Avatar billede -=nizz=- Nybegynder
04. februar 2005 - 21:54 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Funktion til "ingen værdi"

Hej. Ja det bliver lidt svært at forklare mit problem, men jeg prøver:
Jeg har lavet et regneark til fodboldturnering. Der er felter med tid, hold 1, hold 2, m.fl. og så er der et felt til hvert hold, hvor man kan indtaste deres scorede mål. Når så man indtaster mål i felterne, indsætter den de værdier i ark 2. I ark 2 er der funktioner der lægger alle mål sammen og regner differencen ud på scorede mål og hvor mange mål der er gået ind ved hvert hold. Ligeledes giver den point for hver kamp, så der er en værdi som simpelt siger, at hvis felt 1 er større end felt 2, så skal den lægge 3 point til dette hold. Er det omvendt, skal der ikke lægges point til. Er de to felter lig hinanden, skal der tildeles et point. Her kommer problemet:
Inden der overhovedet er indtastet nogle mål i ark 1, ja så har alle hold 5 point (hvis de skal spille 5 kampe ialt) inden turneringen går igang, for felterne er jo lig hinanden (ikke spillede = tomme felter = hinanden). Er der nogen formular der gør, at den intet skal foretage sig, når felterne er tomme? Håber I kan hjælpe og at I forstår mit spørgsmål :D
Avatar billede moocher Nybegynder
04. februar 2005 - 22:00 #1
Du kan jo sætte alle de uspillede kampe til -1 og i der hvor du henter resultatet

=HVIS(A1=-1;0;A1)
Avatar billede jkrons Professor
04. februar 2005 - 22:09 #2
Eller udbyg dine formler med =HVIS(Er:TOM(A1);"";Din formel her)
Avatar billede jkrons Professor
04. februar 2005 - 22:10 #3
ER.TOM skulle der havestået.
Avatar billede -=nizz=- Nybegynder
04. februar 2005 - 23:21 #4
Jeg forstår vist ikke helt de forslag I er kommet med. Har prøvet men synes ikke rigtig det virker. Herunder får i min kode, hvor den enten giver 1 point eller 3:
=HVIS(D4>E4;3;0)+HVIS(F4>G4;3;0)+HVIS(H4>I4;3;0)+HVIS(D4=E4;1;0)+HVIS(F4=G4;1;0)+HVIS(H4=I4;1;0)+HVIS(J4>K4;3;0)+HVIS(J4=K4;1;0)
05. februar 2005 - 00:19 #5
Sådan indbygger du ER.TOM()-funktionen i din formel:

=HVIS(ER.TOM(D4);"";HVIS(D4>E4;3;0))
+HVIS(ER.TOM(F4);"";HVIS(F4>G4;3;0))
+HVIS(ER.TOM(H4);"";HVIS(H4>I4;3;0))
+HVIS(ER.TOM(D4);"";HVIS(D4=E4;1;0))
+HVIS(ER.TOM(F4);"";HVIS(F4=G4;1;0))
+HVIS(ER.TOM(H4);"";HVIS(H4=I4;1;0))
+HVIS(ER.TOM(J4);"";HVIS(J4>K4;3;0))
+HVIS(ER.TOM(J4);"";HVIS(J4=K4;1;0))
05. februar 2005 - 00:22 #6
...eller en lidt kortere version af samme formel:

=HVIS(ER.TOM(D4);"";HVIS(D4>E4;3;0)+HVIS(D4=E4;1;0))
+HVIS(ER.TOM(F4);"";HVIS(F4>G4;3;0)+HVIS(F4=G4;1;0))
+HVIS(ER.TOM(H4);"";HVIS(H4>I4;3;0)+HVIS(H4=I4;1;0))
+HVIS(ER.TOM(J4);"";HVIS(J4>K4;3;0)+HVIS(J4=K4;1;0))
Avatar billede -=nizz=- Nybegynder
07. februar 2005 - 14:45 #7
erikjuul -> Tak for koden. Desværre virker det ikke helt efter hensigten. Jeg har nu fået felterne til at stå tomme, når der ikke er indtastet data i den fra ark 1, men formelen ved point givningen (hvor den enten tildeler 1, 3 eller 0 point) giver stadig 1 point, fordi felterne er tomme. Hvad gør jeg nu?
Avatar billede jkrons Professor
07. februar 2005 - 20:38 #8
Jeg kan ikke lige umiddlebart overksue dine formler :-), men det du skal gøre er i princippet som vist nedenfor. Jeg antager at du skal beregne point i C1 og har scoren indtastet i A1 og B1.

=HVIS(OG(ER.TOM(A1);ER.TOM(B1));"";HVIS(A1>B1;3;HVIS(A1=B1;1;0)))

Det burde løse dit problem. Denne formel skal så indsættes i alle de celler, hvor du beregner point for de spillede kampe, men skal tilpasses for så vidt angår cellereferencer.
Avatar billede -=nizz=- Nybegynder
25. februar 2005 - 15:46 #9
Jeg mangler en formel der gør følgende i felt a4:

a1+a2+a3 altså =sum(a1+a2+a3), men:

Idet der står en kode i disse tre felter ( =HVIS(ER.TOM(Program!$G$9);"";Program!$G$9) og =HVIS(ER.TOM(Program!$E$9);"";Program!$E$9) og =HVIS(ER.TOM(Program!$G$11);"";Program!$G$11) ), der relatere til tre felter i et andet ark, udskriver den #VÆRDI, hvis de tre felter ikke har fået en tal værdi fra det andet ark. Jeg vil nu fortælle den, at hvis felterne er tomme, er værdien det samme som 0, altså den formel du kaldte ER.TOM. Hvordan gøres dette uden den melder fejl?
Avatar billede -=nizz=- Nybegynder
08. juni 2007 - 12:18 #10
Afslutter