Avatar billede hemberg Forsker
07. januar 2003 - 11:08 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Dsl lan - switch hub ??????

Hej allesammen.

Har lige fået adsl i-net forbendelse som køre over et dsl lan modem. Jeg er ikke nogen "nørd" inden for dette område. Men nu vil jeg gerne have to pc'er sluttet til samme forbindelse. Min logik siger mig at jg kan sætte hele
krammet somman i en hub og så burde det fungerer. Men så har jeg også hørt noget om en switch. Hvad er det...

Hvilken løsning skal jeg vælge. (Det er planen at jeg på længere sigt vil lave mig  en lille i-net server).

Mvh PH
Avatar billede virtus Nybegynder
07. januar 2003 - 11:10 #1
Avatar billede niceday Nybegynder
07. januar 2003 - 11:11 #2
Forskellen mellem en switch og hub er at switch kan klare mange forbindelser med samme performence, mens hubben's performance aftager med antallet af connections.

Hvis du har 2 computere, vil jeg anbefale en hub, da de oftest er billigere :-)
Avatar billede virtus Nybegynder
07. januar 2003 - 11:12 #3
Kort fortalt er en switch bedre at bruge på større netværk hvor små hjemmenetværk med en 2 - 5 maskiner vil fungere liså godt som med en hub..
Avatar billede niceday Nybegynder
07. januar 2003 - 11:14 #4
Ellers skulle du overveje den større løsning, hvor du køber en rimelig router (DL-804 anbefales) som udstyres med egen IP og fordeler faste eller dynamiske IP'er til dit netværk. Dens performance er den samme som switch, men fordelen er den firewall, som er indbygget og naturligvis med mulighed for tilpasning.
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
07. januar 2003 - 11:16 #5
switch er klart og foretrække da den ikke sender trafikken ud på alle 8 porte som en hub gør hvis du har 2 maskiner på og de snakker sammen
Avatar billede niceday Nybegynder
07. januar 2003 - 11:20 #6
Hvis du har meget få klienter/servere på dit netværk (under 5), så kan du nok ikke mærke forskel på om det er sw eller hub.

Set i forhold til at prisen på sw er højere, så tag en hub :-)
Avatar billede arnvig Nybegynder
07. januar 2003 - 11:24 #7
Enig med Niceday: Køb en Router med indbygget 4 port switch, så har du fuld firewall funktionalitet, hvilket er rart hvis de 2 computere skal dele filer og printer. Hvis de er helt uafhængige og kun skal have adgang til nettet hver især, så køb en billig HUB (selv om en switch ikke er meget dyrere)
Avatar billede hemberg Forsker
07. januar 2003 - 11:35 #8
Har fået lidt indsigt i tingene. Prøver med en hub. håber bare den kan arbejde sammen med modemmet.
Avatar billede virtus Nybegynder
07. januar 2003 - 11:42 #9
hemberg > hvilket adsl modem har du ?? evt. hvilken udbyder du har..  ??
Avatar billede hemberg Forsker
07. januar 2003 - 11:52 #10
Hmmm. Udbyderen hedder t-online (bor i tyskland). Modemmet tør jeg ikke udtale mig om det er udbyderens egne produkter. Der står lan 300 udenpå hvorfor ???
Avatar billede virtus Nybegynder
07. januar 2003 - 13:30 #11
"håber bare den kan arbejde sammen med modemmet."

Det var nu for at finde ud af om dit adsl modem kunne fungere sammen med en hub.. men i 95.3% af alle tilfælde gør det..

Held og lykke med det.