Avatar billede thomas Nybegynder
30. august 1999 - 22:33 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

NT dobbelt så hurtigt som linux .. hæhæ

NT dobbelt så hurtig + det løse som webserver og filserver. Læs om det på zdnet eller tag den korte på computerworld.dk

det kunne jeg sgu ha' fortalt dem inden de brugte tid på at teste lortet. Næ, drop legetøjs linux og kør NT eller rigtig UNIX.
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
30. august 1999 - 22:40 #1
Jeps

for de dovne her er linket til den dansk udgave:

http://computerworld.dk/Vis_artikel.asp?ArticleID=3993

Avatar billede jumper Nybegynder
30. august 1999 - 22:51 #2
Tænk om igen, reglerne var skræddersyet til ligepræcis de områder hvor NT netop er bedre en Linux. Havde det været In Real Life, ville alle kneb have været lovlige og så ville NT jo få så meget røv ;)

/Thor
Avatar billede cyberesben Nybegynder
30. august 1999 - 22:55 #3
Jeg synes i skal slås om det :-Þ
Avatar billede thomas Nybegynder
30. august 1999 - 22:58 #4
smut, alle linux børnene begyndte at græde, og de fik selv lov til at finjustere hardware/software, men lige lidt hjalp det NT = Linux * 2 .. og de var begge installeret på præcis samme hardware.

har selv prøvet det på en quad bandit med raid 5 på mit arbejde, NT er MEGET hurtigere en linux. Linux = sløv .. NT + ÆGTE UNIX = hurtig, det er kun fordi linux er "nyt" og ikke fra MS at folk synes det er fedt, har man prøvet at arbejde lidt med linux, unix og nt ved man hvad der er fedt ... ;-)
Avatar billede justincase Nybegynder
30. august 1999 - 23:03 #5
Det er da ikke så vigtigt hvilken server der køre hurtigst. Linux/NT diskutionen burde gå på sikkerhed og ikke biting som hastighed.
Avatar billede thomas Nybegynder
30. august 1999 - 23:06 #6
jeg er ikke helt enig, for begge typer er hastigheden da totalt altafgørende(specielt webservere), sikkerheden er ikke så altafgørende hvis man er beskyttet af diverse firewalls, vpn os.v.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
30. august 1999 - 23:10 #7
rent objektivt vil jeg nu sige at det lyder ikke som om et system som er udvilket af 50.000 forsk. programmører verden over, er specielt frit for fejl og sikkerhedshuller...
Avatar billede justincase Nybegynder
30. august 1999 - 23:13 #8
Tjah, nu skal jeg ikke gøre mig klog på det. Jeg har aldrig arbejdet med NT server. Men, med sikkerhed mener jeg ikke kun beskyttelse udefra. Stabilitet. Alt efter hvor kritisk dine data er. Men jeg har alt for tit oplevet servere være nede hos de kunde vi har som ikke er hostet hos os og som kører på NT.
Det er ren og skær en subjektiv betragning. Jeg mener at stabilitet er det første man skal se på for serveren (og firewall for den sags skyld).

Avatar billede justincase Nybegynder
30. august 1999 - 23:16 #9
cyberespen >> Antallet af programmører fordre da netop at fejl og sikkerhedshuller lukkes, så længe der er en central overvågelse og godkendelse af releasen.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
30. august 1999 - 23:18 #10
djåstinkasse>>ja men jeg ville ellers tro det var nemt nok for lille crackerkaj at indbygge en eller anden trojan i sit lille fine program som bliver udsendt sammen med redhat...

(undskyld stavingen af mit navn, men du staver heller ikke mit rigtigt!)
Avatar billede justincase Nybegynder
30. august 1999 - 23:21 #11
Ikke med den overvågning der er. Der kan selvfølgelig forekomme smuttere. Men netop på grund af antallet af programmører kan der ikke gå lang tid før den er opdaget. (Jeg er ikke specielt linuxfreak. Det er open source jeg er rigtig glad for)
Avatar billede thomas Nybegynder
30. august 1999 - 23:22 #12
det er klart at der vil blive fundet flere fejl i MS produkter end andres, da de jo sidder på størstedelen af markedet, derfor vil der også være flere der finder fejl i ms produkter.

mht. stabilitet så har nt jo et "problem" i forhold til unix, da det jo skal kunne understøtte alt hardware/software os.v. det borger jo for fejlagtige drivere m.m. producenter. meget tit er unix (ikke linux) skrevet til speciel hardware såsom aix, og det må nødvendigvis være nemmere at kode til en speciel hardware platform, hvor alle komponenter er kendte (f.eks. AIX fra IBM til IBM maskiner), og så kan man også sige at det er nemmere at lave et program/os som ikke kan særligt meget(linux) stabil end det er at lave et program/os der vil det hele (nt).

jeg mener hvor mange funktioner bruger folk i Word??

end of discussion ... linux sux, nt styrer ;-)

Avatar billede thomas Nybegynder
30. august 1999 - 23:25 #13
godt svar cyberesben, men vi lidt utrendy hvis vi slås og vi ikke er:

1. andengenerations indvandrere med bopæl i voldsmose
2. bandidos rockere

for begge gælder at man skal være udstyret med mindst en kniv og helst et oversavet jagtgevær

jeg tror bare jeg bliver i københavn
Avatar billede cyberesben Nybegynder
30. august 1999 - 23:28 #14
jeg bliver i ågerup... ok der er godt nok slåskamp i roskilde nogen gange, man ikke noget jeg sådan ligefrem interesserer mig for...

og desuden hedder der Vollsmose, ikke Voldsmose *GGG*
Avatar billede jumper Nybegynder
30. august 1999 - 23:35 #15
Thomas, Linux kan jo netop mere end NT. Linux skal også som NT understøtte alt hardware, hvilket den efterhånden også gør. Desuden er opensource modellen genial til hurtig distribution af nye drivere, hvilket ikke kan påstås om Windows. Typisk får en Windows bruger først opdateret størstedelen af sine drivere, når der kommer en ny Windows version, hvilket vil sige med et par års mellemrum.

På Linux kan du få opdateret dine drivere automatisk.

Hvor ofte får du selv opdateret kernen i din NT? Altså det selve grundlæggende i operativsystemet? Og kan du selv indbygge nye funktionaliteter i dit operativsystem?

new EOF, nt sucks, linux styrer ;)

/Thor
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
31. august 1999 - 08:08 #16
Denne diskution ang. Linux og NT, er blevet for OS-fikseret. De har begge deres fordele og ulemper ! Og Jumper, hvis du mangler driverer til NT, kan du jo bare besøge fabrikantenshjemmeside !
Det der er det springende punkt her er nok at folk ikke kan lide Microsoft på grund af deres markedsdominans og priser! Linux har den fordel at alle kan deltage i udviklingen, men det giver den ulempe at diverse stumper ikke er optimeret op mod hinanden !

Alt efter serverens opgave kan man jo bare vælge det OS der passer en bedst !

Driverbemærkning : Det er ikke alle drivere man kan få til Linux, Jumper !!
Avatar billede thomas Nybegynder
31. august 1999 - 09:26 #17
Jumper: Linux's windows managere kan ingenting i forhold til NTs brugergrænseflade det er der jeg vil hen(hvor lang tid skulle vi ikke vente førend vi kunne styre apache grafisk??), og det holder ikke at sammenligne den tekst baserede udgave med NTs grafiske.

som systemudvikler kan jeg seriøst ikke se det fede i linux, du udvikler et produkt til linux, sælger det til en kunde bare for at opdage at en eller anden hardcore nørd synes det var fedt at kompilere kernen med noget nyt funktionalitet som han syntes var fedt, bare synd at det så dræber dit program ... kan du se hvor jeg vil hen .. der skal være noget centralt i et system(kernen) som folk i skal kunne ændre i ellers bliver det sgu umuligt at udvikle programmer til linux. Og prøv bare at finde et linux produkt som bare nærmer sig Visual Studio i kvalitet.

mht. at ændre ved funktionaliteten i windows .. det er altså ikke særligt svært .. har du aldrig hørt om litestep f.eks.

driverbemærkning: hvis brugerne ikke har de nyeste drivere på deres maskine er det fordi deres edb afdeling snorksover.

FACTS : NT er dobbelt så hurtigt som linux, og så kan alle linux elskere tude herfra og til kerne version 15.65.345.123.4546.6767 bliver kompileret af en eller anden gut fra et eller andet obskurt land.

men tag ikke fejl, jeg synes også linux er ok, bare ikke for en systemudvikler der er vant til de lækre grafiske ide's fra windows verdenen, men på grund af Apache/perl/php, den eneste årsag til at jeg kører linux på en af mine maskiner i privaten
Avatar billede thomas Nybegynder
31. august 1999 - 09:27 #18
Jumper: Linux's windows managere kan ingenting i forhold til NTs brugergrænseflade det er der jeg vil hen(hvor lang tid skulle vi ikke vente førend vi kunne styre apache grafisk??), og det holder ikke at sammenligne den tekst baserede udgave med NTs grafiske.

som systemudvikler kan jeg seriøst ikke se det fede i linux, du udvikler et produkt til linux, sælger det til en kunde bare for at opdage at en eller anden hardcore nørd synes det var fedt at kompilere kernen med noget nyt funktionalitet som han syntes var fedt, bare synd at det så dræber dit program ... kan du se hvor jeg vil hen .. der skal være noget centralt i et system(kernen) som folk i skal kunne ændre i ellers bliver det sgu umuligt at udvikle programmer til linux. Og prøv bare at finde et linux produkt som bare nærmer sig Visual Studio i kvalitet.

mht. at ændre ved funktionaliteten i windows .. det er altså ikke særligt svært .. har du aldrig hørt om litestep f.eks.

driverbemærkning: hvis brugerne ikke har de nyeste drivere på deres maskine er det fordi deres edb afdeling snorksover.

FACTS : NT er dobbelt så hurtigt som linux, og så kan alle linux elskere tude herfra og til kerne version 15.65.345.123.4546.6767 bliver kompileret af en eller anden gut fra et eller andet obskurt land.

men tag ikke fejl, jeg synes også linux er ok, bare ikke for en systemudvikler der er vant til de lækre grafiske ide's fra windows verdenen, men på grund af Apache/perl/php, den eneste årsag til at jeg kører linux på en af mine maskiner i privaten
Avatar billede thomas Nybegynder
31. august 1999 - 09:27 #19
pis samme svar to gange, lorte linux proxy
Avatar billede jumper Nybegynder
31. august 1999 - 15:18 #20
thomas, når du snakker om funktionalitet, tænker du på den grafiske del. Jeg tænker på den tekniske.

Jeg er såmænd ligeglad om jeg kun har min prompt til at ændre apache's indstillinger med, så længe det kører mange gange bedre og stabilt end NT, hvor man kan indstille det samme grafik.

Brugergrænseflade? Jamen, det er jo ikke grundlaget for denne diskussion. Anvendelige brugergrænseflader ved Linux er en helt anden diskussion, og et must førend det bliver udbredt blandt private brugere.

Indse det, Linux er et os der koncentrerer sig om server- og netværksarbejde. De folk der vedligeholder servere og netværk kan sguø sagtens klare sig uden alt muligt grafik lir, de er ikke dumme brugere der skal holdes i hånden hele vejen igennem deres Word-dokument.

SELV FACTS: NT crasher konstant, det gør Linux ikke!

Hvad nytter det så at din NT lige nu kører dobbelt så hurtigt som Linux, når du ikke kan vise mig det p.g.a. den Blå Skærm (TM) der konstant bliver vist?

/Thor
Avatar billede thomas Nybegynder
02. september 1999 - 11:11 #21
jumper: jeg tænker absolut også på den tekniske når jeg snakker funktionalitet.

du angiver jo selv problemet "Linux er et os der koncentrerer sig om server- og netværksarbejde" det er jo blandt andet der at linux stinker performance mæssigt. Vi kan godt gå ned i en dybere programmerings teknisk situation om hvorfor netværks performance på linux er ekstremt ringe i forhold til NT, men mit liv er for kort og jeg skal også arbejde engang imellem.

SELV FACTS: Mine NT servere crasher sgu aldrig, det er et spørgsmål om den rigtige kvalitet hardware (vi kører Compaq og UniTeam) og rigtig installation, hvis du køber en eller anden fætter br maskine nede på falkoner alle ja så skal jeg love for at din linux box også vil få problemer med stabiliteten

nå lad os droppe den her snot diskussion, om 10 år slås vi om et nyt OS ... hygge jumper ... lol
Avatar billede zibar Nybegynder
04. september 1999 - 18:40 #22
Jamen for fanden...

Tænk at der stadig er Microsoft-elskere
Bill Gates vil jo have alle sine kunder for sig selv...
Han har jo ikke tænkt på at han kan lave nogle programmer der kan køre i andre osér
såååå NT-Elskere "DØØØH I SATANS RØVHULLER"
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
04. september 1999 - 21:08 #23
Det har fandme ikke noget at gøre med at man Absolut er Microsoft-elsker, bare fordi man synes de laver bedre programmer/OS's, da det jo fremgår at NT er hurtigere til mange af de ting som skulle være Linux's fordele.

>>zibar  MS har lavet en hel del programmer der kan køre på andre OS'er, tag f.eks. MS Office (som de tjener flere penge på end Windows) findes bl.a. til MacOS (eller hvad det OS hedder).

>>zibar  Jeg kører selv NT (Men holder ikke med/mod Microsoft) jeg skal også snart have Linux på min comp. (Men holder ikke med/mod Linux).

>>thomas  Enig, NT har kun crashed 1-2 gange i al den tid den har været installeret på min comp. (flere år).

>>zibar  Selvfølgelig vil Bill Gates have alle sine kunder for sig selv, det gælder sku da alle der sælger noget (ikke kun indenfor computere, men i hele erhvervslivet), det er bare lykkes meget godt for ham. Tag for eksempel MÆRSK (De er det Bill G er på computer om rådet, men ingen klager over ham).

>>Jumper  Nu kan en grafisk brugerflade også spare en masse tid, hvis den er lavet meget gennemtænkt, så i stedet for at skulle side at skrive en helves masse i en Prompt, så kan det løses ved et par klik med musen.

>>Jumper  Nu behøver man jo ikke "blive holdt i hånden" i Word (og resten af Office pakken). Jeg kan personligt meget bedre lide Word en f.eks. Corel WordPerfect, da jeg ikke bryder mig om måden den virker på. Så jeg har VALGT at bruge MS Office i stedet for Corels (ikke fordi jeg holder med Bill G) men fordi jeg synes den er bedre.

>>Jumper Igen :-)    Nu er det jo Win95/98 der viser den blå skærm hele tiden (jeg bryder mig heller ikke om win95/98) da de to styresystemer (Win95/98) er kanon ustabile. Eller jo NT Viser en blå skærm når den Booter up (hvilket heller ikke tager lang tid på min comp.) men det har jo ikke noget med fejl at gøre. Og når NT crasher sker der ikke det helt store andet end comp. skal ressetes, og så er den oppe at køre igen uden probs.

Avatar billede zibar Nybegynder
06. september 1999 - 21:40 #24
Det passer fand.... ikke !
NT Crasher mere end Linux, Linux KAN ikke crasher... Det er bygget på et helt andet fil-system som IKKE kan crashe...
Så tag lige og fat det...
Men jeg bliver stadig nødt til at køre Windows 98/nt på min putter, fordi jeg har samlet Software til MSWinslow og MSDOS i 8-9 år....
Så hmmmmm..... KOM IGEN
Avatar billede cyberesben Nybegynder
06. september 1999 - 23:00 #25
Jeg fortsætter med Win2000+Win98 indtil Linux bliver så godt og udbredt som windows er nu
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
06. september 1999 - 23:26 #26
jeg har ikke sagt at Linux chrasher så slap af man (min sidste kommentar i det ?)
Avatar billede cyberesben Nybegynder
06. september 1999 - 23:33 #27
det gør NT sgu heller ikke...
Avatar billede jesper_tb Nybegynder
20. maj 2000 - 01:46 #28
med linux kan du modifere alt til dit behov, og finder du senrere ud af at dine behov var noget andet ... så er du ude og skide ... men! nt har kun en fordel efter min mening, folk kender det, folk ved hvor de skal klikke og sådan er det bare ... sælge din chef windows, og han køber den, fordi han bruger det til derhjemme .. sælg ham linux, og han vil starte med at spørge døøøh ... det der kommer med datatid ??? og kigge skævt på dig..

I love linux, men for satan, man kan høre at der er NOGEN der ikke har haft arbejde i den virkelige verden .. tid er penge, og system support er koster knaster. Hvis du er NT ejer, bliver du nød til at acceptere en hel masse ting, men tilgengæld, når man er unix ejer, så har man enten tårnhøje support regninger, eller fast arbejde .. ingen af delene er at ønske ..

Jeg har linux på alle mine computere, på nær min WintNT workstation på arbejdet, hvor vi iøvrigt bruge Sco Unix til produktion, og jeg kan kun sige: linux rules - in my dreams, for med NT, skal jeg ikke forklare alting, for kan det fordi de arbejde med det derhjemme, og det er jeg lykkelig for, da jeg er admin/support ...

(på en skod-blandet netværk af SCO/NTSERVER/NOVELL imod NTWORK klienter) ..

hygge-snakkes
Avatar billede jesper_tb Nybegynder
20. maj 2000 - 01:57 #29
glemte vist lige at sige, at vores nt server aldrig er crashet. Vores novell er blevet crashet af norton anti virus, og sco'en er fuldstændig urokkeligt .. og det hele bunder i at vi ikke rør ved server maskiner, medmindre det er meget nødvendigt. al test sker på f.eks. en nt workstaion, således der ikke har været hundrede programemr inde og ændre i opsætningen....

når det kommer til nt, så er det største problem, at der er nogle fejl, som bare er der .. f.eks. kan spooleren gå kold, og sådan er det bare ... men ud over det er det klippe stabilt.

Når det så er sagt, så er nt's filstruktur / sikkerhed fuldstændig oldnordisk latterlig, selv linux har bedre filstruktur/sikkerhed, den bedste af de bedste er og blive NOVELL netware, de er simpelt overlegne, når det kommer fil filsystemet. De er bare for dyre (RIGTIGT skoddyre), og folk kan ikke lide at de ikke kan køre word på dem ;). heheh, men det var jo ikke emnet. Til Novell snakken, så skal det jo også lige nævnes, at ALLE tests viser at novell vinder på ethvert tidspunkt, når der er 1 cpu i maskinen prg. af super performance ... det med at NT vinder med 4 cpuer og mere, det er KUN og KUN fordi det kan sende filerne splittet op på f.eks. 4 netkort, således man kun skal sende 1/4 på hver .. det giver performance, men gør sku ikke nt til et hurtigere system, for river du de 3 netkort ud, så sidder du med lort i lommen, og et pænt brugerinterface ;) ..

btw. vores netværk har 100 computere, så det er nu en meget god målestok
Avatar billede thomas Nybegynder
20. maj 2000 - 19:46 #30
zibar : du er dog den vildeste amatør, linux kan ikke crashe?!?!? pga. dens filsystem!?!? hahahha.

tag dig sammen, og lær lidt om computere inden du fyrer sådan en kommentar af.

jesper_tb : du har fuldstændigt ret, problemet er at der sidder en masse mennesker rundt omkring og installerer alt muligt snot på serverne. Bare fordi de kan installere linux/nt/whatever derhjemme betyder det ikke at de kan finde ud af og køre drift på deres servere så de aldrig er nede. Og så er det sgu ligegyldigt hvilket os der vælges, installerer man alt muligt på serverne vil de blive mindre stabile, det er såre simpelt.
Hvor mange seriøse servere har kun et netkort i maskinen?? ingen. ;)

der er også en anden ting mht. os valg, nemlig brugeradministration, det stinker FOR vildt på linux i forhold til specielt novell netværk og også i forhold til nt netværk, ingen centraliseret administration medmindre man koder hele lortet selv.

og hvis linux er så fandens sejt hvorfor er der så ingen seriøse websteder der kører med linux?? næ, de kører med rigigt unix platform (sun, aix, o.s.v.) eller nt.

nå fuck det, den her diskussion er blevet for plat, jeg har travlt med diablo II, og husk win98/macos stinker for vildt.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
20. maj 2000 - 20:07 #31
jeg synes derimod det er ret grineren at selv hotmail som en af MS's store ting, kører med UNIX/Apache... og NEJ de har sgu ikke skiftet endnu! Det siger måske lidt om NT's evner, når ikke en gang skaberen af det kan få det op at køre med en stor website som hotmail. se her:
http://mbn.dk/q/?do=HEAD&url=hotmail.com&httpver=1.1&submit=+++ok++

jeg ved at da de købte hotmail ville de skifte alle Sun-serverne og det hele ud med NT maskiner, og da de gik i luften med det, virkede lortet ikke en skid... hehe

men ok jeg ved ved ikke om linux kan gøre det bedre, jeg har ikke ret mange positive erfaringer med linux, men en del med NT, men ok jeg er heller ikke udd. administrator eller noget, og det er for dårligt at man skal være et eller andet i den retning blot for at installere et OS...
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
21. maj 2000 - 10:21 #32
>>cyberesben problemmet ligger nok i at de skal lave alt koden om så det kan køre på NT+IIS, hvilket vil tage en helv... tid.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
21. maj 2000 - 12:44 #33
de havde allerede lavet det hele om og sat det til at køre på NT, men da de gik public med det, fungerede det bare ikke for dem!

men hotmail må fandme også have mange hits!
Avatar billede run Nybegynder
28. juli 2000 - 14:56 #34
Thomas jeg har et spørgsmål til dig. Gider du sende mig en email på run@jets.dk ?
Avatar billede cybermike Nybegynder
31. august 2000 - 09:54 #35
Ja hvor fedt, den test giver jeg ikke en skid for.

Prøv lige at installere windows NT på en 486 50mhz med 35 mb ram og få den til at give samme ydelse som en linux.

Windows bedre en Linux, det er squ årtusindets joke!
Avatar billede cyberesben Nybegynder
31. august 2000 - 12:14 #36
mike>> på en så lille maskine skal du jo også tænke på at NT bruger mange kræfter på at køre en grafisk brugerflade, hvilket linux ikke gør hvis den bare står i text mode...

%-delen af CPU tid som bliver brugt på at drive en GUI er jo mindre jo større processor man har, og derfor kan forholdet mellem NT/Linux godt være anderledes på en større computer