Avatar billede jdaugaard Nybegynder
18. september 2003 - 10:36 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

2003 som gateway og router

Hejsa...

Jeg har installeret Windows 2003 Standard på en maskine og vil have at den skal fungere som Domain controller, men vigtigst af alt som router og gateway.

Jeg har dog lidt problemer som jeg håber at i kan hjælpe mig med. Jeg har en ADSL forbindelse fra Tele2 som sidder til det ene netkort (LAN1). Den andet netkort har jeg tildelt adressen 192.168.1.1(LAN2)

LAN1 får en ip fra Tele2 (129.142.x.xxx). Jeg vil gerne route/share internettrafik til de klientmaskiner der er forbundet, og gerne så de fra alle oplysninger vha af DHCP. Jeg går du fra at DNS serveren også skal installeres? Jeg fik til sidst mine klienter til at resolve hostnames, men kunne stadig ikke gå på nettet eller pinge domæner.

Er der nogen der kan hjælpe mig til hvad jeg skal gøre? På forhånd tak.

/Jakob
Avatar billede fasfan Nybegynder
18. september 2003 - 10:40 #1
Avatar billede venturer Nybegynder
18. september 2003 - 15:24 #2
DNS er nødvendig for at du kan fungere som domænecontroller, men er ikke er krav alene for at kunne få dit LAN på netværket.

Du skal som sagt dele selve forbindelsen (det er ikke nok bare at have konfigureret de to netkort).

ICS er den lette løsning. Men hvis du alligevel skal til at rode med 2003 kan du prøve at bruge Routing and Remote Access i stedet. Den finder du under Administrative Tools.

Her skal du blot højreklikke og aktivere (Configure) og så vælge Internet Gateway (eller Internet Router.. Kan ikke lige huske det :)
Og så skal du ellers bare følge den guide som popper op.
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
18. september 2003 - 15:45 #3
tak for begge svar... vender tilbage når jeg har prøvet!