Avatar billede alrua Nybegynder
10. februar 2003 - 21:11 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Compile til binary

Er det muligt at compile c#-programmer til binaries (så de kan køre uden .NET framework) og i så fald hvordan?
Avatar billede z42cool Nybegynder
10. februar 2003 - 21:32 #1
Det er ganske simpelt at svare på - NEJ! Det er p.t. ikke muligt at kompilere til andet end MSIL og det bliver det sandsynligvis heller ikke. Selv hvis der kommer compilere der kan producere native kode, skal du ikke regne med at de kan køre uden frameworket idet der så ikke er nogen garbage collector, etc.
Avatar billede alrua Nybegynder
10. februar 2003 - 21:38 #2
pis oxo - så kan jeg jo ikke bruge det til at udvikle programmer til andre (før micro$oft får .net framework ind i windoze...)

hvad med c++.net eller andre dele af visual studio .net?
Avatar billede z42cool Nybegynder
10. februar 2003 - 21:47 #3
Du kan gøre det med c++, men ikke med c++ with managed extensions (c++.net). Hvis du vil benytte dig af frameworket og dermed klassebiblioteket skal du bruge .Net, men du må gerne distribuere .Net med din applikation så jeg kan ikke se dit problem!
Avatar billede tuxic Nybegynder
10. februar 2003 - 21:48 #4
Man kan godt få lavet native kode fra msil executables (ngen.exe). Men de 'nye' programmer kræver stadig .NET frameworket. Hvad angår .NET så kommer det med som en del af opdateringerne af såvel Win2K som XP. Windows Server 2003 (tidligere .NET) har det sikkert indbygget :D. Tilbage er så Win9X men der er .NET alligevel ikke fuldstændigt understøttet.

c++.NET (asso managed extensions) er C++ med visse begrænsninger og udvidelser, men kompileres stadig til MSIL. Så der er ingen hjælp. AFAIK kan VS.NET stadig bruges til at oversætte 'ordinær' c++ (med de rette kompilere installeret)
Avatar billede alrua Nybegynder
10. februar 2003 - 21:53 #5
men fylder .NET framework ikke flere hundrede megabyte? det er lidt meget at sende med hvis det kun er små applikationer...
Hvis jeg skal sende frameworket med, hvordan gøres det nemmest? Med et installshield installationsprogram eller sådan noget?

(sætter lige lidt flere point af, spørgsmålet blev vist lidt udvidet ;))
Avatar billede tuxic Nybegynder
10. februar 2003 - 21:58 #6
hehe. Redistributablen fylder omkring 20-25MB og med den kan .NET apps afvekles. Det er SDK'en der fylder omkring 100-125 MB. Dertil kommer så evt de to SPs. Jeg kender ikke InstallShield (andet end omtale), men jeg er næsten 100% sikker på at du kan sende .NET frameworket med det. MSI-systemet understøtter .NET som mergemodule. Anyway, er det pæneste vel at bede brugeren installere det selv? Afhænger dog oxo af hvem slut brugeren er.

Min helt personlige holdning er, at man ikke skal bekymre sig om at .NET platform bliver udbredt. Når alt kommer til alt presser verdens største softwarehus, med monopol-lignende status på desktop markedet på ;)
Avatar billede z42cool Nybegynder
10. februar 2003 - 22:04 #7
Jeg er så afgjort enig me Tuxic, udbredelsen af .Net frameworket er ikke et problem og i forhold til installation af .Net frameworket er der glimrende support for det i Microsoft Installer (msi packages).
Avatar billede alrua Nybegynder
10. februar 2003 - 22:09 #8
er microsofts installer gratis (følger den med vs.net) eller hvor kan man hente den? Jeg ved at installshield understøtter msi, men det er immervæk noget billigere (og nemmere) hvis jeg kan nøjes med vs.net :D
Avatar billede z42cool Nybegynder
10. februar 2003 - 22:11 #9
Den følger med vs.net!
Avatar billede z42cool Nybegynder
10. februar 2003 - 22:11 #10
Og ja den er gratis :-)
Avatar billede alrua Nybegynder
10. februar 2003 - 22:17 #11
og så er det jeg bliver nødt til at stille det store spørgsmål - hvor i vs.net er den og hvordan bruger jeg den? (et link til en tutorial ville måske være en ide?) :D

ellers tusind tak for jeres super-gode svar! I skal nok få nogle point, men det bliver nok først i morgen, da jeg bliver nødt til at smutte i seng nu...
Avatar billede z42cool Nybegynder
10. februar 2003 - 22:23 #12
New Project->Setup and Deployment projects->Setup project
Avatar billede alrua Nybegynder
10. februar 2003 - 22:33 #14
damn, hvor er det smart! :D
tusind tak skal I have begge to, det har været en stor hjælp :)