05. februar 2003 - 01:01Der er
13 kommentarer og 1 løsning
regler for grafik DirectX
Jeg har valgt at bruge DirectX og forske i dens verden, og jeg har tænkt mig at udvikle mit gamle spil, som er et "tekstbaseret RPG masse multiplayer spil" det vil jeg gerne gøre til Grafikbaseret, dog kun Amatørt agtigt, men dog stadig 3D, jeg kender dog ikke reglerne for hvordan man giver verdier og includere de forskællige data som jeg vil vise... som følgende:
Interface -Infobar -Bevægelige
Vil starte med det som jeg kalder "starten"
Hvor når jeg siger Infobar, så det den der er nede i bunden af skærmen nør man spiller, hvor man kan se sine info'er som exp, liv, osv... Den skal jeg ikke bevæge sig, så hvordan man laver sdan en gad jeg godt vide... Det bevægelige er så hvordan man laver et landskab, som vises, hvor der så puttet objecter og alt sådan noget ind...
Hved der er meget forlangt men hved ikke hvor jeg skal starte, kender dog godt C++, kender bare ikke en døjt til grafik i C++
Altså, hvis du ikke kender noget som helst til grafik i c++, er det måske en lidt for stor mundfuld at starte med DirectX! Du burde nok prøve at kigge på noget "almindelig" grafik, hvor du anvender Windows' standard funktioner.
Men hvis du vil kode DirectX, skal du bruge SDK'en. Den kan du hente fra Microsoft's website (ca. 250MB i fuld version). Den indeholder en masse eksempler og også nogle tutorials til at få dig igang...
windows 95 skulle også være begrænset i hukommelse, og hvis jeg kommer til at overskride dens grænse vil det stadig ikke virke, så koldt kan jeg sige "gør ikke så meget" :)
Begrænsningen i hukommelsen afhænger jo typisk af hvor meget RAM der er installeret og med et system som Windows, hvor meget virtuel memory der er tilgængelig!
Det varierer jo også en del, endda mellem forskellige udgaver af samme operativsystem (Professional/Server osv.). Du kan sikkert finde de præcise tal på MS' website. Det bør du dog nok ikke bekymre dig om, Windows kan klare mere end du skal bruge...
Hvis det er 3D du vil programmere er der er anden mulighed, nemlig, OpenGL. Personlig kender jeg ikke meget til DirectX, saa jeg kan egentlig ikke fortaelle dig hvad den store forskel er mellem OpenGL og Direct3D, udover at jeg har ladet mig fortaelle at OpenGL er hurtigere og langt mere udbredt end Direct3D. Desuden er OpenGL ikke platform baseret, hvilket kan have store fordele i sig selv, men i dit tilfaelde er det nok meget irrellevant! Her er link til en perfekt side omkring OpenGL : http://nehe.gamedev.net/
Ja, nu skal man jo ikke altid tro på hvad man hører... Personligt tror jeg hverken på den med hastigheden eller udbredelsen!
På http://gamedev.net/ findes der iøvrigt også masser af gode DirectX resourcer...
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.