Avatar billede warni Nybegynder
25. februar 2003 - 14:02 Der er 34 kommentarer og
2 løsninger

Hub, Switch el. router?

Hejsa. Jeg har lige et spørgsmål.

Jeg har ADSL igennem TDC. Jeg vil så bare gerne have 2 computere på nettet samtidig og selvfølgelig også kunne spille mod hinanden over netværk. HVad skal jeg så købe og er det nemt at stille op osv.??

Det skal lige siges at min pc kører Xp og min brors kører win 2000.

Håber der er nogen der kan hjælpe.
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2003 - 14:05 #1
Hvis du har flere IP adresse fra din ISP, kan du nøjes med en switch, eller skal du have en router
Avatar billede jensb Nybegynder
25. februar 2003 - 14:05 #2
DU har med TDC ADSL normalt 2 dynamiske IP adresser, og derfor kan du bare købe en hub eller switch. Det er til dit forbrug ligemeget om du vælger hub eller switch.

Ja det er nemt at sætte op
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2003 - 14:05 #3
lol - svarede præcis samtidig
Avatar billede jensb Nybegynder
25. februar 2003 - 14:05 #4
Forskel på hub og switch  http://www.bjargum.dk/network.htm
Avatar billede jensb Nybegynder
25. februar 2003 - 14:06 #5
jep
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2003 - 14:06 #6
En switch fås til 300 kr. - det kan næsten ikke svare sig at købe en hub
Avatar billede bredker Nybegynder
25. februar 2003 - 14:06 #7
En hub er god nok , men jeg ville nok vælge en swits da den er en del bedre hvis du senere vil have koblet flere sammen eller skal over en længere strækning og prisen er næsten den samme ca 300,00 for en 8 ports swits
Avatar billede onki Nybegynder
25. februar 2003 - 14:07 #8
Du kan også vælge ikke at bruge nogen af delene, og dele forbindelsen gennem den ene computer. (to netværkskort i den ene, og et i den anden)
Avatar billede trille Nybegynder
25. februar 2003 - 14:10 #9
onki> Det er bare en rigtig noller måde at gøre det på! *lol* Excuse my french - men det er det sgu!

Og det konstruktive - det langt nemmeste er de forslag som både "phatlasse" og "jensb" er kommet med...

Venligst,
Claus
Avatar billede warni Nybegynder
25. februar 2003 - 14:11 #10
OK. Jeg har 2 dyn. Ip adresser. Og som jeg har forstået det, er det bare at købe en switch og så står resten vel i brugsanvisningen?? og nogle forslag til en switch eller er de stort set samme kval.??
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2003 - 14:12 #11
Find du bare den billigste på www.edbpriser.dk
Avatar billede jensb Nybegynder
25. februar 2003 - 14:13 #12
Kig på edbpriser.dk og find en billig switch. Til dit behov er der ingen grund til at købe dyrt mærkevare.
Avatar billede jensb Nybegynder
25. februar 2003 - 14:13 #13
vi er ret enige phatlase :-)
Avatar billede warni Nybegynder
25. februar 2003 - 14:13 #14
ok. men de der ip adresser. Skal man selv sætte dem op eller ordner det sig selv??
Avatar billede jensb Nybegynder
25. februar 2003 - 14:14 #15
Det finder den vist selv ud af
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2003 - 14:15 #16
kig her: så fås det vist ikke meget billigere: http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1684597891

Mht. til IP adresser så burde være indstillet i din Win så det er lige til at sætte til. Ellers må du vende tilbage
Avatar billede bredker Nybegynder
25. februar 2003 - 14:20 #17
Du skal selv sætte det op med en fast ip til dit hjemmenet og en ip til dit internet , men det er nemt
Avatar billede arnvig Nybegynder
25. februar 2003 - 14:20 #18
Jeg har samme opsætning med 3 Pc'ere og 1 fast ip-adresse på 2048/512 linie. Kører med en Linksys Router , med indbygget switch i et 100Mb PtP-netværk. Fungerer upåklageligt. Drengene kan spille C-strike, mens jeg surfer.

mht switche/routere vil jeg anbefale linksys og D-link.
Avatar billede mpedersen Nybegynder
25. februar 2003 - 14:21 #19
Skal begge maskinerne have adgang til nettet uafhængigt af hinanden, skal du bruge både en router og en switch.

D-Link laver nogle gode men prisbilligere routere med integrerede 10/100mbit switche. Jeg har to forslag:

D-Link DI-604: Prisbillig ADSL router med indbygget 10/100mbit switch. (kr. 468,-). Se mere på http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674597895

D-Link DI-804: Rigtig god ADSL router med indbygget 10/100mbit switch. Herudover har den en indbygget firewall. Det betyder at firewallen ligger uden for dit interne net. Det giver en lidt bedre sikkerhed end diverse softwarefirewalls. Denne koster 1034,-. Se mere på http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674597894
Avatar billede arnvig Nybegynder
25. februar 2003 - 14:21 #20
Skal lige sige at min router også er DHCP server, så maskinerne kan bare komme af og på, hvis vi får gæster, der skal spille med.
Avatar billede mpedersen Nybegynder
25. februar 2003 - 14:21 #21
Begge routere kan desuden agere som DHCP server.
Avatar billede jensb Nybegynder
25. februar 2003 - 14:25 #22
mpedersen -> Da han har to dynamiske IP adresser behøver han da ikke en router, men nøjes med en billig switch.
Avatar billede nixon Novice
25. februar 2003 - 14:31 #23
jensb >> Det er rigtigt, at han kan nøjes med en switch, men skulle det ske at han får en gæst på besøg, er det 2tal nedere ikke at kunne spille 3 på internettet ..

jeg ville klart vælge en router "hvilket jeg også har, DI-604" ,, der er plads til 4, og skulle du havde brug for flere pladsere er det bare at smække en switch/hub på
Avatar billede arnvig Nybegynder
25. februar 2003 - 14:32 #24
router rules !
Avatar billede haspalm Nybegynder
25. februar 2003 - 14:32 #25
Jeg ville nok også slutte mig til den anbefaling at du skal købe en router - saml de ekstra flasker og brug de ekstra 200 kr. Det er noget nemmere hvis du skal rediregere traffiken hvis du f.eks. skal køre webserver på en maskine og ftp-server på en anden.. så kan du med lethed styre routeren til at tage hånd om dette + muligheden for firewall i routeren osv. - den giver dig meget flere muligheder.
Avatar billede nixon Novice
25. februar 2003 - 14:34 #26
desuden indholder den en firewall "selvom det ikke står oppe i mpedersens indlæg" hvilket jo ikke er noget minus..

men som sagt, da den har DHCP "dynamisk uddelegering af ipnr i et c-klasses net" er det bare at smide en ekstra maskine eller flere på .. hvis man ellers kan skaffe hub/switch nok vil nettet kunne havde ca 250 maskiner tilsluttede uden at man behøver andet end at installere et netkort i computeren.
Avatar billede nixon Novice
25. februar 2003 - 14:35 #27
talte self. om DI-604 som jeg selv er den glade ejer af :)
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2003 - 14:36 #28
Jeg er da også klart tilhænger af router. Men til at begynde med vil en switch være OK.
Ekstra IP adresser kan også købes hos TDC.

2 dyn.............inkluderet i abonnementet
4 dyn.............10 kr./ md.
6 dyn.............20 kr./ md.
Fast ip...........(fra 1/1 2003)  10 kr. /md.
Avatar billede jensb Nybegynder
25. februar 2003 - 14:36 #29
til gengæld er der så problemer med Netmeeting, ICQ-filetransfer osv. med router.

Jeg har også selv router, og synes det er rart at jeg kan koble alle de maskiner op som jeg vil. Men da spørgsmålet her går på 2 computere, så er det billigere blot at købe en switch og samtidig er det i visse tilfælde også bedre, fordi der jo som sagt er ting der ikke virker ordentlig gennem router.

Hvis han skal have router og Fast IP koster det også 10 kr ekstra om måneden
Avatar billede warni Nybegynder
25. februar 2003 - 14:53 #30
tak for de mange svar. Men efter at have læst dem alle, tror jeg godt vi kan blive enige om, at når det eneste jeg skal er at komme på nettet med begge comp'er og spille mod hinanden internt, er det rigeligt med en swtich. Ik sandt??
Avatar billede onki Nybegynder
25. februar 2003 - 14:54 #31
trille>>

Det er nok bare dig, det er for svært til. Jeg kan godt finde ud af det.
Avatar billede jensb Nybegynder
25. februar 2003 - 14:57 #32
onki -> det har ikke noget at gøre med at det er svært. Det handler om at sprøgsmølet går på to søskende som skal kunne komme på internettet gennem samme forbindelse. Og så er det ikke særlig smart at den enes computer ALTID skal være tændt, for at den anden kan komme på.

Warni -> Jo det vil jeg mene er det bedste til dit behov.
Avatar billede arnvig Nybegynder
25. februar 2003 - 14:58 #33
Warni: Jo, det er rigeligt (,men kedeligt ;-/)
Avatar billede mpedersen Nybegynder
25. februar 2003 - 15:00 #34
til gengæld er der så problemer med Netmeeting, ICQ-filetransfer osv. med router- <- det er da noget vrøvl... jeg har ingen problemer i den retning... Det er alene et konfigurationsspørgsmål.
Avatar billede jensb Nybegynder
25. februar 2003 - 15:02 #35
mpedersen -> Ja man kan godt få det til at virke, men det kræver at man forwarder portene til en bestemt intern IP, og så er det jo kun de ene der kan bruge disse programme.
Avatar billede jensb Nybegynder
25. februar 2003 - 15:06 #36
Og mig bekendt kan man ikke få videochat i netmeeting til at virke gennem router. Men hvis du kender løsningen, så skal jeg med glæde oprette en nyt spørgsmål hvor jeg giver dig en sum point.  Jo det virker hvis personen i den anden ende ikke sidder på LAN, så kan man foretage opkald (eller også kan man modtage...kan jeg ikke lige huske, men det er kun den ene ting man kan).