Avatar billede hansen2000 Nybegynder
12. februar 2004 - 18:56 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

ændre chown og chgrp via www-brugeren

heysan!

jeg sidder og laver et simpelt php-script, som skal bruges til at oprette "Ikke tilstede"-filer for postfix(.forward, .vacation.msg)

problemet er, at jeg ikke ved hvordan jeg ændre chown/chgrp, da "www" åbenbart ikke har adgang til chown/chgrp...

jeg kan oprette filerne:
-rw-r--r--  1 www  usr    38 Feb 12 18:41 .forward
-rw-r--r--  1 www  usr  517 Feb 12 18:41 .vacation.msg

hvordan ændrer jeg gruppen og brugeren til det jeg ønsker?

kan man lave et shell script, som klarer ærterne?

-hansen
Avatar billede Syska Mester
12. februar 2004 - 19:18 #1
shell_exec kan kører filer på serveren, men det kræver at www serveren ikke er chrooted
Avatar billede Syska Mester
12. februar 2004 - 19:20 #2
og ja, du kan godt lave et shell script som kan det... eller bare kalde det med shell_exec("chown postfix:postfix filnavn");
Avatar billede Syska Mester
12. februar 2004 - 19:21 #3
skulle være et svar
Avatar billede hansen2000 Nybegynder
13. februar 2004 - 13:57 #4
chrooted?

det er standard apache-install - og den der shell_exec virker nemlig ikke - den kan godt chmod'e, men ikke chown/chgrp...
Avatar billede hansen2000 Nybegynder
13. februar 2004 - 14:00 #5
det skal lige siges at webserveren er intern, så det gør ikke noget med lidt hacks, som gør den hullet som en si :)
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
17. februar 2004 - 14:02 #6
har samme prob. hvordan gør jeg www-data ikke er chrooted?
Avatar billede Syska Mester
17. februar 2004 - 15:26 #7
standare are den, prøv at start apache med httpd -u så bliver den started i ikke-chrooted enviroment
Avatar billede Syska Mester
17. februar 2004 - 15:33 #8
Kan også være at php ikke tillader exe/bat/etc. filer scripts....
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
17. februar 2004 - 16:33 #9
hmm, min debianbox kan ikke starte den med -u
Avatar billede Syska Mester
17. februar 2004 - 17:58 #10
prøv "httpd -h" så burde der komme en liste over options du kan starte den med(i hvert fald på freebsd), men en ting skal i sikre jer at du den er startet i IKKE chrooted, se om i kan åbne en fil med fread fra php der ligger i /fil ikke i jeres webroot, men der hvor /var /root /etc ligger... hvis i kan åbne en fil der så er den i hvert fald ikke chrooted, og så ligger problemet et andet sted
Avatar billede hansen2000 Nybegynder
17. februar 2004 - 19:35 #11
jeg lavede lige et test-script på /etc/group-filen, som jeg fik output af uden problemer - med fread().

jeg ville da gerne undgå at starte apache med uid:root, gid:wheel, men hvis det er det der skal til, så må det være det...

root@/usr/local/etc> httpd -h
Usage: httpd [-D name] [-d directory] [-f file]
            [-C "directive"] [-c "directive"]
            [-v] [-V] [-h] [-l] [-L] [-S] [-t] [-T] [-F]
Options:
  -D name          : define a name for use in <IfDefine name> directives
  -d directory    : specify an alternate initial ServerRoot
  -f file          : specify an alternate ServerConfigFile
  -C "directive"  : process directive before reading config files
  -c "directive"  : process directive after  reading config files
  -v              : show version number
  -V              : show compile settings
  -h              : list available command line options (this page)
  -l              : list compiled-in modules
  -L              : list available configuration directives
  -S              : show parsed settings (currently only vhost settings)
  -t              : run syntax check for config files (with docroot check)
  -T              : run syntax check for config files (without docroot check)
  -F              : run main process in foreground, for process supervisors
root@/usr/local/etc> httpd -v
Server version: Apache/1.3.27 (Unix)
Server built:  Jun  5 2003 17:24:48
Avatar billede hansen2000 Nybegynder
25. februar 2004 - 16:56 #12
nåh
Avatar billede Syska Mester
25. februar 2004 - 17:19 #13
tak for ingenting
// ouT
Avatar billede hansen2000 Nybegynder
04. juni 2004 - 17:26 #14
*) du skrev ikke tilbage
*) jeg fik ikke løst mit problem

skal du så ha' point?