Avatar billede Lund Praktikant
23. juni 2003 - 16:09 Der er 8 kommentarer

Korrekte skærm opløsning

Jeg har ofte siddet og tænkt over, hvordan man kan vide at man sætter ens høje og bredde på skærmen korrekt, så de sammen.

Forstået på den måde, når man på sin skærm kan rykke rundt med skærmbilledet, op og ned, side til side, ændre bredde og højde osv..

Hvordan kan man vide at man ikke forvrænger ens skærmbillede ?
Avatar billede zhark Nybegynder
23. juni 2003 - 16:45 #1
Jeg forstår ikke rigtigt spm.!!?
Du kan ændre skærm "opløsning" men altså ikke FORHOLDET, som er 1.33
modsat f. eks et alm. analog billede som oftest er 1.5 (10x15cm)
Når jeg nævner et alm. analog billede er det netop fordi mange har problemer med digitala kameraer som altså tager billeder i samme forhold som en PC skærm 800/600 1024/768 osv.
Altså: Et billede bliver ikke forvrænget ved at flytte rundt med det, men ved evt. at ændre pixel forholdet.
Avatar billede Lund Praktikant
23. juni 2003 - 16:48 #2
Det skal forståes på den måde, at man på sin skærm, kan ændre skærmbilledets bredde og høje..
Det er eks. muligt at lave sin bredde eks. meget bred og sin højde meget lav.. og så er det du har en forvrængelse..

Når man så vil tilpasse sit skærmbillede, kan man så komme ud for at højden ikke passer med bredden. Og dte er det jeg mener, hvordan man kan finde ud af det på, udover at bruge sit øjemål.
Avatar billede zhark Nybegynder
23. juni 2003 - 17:18 #3
Lidt kringlet... for du kan jo sagtens se et billede i forholdet 1.5 på din PC.
Men forudsættter vi du har et billede 800x600 pixel og ændrer det til 800x533 så bliver der sku' mega forvrænget og skævt
Men:
BESKÆRER du billedet så det bliver W=800 og H=533 pixel så har du et udmærket billede i forholder 1.5 men der mangler atså noget af det oprindelige billede enten i bunder/toppen eller hvor du nu har beskåret de pixel fra højden.
Lige meget hvilken opløsning du bruger så er forholdet 1.33 på en PC skærm, jo højere opløsning des mere (større område) kan du se på din skærm.
Avatar billede zhark Nybegynder
23. juni 2003 - 17:25 #4
Så ikke din kommentar, har aldrig været inde på den slags du nævner, det må vel siges at man alm. vis bruger hele sin skærm!!!!!
Får du billedet til at fylde din skærm bedst muligt ud i højde/bredde så vil de små marginaler der kan være tale om intet betyde.
Avatar billede Lund Praktikant
23. juni 2003 - 17:30 #5
det sidste du nævner
"Får du billedet til at fylde din skærm bedst muligt ud i højde/bredde så vil de små marginaler der kan være tale om intet betyde."

Det er det jeg mener. Ikke fordi det har betydning for mig, men det var bare en tanke om der var en løsning på, om det kan lade sig gøre at sætte det 100% korrekt.. Evt. ved et eller andet tool på sin PC.
Avatar billede zhark Nybegynder
23. juni 2003 - 17:33 #6
Jeg mener forvrigt helt bestem ikke det du er inde på (som lyder kringlet) kan forvrænge et billede på nogen måde. Du vil kun opnå evt. kun at se en del (udsnit) af dit "korrekte" skærmbilleder, men den del vil du stadig se i forholdet som opløsningen er: Altså 1.33 og ikke nogen form for forvrængning.
Avatar billede zhark Nybegynder
23. juni 2003 - 17:55 #7
Jeg er 99,99 prc. overbevist om at du absolut altid vil få det korrekte "forhold" uanset hvorledes du sætter din skærm, det kan kun blive et spm. om at udnytte skærmen og (placere) billedet bedst muligt.
Avatar billede kimlarsen1978 Nybegynder
24. juni 2003 - 21:23 #8
nokiaiden -->>
Du burde nok kigge her forbi: http://www.eksperten.dk/spm/363827
Ellers er du snart "out of here"