Det er lidt svært at forklare her, da det ofte hjælper med et par illustrationer. Jeg kan dog prøve... (jeg håber illustrationerne ikke bliver helt forfærdentlige...)
Hvis du vil lægge en texture over denne firkant, så den dækkes helt, skal dine koordinater for (Tu, Tv) være således: (jeg har brugt ½ istedet for 0.5, så det er lettere at overskue)
En vertex' Tu og Tv koordinater går normalt fra 0.0 til 1.0 og giver en mapning til en texture. Hvis du fx har en Tu værdi på 0.3 og en texture der er 100 px bred, vil værdien svare til 30 px fra venstre. Hvis texturen er 150 px bred, vil det svare til 45 px fra venstre.
Ja formateringen røg, men det giver stadig mening.
Hvis man nu angiver eks. 0.5,0 og 1.5,0, vil det så resultere i at man får de sidste 50% efterfulgt af de første 50% eller hvordan vil det blive fortolket?
Det afhænger af hvilken renderstate du bruger. D3DTADDRESS_WRAP gentager texturen for hver heltalsgrænse (altså som i dit ex med 0.5,0 og 1.5,0). D3DTADDRESS_MIRROR Spejler texturen for hver heltalsgrænse. D3DTADDRESS_CLAMP "udtværer" hjørnerne af en texture på resten af objektet. D3DTADDRESS_BORDER Giver en farve til de dele af objektet der ikke er dækket af en texture inden for koordinaterne 0.0,1.0.
Det er dog alt sammen svært at forklare uden illustrationer. Den bedste måde at lære det på er ved at læse en bog og prøve selv.
Det jeg mente med trekanterne var om den laver en slags tiles, spejler, stretcher eller noget helt andet, når man angiver en >1.0 værdi. Men jeg tror jeg har fanget det nu - skal bare lige eksperimentere lidt med hvad der giver den bedste effekt i forskellige tilfælde.
Mht. bøger, så har jeg fået fingrene i flere forskellige, men jeg synes de fleste er så dårligt formulerede (ofte virker det som om forfatteren(ene) enten ikke selv har fattet hvad de skriver om, eller, som oftest, at de går ud fra at man allerede ved halvdelen af det de skriver om. Jeg savner en DirectX bibel hvor ALT bliver udpenslet til mindste detalje, med masser af eksempler og et gennemført indeks, så den kan bruges som reference.
Hehe ja. Eller flere tykke bøger - det ville faktisk se ret godt ud på nørd-reolen.
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.