Avatar billede angelenglen Nybegynder
12. februar 2004 - 09:23 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

autodetect form-felter og indsæt i db

findes der en måde hvor jeg fx kan have to filer - éen med min form i , fx index.html og éen der skriver til db, fx skriv.php
formen i index skal så naturligvis have action="skriv.php?tabel=db_tabel"

anyway her er hvad jeg gerne ville have:
skriv.php autodetecter alle form-felter i (dvs værdier der bliver sendt via POST) og skriver dem til databasen i tabellen "db_tabel" i feltet deri med samme navn som selve værdien.

-fx noget i stil med:

------------ index.html -----------

<form method="post" action="skriv.php?tabel=db_tabel">
Brugernavn: <input name=username type=text><br>
Kodeord: <input name=password type=password><br>
Email: <input name=email type=text><br>
Alder:  <input name=age type=text><br>
Kommentarer: <textarea name=comments></textarea><br>
Farve:<br>
<input type=checkbox name=color value=red CHECKED> Rød<br>
<input type=checkbox name=color value=blue> Blå<br>
<input type=checkbox name=color value=yellow> Gul<br>
<input type=hidden name=fromform value=yes>
<input type=submit>
------------------ index.html slut -----------------

skriv.php skulle så se følgende felter:
username, password, email, age, comments, color og fromform - og skrive dem til databasen i felterne med samme navne, og i tabellen $_GET['tabel'] (som så ville være "db_tabel" her)

-men jeg ved ikke hvordan jeg får den til selv at finde de felter... indtil nu har jeg altid hard-coded felt-navnene osv ind i filer som skriv.php..

som extra bonus, måtte alle data også gerne behandles, så jeg kunne tilføge kommandoer på dem, som fx: addslashes() striptags() eller andre ting jeg måske kunne finde på..

håber det kan lade sig gøre...
Avatar billede avminarm Juniormester
12. februar 2004 - 10:17 #1
prøv at kigge på dette link - det kan virke uoverskueligt ved første øjekast, men jeg tror det er det du er ude efter?

http://www.devshed.com/c/a/MySQL/Dynamically-Insert-and-Update-values-in-a-MySQL-database-using-OOP/
Avatar billede barlach Nybegynder
13. februar 2004 - 13:12 #2
du har alle dine post vars liggende i $_POST.

prøv evt. flg. (har ikke testet det) og skriv her hvad den udskriver...

$query_string="insert into ".$_GET['table']." (";
$name_string="";
$value_string="";
foreach($_POST as $name=>$value){
  $name_string.=$name.",";
  $value_string.=$value.",";
}

$query_string.=substr($name_string,0,(strlen($name_string)-1)).")
VALUES (".substr($value_string,0,(strlen($value_string-1))).')"';

print $query_string;
Avatar billede angelenglen Nybegynder
16. marts 2004 - 09:03 #3
jeg kunne ikke få det til at virke :(

Lukker...