Avatar billede ozman Nybegynder
13. februar 2004 - 22:17 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

postgre med pgAdmin2

Hej!
Jeg er lidt ny i postgre, men er klar til at lære:-) Jeg har fået installeret postgre på min maskine og har oprettet den obligatoriske prøve database (minDB).
Jeg har også hentet et program der hedder pgAdmin2, som givet vis skulle give en eller anden form for grafisk brugergrænseflade til postgre. Dette har jeg også installeret men kan ikke få det forbundet med min database (minDB). Der er et eller andet med at man skal "connecte til en server", men det virker ikke. Er der nogen der kan hjælpe??
Avatar billede searchz Nybegynder
13. februar 2004 - 23:11 #1
måske, hvis du kan fortælle lidt om din platform, postgres version etc.?
og den obligatoriske med at tjekke om serveren kører når du forsøger at connecte gennem pgadmin?
Avatar billede ozman Nybegynder
14. februar 2004 - 00:11 #2
Når jeg skriver SELECT version(); skriver den følgende:
PostgreSQL 7.2.1 on i686-pc-winnt-msdev, compiled by msdev 6.0
Min pgAdmin2 version er 1.6.0
Når jeg skal connecte til serveren er det med følgende oplysninger:
Server: LocalHost
Port: 5432
Username: postgres
PAssword:

Jeg håber det kan hjælpe dig...i at hjælpe mig:-)
Avatar billede searchz Nybegynder
14. februar 2004 - 13:20 #3
ok, hvad er fejlmeddelelsen når du connecter gennem pgadmin? det lader jo til at du godt kan få forbindelse til databasen på en eller andet måde når du kan køre SELECT statements er det med psql?

nu er pgadmin jo kommet i en version 3, og postgresql i version 7.4.1 hvis du skal køre postgresql på en win maskine foreslår jeg at du bruger Mammoth Pgsql (version 7.3.4) fra http://www.commandprompt.com den kan hentes gratis, men koster 50$ ved brug udover 30 dage men den funker bare! også sammen med pgadmin3 jeg hentede begge igår aftes og installerede dem på under 30 min. var det oppe at køre.

Jeg ved godt det ikke besvarer dit spm. du måske kunne ønske det men hvis det bare drejer sig om at at udvikle databaser inden de flyttes til en produktions server, er ovennævnte en god løsning IMO.
Avatar billede ozman Nybegynder
14. februar 2004 - 17:50 #4
Fejlbeskeden som pgAdmin giver når jeg prøver at connecte er: "FATAL 1:  user "thomas" does not exist.
Jeg har fået installeret postgres og kan også sagtens bruge det fra dosprompt, men grunden til at jeg ville bruge pgAdmin2 er at jeg gerne ville have en grafisk brugergrænseflade.
Det er noget jeg skal bruge i forbindelse med skolen, så jeg SKAL bruge postgres 7.2.1. pgAdmin2 er valgfrit.
Kan du hjælpe??
Avatar billede searchz Nybegynder
14. februar 2004 - 18:06 #5
Ok, det lyder ganske enkelt som om du forsøger at connecte med brugeren thomas som ikke er oprettet, forbind istedet med brugeren postgres uden password og se om du har adgang, hvis du har så opret brugeren thomas.
Avatar billede ozman Nybegynder
14. februar 2004 - 18:24 #6
"postgres" er heller ikke oprettet. Hvordan kan jeg oprette en bruger uden at connecte til serveren?
Avatar billede ozman Nybegynder
14. februar 2004 - 18:28 #7
vent...jeg har fundet ud af det... "createuser thomas" tak