Avatar billede code_freak Nybegynder
20. januar 2003 - 22:23 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

let grafik i C++

Jeg er lige blevet færdig med en række bøger :

"3D game programming directX 8"
"C++ basic"
"C++ grundbog"

og har fået an masse ud af dem, 3D game programming directX 8, er mere fordi jeg gerne vil læse lidt mere om Grafik, desaderet.

Jeg syntes bare ikke jeg har fundet så meget om at lave Grafik til windows, ikke med DirectX, men en lille gang Grafik, til er dekorere ens program, jeg gad nemlig godt prøve at starte med at lave lette spil, og den slags, før jeg begynder på det helt store, måske ikke andet end noget tekst med nogen billeder i ny og næ, er der nogen bøger der kan hjælpe med mine behov, hvis i syntes der er andre veje, der er lættere, vil jeg gerne høre dem, da jeg brænder efter at lære mere.

mange tak
Avatar billede soreno Praktikant
20. januar 2003 - 22:29 #1
Det står i enhver god win32api bog.
F.eks.
ISBN            : 1-57231-995-X
Title            : Programming Windows
Author          : Charles Petzold
Publisher        : Microsoft
Year            : 1999
Pages            : 1479
Avatar billede soreno Praktikant
20. januar 2003 - 22:31 #2
Måske du også kan finde noget her:
http://www.relisoft.com/win32/index.htm
http://www.winprog.org/tutorial/

Men min erfaring er at det online materiale jeg kender til ikke går nok i dybden.
Avatar billede grantgreen Nybegynder
20. januar 2003 - 23:12 #3
Hej
Jeg har ovenstående bog liggende som en kompileret HTML hjælpefil. Den fylder ca. 4 MB, hvis du skulle være interesseret...
Avatar billede lost-sniper Nybegynder
20. januar 2003 - 23:24 #4
vil helst have bogen, da man aldrig hved hvad der kan ske
Avatar billede code_freak Nybegynder
20. januar 2003 - 23:25 #5
siger jeg også lost-sniper, mange tak soreno
Avatar billede code_freak Nybegynder
20. januar 2003 - 23:30 #6
soreno > syntes du man skal tage Windows app efterfulgt af directX eller direkte DirectX ?
Avatar billede code_freak Nybegynder
20. januar 2003 - 23:33 #7
også vil jeg stadig gerne lære lidt om netværk og komunikation mellem computer VIA en server, hvis du kender nogen titler til sådan noget vil jeg gerne åbne en topic til for at give dig point...
Avatar billede soreno Praktikant
20. januar 2003 - 23:35 #8
Tjaaa, jeg ville vælge OpenGL - men det er jo en smagssag :-)

Jeg ville gå direkte igang med DirectX hvis jeg var dig.
Avatar billede soreno Praktikant
20. januar 2003 - 23:37 #9
Angs. net:
http://tangentsoft.net/wskfaq/

Du kan sikkert også finde diverse bøger om emnet, keywords kunne være "winsock(et)" og/eller "(bsd) socket"
Avatar billede code_freak Nybegynder
20. januar 2003 - 23:48 #10
OpenGL, godt du nævnte det, kender du ikke nogen gode bøger til det?

ligenu står jeg jo hvor jeg skal vælge :)
Avatar billede soreno Praktikant
20. januar 2003 - 23:56 #11
Du kan finde nogle anbefalinger af bøger her:
http://www.opengl.org/developers/faqs/technical/gettingstarted.htm

Det er faktisk muligt at finde dem begge online, jeg tror nok det er en af disse der bl.a. hoster dem:
www.flipcode.com
www.gamedev.net
Avatar billede code_freak Nybegynder
21. januar 2003 - 00:02 #12
kender godt gamedev, der siger de at man skal starte med et let grundlæggende spil i starten, hvad kan du andbefale, hvor man kommer rundt i alle de nødvendige faser man skal igennem?
Avatar billede soreno Praktikant
21. januar 2003 - 00:10 #13
Tjaaa, jeg har ikke selv specielt megen erfaring med programmering af diverse grafik. Det er højst blevet til et par partikelsystemer, et par simple screensavers og lidt tekstvisning (font).

Jeg har startet op på et par spil (kloner af:pong, airhockey og turboraketti) men ender altid med at sidde fast når jeg kommer til kollisions detektion :-(
Avatar billede code_freak Nybegynder
21. januar 2003 - 00:15 #14
kan ikke finde Developer filerne til OpenGL hved du hvor de er?
Avatar billede code_freak Nybegynder
21. januar 2003 - 00:18 #15
soreno > lyder ellers synd, med de spil :( det kommer vil en dag, så ser man dit navn på en række verdensspil :)
Avatar billede soreno Praktikant
21. januar 2003 - 00:19 #16
#include <GL/gl.h>
#include <GL/glu.h>
Avatar billede soreno Praktikant
21. januar 2003 - 00:21 #17
hmmm - det er nu ikke min ambition ;-)
Avatar billede code_freak Nybegynder
21. januar 2003 - 00:24 #18
oh de ligger der allerede, jeg hved hvad jeg får netten til at gå med nu :)
Avatar billede code_freak Nybegynder
21. januar 2003 - 00:25 #19
ellers synd, du lyder til at kunne nå en del i det
Avatar billede soreno Praktikant
21. januar 2003 - 00:28 #20
Husk at linke med det rigtige libs når du compiler.
Så vidt jeg husker er det:
opengl32.lib og glu32.lib til msvc
libopengl32 og libglu32 til gcc (mingw/dev-c++ - kært barn har mange navne :-)
Avatar billede code_freak Nybegynder
21. januar 2003 - 00:43 #21
kiggede lige på nogen samples, der fandt jeg nogen filer der hed glut.h osv, hvor kan jeg finde dem henne, da jeg ikker har dem på min computer?
Avatar billede soreno Praktikant
21. januar 2003 - 00:53 #22
Her:
http://www.xmission.com/~nate/glut.html

Det er faktisk et udemærket library. Med det behøver du ikke bruge krudt på win32 programmering - men kan istedet gå igang med det det hele drejer sig om, nemlig grafik. En anden fordel med glut er at det, som udgangspunkt, er portabel kode der laves - og kan derfor også bruges i f.eks. Linux.
Avatar billede code_freak Nybegynder
21. januar 2003 - 00:56 #23
nu sidder jeg i den situation at jeg køre med dev-c++, men kan bare ikke finde hvor jeg skal indsætte de pokkers lib filer, kan du hjælpe med det?
Avatar billede soreno Praktikant
21. januar 2003 - 01:03 #24
tja - du angiver dem sådan:
-lopengl32 -lglu32

Et sted i project settings under noget der ligner "linker options"..
Avatar billede code_freak Nybegynder
21. januar 2003 - 01:08 #25
oh, sejt det virker nu, lige en ting tl som der altid har undret mig... dll filer, er det ikke en .h fil som er compiled?
Avatar billede soreno Praktikant
21. januar 2003 - 01:21 #26
Nej.

Man adskiller dekleration fra implementation.
.h filer indeholder (bl.a.) definitioner på metoder og variabler
.c/.cpp indeholder implementeringen af metoderne

man på den måde afskære nysgerrige øjne fra at se implementeringskoden ved kun at distribuere objektfilerne (den compilerede .c fil). Lib filerne indeholder oftest henvisninger til dll filer - altså "sorteper" videresendes til dll filen.

Hvis du kigger nærmere (kigger på hvilke metoder dll filen eksporterer) på OpenGl32.dll (eller nvopengl.dll afhængig af system og grafikkort) så vil du se at de stemmer fint overens med GL/gl.h filen.
Avatar billede code_freak Nybegynder
21. januar 2003 - 01:27 #27
hvis man nu skal lave en dll fil, hvad skal man så bruge den til, og hvad format laver men koden i?
Avatar billede code_freak Nybegynder
21. januar 2003 - 01:28 #28
og hvordan kontakter exe filen dll filen, og hvordan bytter de data?
Avatar billede soreno Praktikant
21. januar 2003 - 01:36 #29
Compileren sørger for at udskifte relevant kode til referencer til dll filen.
F.eks. hvis du skriver:
glVertex3f(0.0f, 1.0f, 0.4f);

så kunne compileren udskifte det til noget der ligner:
load dll hvori funktionen findes
  find det offset i dllfilen hvor funktionen starter
  sæt et eller andet til at pege på parametre.
  udfør funktionen
unload dll


Formålet med dll filer er bl.a. at "ofte brugt kode" kun ligger et sted.
Altså f.eks.
printf
og lign.

Så skal der nemlig kun opdateres ét sted hvis der bliver rettet fejl. Og Operativ System behøver kun en instans af dll filen i RAM.
Avatar billede code_freak Nybegynder
21. januar 2003 - 01:42 #30
d.v.s man kan bruge dll filer som en include af data, som f.eks hukomelses blokke?
Avatar billede soreno Praktikant
21. januar 2003 - 01:47 #31
ehhh - jeg tror ikke lige jeg forstår det sidste spørgsmål..
Kunne du ikke uddybe det lidt ?
Avatar billede code_freak Nybegynder
21. januar 2003 - 01:52 #32
altså gemme hele "Funktioner" i en dll fil?
Avatar billede code_freak Nybegynder
21. januar 2003 - 02:01 #33
tror jeg har fundet ud af noget...

en dll fil er altså en cpp fil, som bare er en functions arbejder for en anden fil, som f.eks... hvis du kender spillet half life, der er en hl.dll og en client.dll, de linkes sammen til hl.exe, hvor hl.exe så spørger hl.dll og client.dll hvordan den så skal lave sit grafiske layout (f.eks hvis den skal køre end MOD) og hvordan den skal behandle de forskællige data og triggers i den .bsp (map filer).. bliver det varmere?
Avatar billede soreno Praktikant
21. januar 2003 - 10:41 #34
Ja, det er sådan noget i den stil.
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
Kurser inden for grundlæggende programmering

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester