Avatar billede nysted Nybegynder
28. oktober 2003 - 18:09 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Route mellem 100mbit netværk?

Hejsa kære eksperter.
Jeg har tænkt på at købe mig en belkin bredbånds router
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1824757898
og så kom jeg til at tænke på om der er nogen der ved om den også kan bruges hvis man på et bolignet der kører 100 mbit eller om der er en begrænsning på noget mindre fordi det "kun" er beregnet til almindelig bredbånds modems eller sådan noget?

problemet er at man får en 1mbit adgang til internettet og kun 1 ip, og så må man selv finde ud af det med hardware, men jeg ved at jeg får brug for en router og NAT entry og Firewall og også meget gerne Wireless access. Så detfor tror jeg selv at det er en godt router, hvis den altså også kan route med NAT og firewall og det hele til internettet(1mbit)/bolignettet(100mbit) som altså er det samme stik... RJ-45.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
28. oktober 2003 - 18:35 #1
Hastigheden vil forblive 100 Mbit på LAN. Det Routeren gør at den giver alle PC'er der er koblet på den, en intern IP, samt en gateway til internettet.
Med denne gateway har du alle PC'er på nettet, uden at de skal have en global IP..... ergo 100 mbit internt.

Det kræver selvfølgelig at routeren understøtter 100 mbit på sin indbyggede Swicth og at alle netkort og yderlige switches/hubs i netværket er 100 mbit.
Avatar billede kenp Novice
28. oktober 2003 - 18:41 #2
bjuhl -> det han menste var at han havde 100 mbit med andre på hans WAN (inden for bolig foreningen)

Der står desværre ikke noget i manualen for routeren om den understøtter 100 mbit på wan side. så om den kan det er jo ikke til at svare på.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
28. oktober 2003 - 18:48 #3
OK, den kan misforståes :-)
Avatar billede cordack Nybegynder
28. oktober 2003 - 18:50 #4
I følge det link du skrev til edbpriser står der:
Speed: 54Mbit/s
Avatar billede bjuhl Nybegynder
28. oktober 2003 - 18:51 #5
De 54 mbit er på WLAN
Avatar billede nysted Nybegynder
29. oktober 2003 - 07:40 #6
Oki, så hvis man slutter WAN stikket til switchen i routeren er der så nogle fare for at den ikke understøtter NAT funktionen og firewallen heller ikke er til nogen gavn? til forskel fra at man slutter den til det stik der er beregnet til cabel modem?
Avatar billede bjuhl Nybegynder
29. oktober 2003 - 09:09 #7
Det dur ikke. Hvis du går uden om WAN indgangen i Routeren, så mister du routerfunktionerne. Dvs. så har du bare en normal switch uden NAT og Firewall

Dette gælder i hvert fald for normale routere.
Avatar billede nysted Nybegynder
29. oktober 2003 - 15:15 #8
Oki jeg prøver at finde en anden løsning, men mange tak for hjælpen :)
Avatar billede bjuhl Nybegynder
29. oktober 2003 - 15:28 #9
Velbekomme...