Avatar billede clang-k55 Nybegynder
21. august 2003 - 16:49 Der er 15 kommentarer

Skal sikre min computer

Hej eksperter....

Efter at have hørt om hvor let det er at hacke og lave vira, vil jeg have sikret min computer. Men hvilke programmer skal jeg bruge, og skal jeg både have firewall og antivirusprogrammer på samme tid??

              Clang-k55
Avatar billede arlet Juniormester
21. august 2003 - 16:56 #1
http://www.spywarefri.dk/ der finder du alt
Avatar billede molle2002 Nybegynder
21. august 2003 - 16:57 #2
Det ville være en god ide at have et virusprogram..
F.eks. Norton Anti Virus...
Avatar billede ird Praktikant
21. august 2003 - 16:57 #3
Hent sygate http://forums.sygatetech.com/vb/forumdisplay.php?s=&forumid=8

Hent AVG http://www.grisoft.com/us/us_index.php

Begge r kanon gode programmer. Sikker bliver man jo aldrig
Avatar billede Chewie Novice
21. august 2003 - 17:08 #4
enig sygate er super ... og den eneste certifikeret firewall der er gratis
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. august 2003 - 17:11 #5
Du skal gøre følgende:

1. Først gennemføre du total update af dine systemer, både styresystem (windows update), office pakke (offive update) og alle andre applikationer, fra frbrikanternes hjemmesider.

2. Herefter kikker du på anbefalingerne på www.nsa.gov og følger dem derer relevante for dig

3. installering af antivirus, sørg for update

4. instalering af firewall, f.eks. www.sygate.com, den er gratis og har certifikat

5. installering af adware og spy ware scanner fra spywarefri.dk husk at update

6. opfør dig fornuftigt, lad være med at åbne mails med vedhæftede filer fra folk du ikke kender, eller der på anden måde ser suspecte ud
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
21. august 2003 - 17:16 #6
Du kunne jo også anskaffe dig en hardware firewall... altså en lille boks der har til formål at øge sikkerheden for dig når du er på nettet. Sådan en har jeg og den virker indtil videre upåklageligt for jeg er ikke blevet bombet med vira eller lignende endnu :P ;)

/Christian
Avatar billede ird Praktikant
21. august 2003 - 17:20 #7
Koster oz knapper :)
Avatar billede aovergaard Nybegynder
21. august 2003 - 17:26 #8
Jeg har her lavet en lille pakkeløsning fyldt med bitte små prg. som ikke fylder meget på din computer, og som alle kører uden at de konflikter med hinanden. Alle programmerne er garanteret fri for spyware og er desuden Free prg. Du syntes sikkert, det var da frygtelig mange prg. som jeg skal installere, men det er desværre blevet sådan at det faktisk ikke mere er virus som er Internettets store problem, men i højere grad spyware, trojanere, mailware og hijacking. De prg. som jeg vil foreslå at du kan installere er følgende, som du alle kan finde på dette link: http://www.spywarefri.dk gå til værktøjer, her er de alle og på de fleste er der også en dansk manual. Hvis du installere alle disse små programmer kan du roligt surfe på Nettet uden du skal sidde og være bange for at få alt for meget skidt med ned på din computer.

Man kan hver dag på forsiden af Spywarefri se om der er nye opdateringer. Husk at opdater jævnligt.

Antivirusprg:
Et godt bud her er AVG som kan rigtig meget. Indeholder en email-scanner som fungerer sammen med Outlook- og Exchange – klienter. Opdaterer virusdefinitionerne.
Et andet godt bud kunne være Avast, som vi har hørt rigtig meget godt om.
Derudover er det en god ting engang imellem at onlinescanne for virus. Dette kan du også gøre på spywarefri. Du bør også onlinescanne for spyware og det kan du gøre med X-Cleaner som du ligeledes kan finde på spywarefri.

SpywareGuard. Dette prg. passer på dig bare imod spyware i stedet for virus, men fungerer på samme måde. Derudover passer dette prg. også på at du ikke bliver hijacked.

Spywareblaster. Det er et lille prg. som ligger sig i registreringsdatabasen og sørger for at der ikke kommer spy på din computer.

Spybot el. Ad-aware. Spybot er nok den bedste af disse to. Det dette prg. gør er hvis du får noget spy ind på din pc som Spywareblaster ikke kender, kan den finde og fjerne dette spy.

IE-Spyad. Et lille prg. som ligger sig i registreringsdatabasen. Det ligger en mængde kendte spy Url adresser ind i klassificeret zone, således at du ikke ved et uheld kommer ind på disse grimme spysider.

Startup Monitor kunne også være rar at have installeret. Det er et lille prg. som også ligger sig i registreringsdatabasen. Det som dette prg. kan gøre for dig er, hvis der lige pludselig uden dit vidende ligger sig et prg. f.eks. en trojansk hest i din regedit, vil du blive alarmeret om at der er et prg. som vil ligge sig her, og du vil bliver spurgt om du nu også vil tillade dette.

EmtyTempFolder Dette prg. tømmer hver 5 min. alle dine cookies. Det kan også sættes til atutomatisk at tømme din History samt alle URL adresser som du har været ude på. Er god til at rydde op i alle disse adresser, cookies og history som man har liggende og fylde på computeren.

Hvis man så har enten kabelnet eller ADSL ja så ville jeg jo også varm anbefale en firewall. Det er desværre alt for nemt for en hacker at komme inde på din computer hvis du ikke har installeret en firewall. Et godt bud her kunne være Bitguard som du kan købe her: http://www.tryus.dk/start.asp
Dette er kun vejledende men jeg mener dog at du som det mindste bør installere: SpywareBlaster, SpywareGuard, Spybot og IE-Spyad og så selvfølgelig et antivirusprg, og jeg ville heller ikke turde køre uden en firewall.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
21. august 2003 - 17:28 #9
Og som bufferzone også siger så er det vigtig at du hele tiden kører WindowsUpdate. Kan forøvrig fortælle at der netop er udkommet nye patch til explorer på WindowsUpdate så få dem hentet hjem også.
Avatar billede langbein Nybegynder
21. august 2003 - 23:50 #10
Virus og virus - det handler vel for så vidt også litt om hvilke programmer man med fordel kan la være å bruke.

Virusspreder no 1 i denne verden det er vel i all enkelthet Microsoft Outlook og Outlook Express. Lar man være å brike disse to programmene så har man allerede unngått flesteparten av de virus som finnes i denne verden. For eksempel så kan man bruke en webbasert mail i stedet, for eksempel http://mail.yahoo.com eller noe liknende.

Der nest så bør man uansett la være å åpne vedlegg som kommer fra ukjente, spesielt hvis de ender på .exe .com .doc eller .xls

Med disse enkle forholdsregler så styrer man vanligvis klar av de fleste virus.

Har aldri brukt noe virusprogram, men disse enkle forholdsregler. Er tilknytet internett kontinuerlig og bruker Internett hver dag.

Antall virusinfeksjoner av PC/Harddisk gjennom de siste 10 år: 0,0 dvs aldri.

Når det der i mot gjelder spyware så må jeg si meg ganske enig med aovergaard. Dette finnes det mye av og de finner hurtig veien til ens maskin, spesielt i forbindelse med gratisprogrammer man laster ned fra internett.

Gratis virussjekk for scanning av harddisk finner man her:
http://housecall.antivirus.com/housecall/start_corp.asp

Gratis scanning for trojanere og spyware finner man her:
http://www.lavasoftusa.com/software/adaware/

Bruker kun de to tingene over mht virus og det fungerer 100 % Ønsker ikke å ha kjørende noe virusprogram kjørende kontinuerlig slik at det stjeler ressurser og som skaper problemer dersom det ikke er nødvendig.

Når det gjelder mail så har jeg valgt å arrangere tingene slik at jeg har satt opp en Linux server som kjører med webmail. Lager så grovsortering via Linux web mail og henter inn via Outlook dem jeg er sikre på.

Når det gjelder firewall så bør man nok aller helst ha en hardware firewall av en eller annen type. Disse kan kjøpes for en pris helt ned til ca 400 Kr (Billitron) eller man kan kjøpe noen litt mere avanserte http://www.zyxel.dk/

Alternativt så kan man med fordel også lage ens egen firewall ved hjelp av en gammel PC og Linux. Smoothwall er laget spesielt for dette:
http://www.smoothwall.org Den er meget enkel å installere og konfigureres vha et grafisk grensesnitt.

Unasett type av hardwarefirewall, så bør den for privat bruk alltid fungere ut fra prinsippet: "statefull inspection".

Dessuten så bør man også benytte personal firewalls på den enkelte workstation. (Enten man har en eller flere.)

Denne kan med fordel være Zone Alarm. Den gamle versjon 2.6 har langt flere konfigureringsmuligheter enn den nye og den fungerer meget bra. Har laget en hel del testing med angrep og portscanning mot den gamle versjon 2.6 og den har fungert bra. Ingen her på eksperten eller andre steder har så langt kunne fortelle hvordan man eventuelt skulle være i stand til å deaktivisere ZoneAlarm utenfra. En annen sak er at dette sansynligvis er mulig derom man først har fått en trojan på innsiden av firewall, for eksempel i forbindelse med en programinstallasjon. Da vil man jo på den annen side straks se at den går ned. Har aldri hørt om noe konkret tilfelle der dette faktisk har skjedd.

Både Windows XP og Windoews 2000 har innebygget firewall av varierende kvalitet, men i forhold til en firewall av typen ZoneAlarm så mangler de noe vesentlig i forhold til å kunne fungere bra på en workstation.

Den store fordel med en firewall av type ZoneAlarm det er at den varsler alle forsøk på å sette opp en ekstern kommunikasjon som måtte skje i regi av en spyware eller en annen trojan. ZoneAlarm har i denne sammenheng en teoretisk svakhet som gjør at det kan være teoretisk mulig å gå utenom den på vei ut (men ikke på vei inn). Kjenner ikke til noe praktisk eksempel på at det har skjedd. Forutsetter trojan som er skreddersydd for å utnytte denne svakheten hos ZoneAlarm.

Danske Bitguard er bygget over noenlunde samme grunnprinsipp som ZoneAlarm, dvs at den har portorientert firewalling i trafikkretning inn og prosessorientert fitrering trafikkretning ut, men har i følge dokumentasjonen fått tettet igjen den teoretiske svakheten hos ZoneAlarm. (Bruker ellers selv ZoneAlarm 2.6 på workstations og er meget fornøyd med det).

Kombinasjonen av hardwarefirewall og litt alminnelig forsiktighet har som sagt gitt meg 0 problemer og 0 virus over en periode på godt og vel 10 år. Kjører en virusscanning av og til og finner ingenting. Kjører også en spywaresjekk av og til vha Lavasoft og finner vanligvis mange slike. Avinstallerer eller sletter dem.
Avatar billede langbein Nybegynder
22. august 2003 - 00:14 #11
Når det for eksempel gjelder denne siste wirusen:

http://www.trendmicro.com/vinfo/virusencyclo/default5.asp?VName=WORM_MSBLAST.A

Så vil jo for det første en ordinær hardwarefirewall hindre den i å spre seg inn via port 135. Skulle dette av en eller annen grunn svikte så vil også ZoneAlarm eller en annen personal firewall man måtte bruke hindre den i å komme inn på maskinen.

Dersom enten denne eller en annen slekning av dette viruset spres som mail vedlegg, så må det jo for det første aktiviseres, typisk ved at man klikker på et vedlegg i Outlook.

Dersom den allikevell så blir aktivisert så vil ZoneAlarm eller en annen personal firewall straks poppe opp og gi beskjed når viruset/ormen forsøker å sende ut mail hvis den er konfigurert for det. Dette forusetter at man ikke har gitt Outlook permanent adgang til internett. Den bør i stedet være konfigurert slik at den popper opp og spør. I gamle ZoneAlarm 2.6 så er det gode muligheter for slik konfigurering. I all enkelhet, man sperer først alle virus ute, og er de allikevell inne, så hindrer man dem i å sette opp trafikk ut igjen. Man fanger dem i stedet.
Avatar billede langbein Nybegynder
22. august 2003 - 00:33 #12
Kikket litt på Nasa guidene som Bufferzone har lagt ut.

Disse nevner jo hovedsakelig noe som både er så viktig og så opplagt at man nesten glemmer det vekk.

Det er selvfølgelig stor forskjell på sikkerheten i operativsystemene selv.

Man bør generelt unngå filsystemer uten brukerrettigheter, typisk fat 16 og fat 32. NTFS som finnes til Win 2000 og Win XP er bra. Linux filsystem er også bra.

Dessuten så bør man ikke konfigurere XP eller 2000 slik at alle brukere har administratorrettigheter som defult. Det bør bare finnes en enkelt eller noen få administratore. (I hvert fall i teorien. Jeg har da selv satt opp min XP på den forkerte måte selv om jeg vet det er galt. Linuxen kjører på "den riktige måte" fordi den er satt opp med dette som default.")

Man bør alltid deaktvisere printer og fildeling hvis det ikke er i bruk. (Det har jeg i det minste satt opp riktig.)
Avatar billede nighthawk_junior Nybegynder
23. august 2003 - 23:55 #13
Kaspersky Anti-hacker som firewall & kaspersky antivirus, er to rigtige gode programer..

du kan læse med om dem på http://www.capitalsoftware.dk/produkter.php
Avatar billede ird Praktikant
13. oktober 2003 - 08:46 #14
mon ikke her snart kommer lidt feedback omkring problemet eller evt en afslutning!!
Avatar billede ird Praktikant
21. november 2003 - 17:34 #15
Er du ikke en guttermand og smide et indlæg om hvordan det skrider frem eller lukke idet mindste hvis du fik løsningen! :-)