Avatar billede mlj Nybegynder
30. marts 2001 - 11:23 Der er 27 kommentarer og
2 løsninger

Internet deling

Haves:
512kbit Kabel-internetforbindelse med fast ip adr.
2 win 98 pcer med 10/100 Ethernet i hver.
En pc på nettet.

Ønskes:
Deling af forbindelsen.
2 pcer på nettet. Og plads til en tredje, når/hvis jeg anskaffer mig den.

Jeg vil gerne have KONKRETE forslag til hvilken hard/software jeg skal købe, og gode råd til opsætning . Mit budget er på 1000 kr.
Avatar billede tunoxw Nybegynder
30. marts 2001 - 11:28 #1
køb en hub med input!
Avatar billede mlj Nybegynder
30. marts 2001 - 11:36 #2
tunoxw > Jeg ved *** godt at jeg skal have fat i en hub eller switch, men hvilken og hvorfor?
Avatar billede zybe Nybegynder
30. marts 2001 - 11:46 #3
Du skal have en hub, hvor du skal have \"hovedlinjen\" ind, og hvilken...Det er op til dig selv... du kan søge på www.edbpriser.dk er finde end er passer til det du nu vil give.
Derefter skal du bare trække kabler fra hubben til dine andre computere.

/ZyBe
Avatar billede mlj Nybegynder
30. marts 2001 - 11:56 #4
Er det ikke bedre at købe en switch?
Og hvis jeg også vil spille, hvilken hastighed skal jeg så gå efter?
Avatar billede mlj Nybegynder
30. marts 2001 - 11:58 #5
Og den ene pc skal vel have et netkort til?
Avatar billede zybe Nybegynder
30. marts 2001 - 11:58 #6
Jeg har ingen erfaring med en switch... Men jeg kører selv med en adsl der er delt mellem 3 computere, med en hub, og det fungerer helt fint.!
Avatar billede mlj Nybegynder
30. marts 2001 - 12:10 #7
zybe >hvordan er dit netværk sat op?
Avatar billede zybe Nybegynder
30. marts 2001 - 12:15 #8
Hovedlinjen går ind i hubben, fra hubben ind i den første computer, og bare et kabel fra den anden computer ind i hubben.
/zybe
Avatar billede vladimirr Nybegynder
30. marts 2001 - 12:15 #9
Du skal have dig en rubytech 8 ports switch, jeg så den hos edbpriser.dk til 795 kr.
Den er testet af itsvar.dk, hvor de fandt den helt på højde med 3Com, og lign.
Du skal have 2 netkort i den maskine, du sætter dit kabelmodem til, samt noget software til at dele din internetforbindelse, f.eks. Winroute fra www.tinysoftware.com

//Anders
Avatar billede vladimirr Nybegynder
30. marts 2001 - 12:16 #10
zybe -> Du kan ikke sætte et kabelmodem direkte i en switch, det er kun med routere du kan det.

//Anders
Avatar billede mlj Nybegynder
30. marts 2001 - 12:25 #11
Altså -

K-modem > Server > Switch/hub > Klienter

Har jeg forstået det rigtigt?
Avatar billede vladimirr Nybegynder
30. marts 2001 - 12:29 #12
Ja, med 2 netkort i din server.

//Anders
Avatar billede mlj Nybegynder
30. marts 2001 - 12:39 #13
Godt så...

Nu har jeg fast ip-adresse (på serveren). Hvad skal ip-adresserne være for klienterne?

vladimirr > du syntes sltså ikke at en 8-ports switch er overkill?

Jeg regner med at smide 128mb ram mere i serveren (PIII 500) så den kommer op på 192mb...(det er såååå billigt, og priserne stiger vist nu)
Avatar billede vladimirr Nybegynder
30. marts 2001 - 12:52 #14
Nej, med 8 porte, er der altid plads til at udvide med flere på netværket, (venner på besøg eller lign.)

Hvis din server har ip\'en 10.0.0.1
skal dine klienter have 10.0.0.2 , 10.0.0.3 osv.
Gateway og DNS skal så være 10.0.0.1 (som er serverens ipadresse)

//Anders
Avatar billede vladimirr Nybegynder
30. marts 2001 - 12:53 #15
Det er altid godt med ekstra ram i en server...
Avatar billede mlj Nybegynder
30. marts 2001 - 13:09 #16
Kan det ikke betale sig at købe en router istedet for en switch, så maskinerne kan gå på nettet uafhængigt af hinanden?

(jeg vil være helt sikker på at købe de rigtige produkter)
Avatar billede vladimirr Nybegynder
30. marts 2001 - 13:12 #17
Nej, for routeren er det man f.eks. bruger til adsl, istedet for modem, Routeren kan du normalt kun sætte en pc til, og IKKE dit modem, så du skal bruge en hub eller switch, samt 2 netkort i din server.

//Anders
Avatar billede zybe Nybegynder
30. marts 2001 - 13:14 #18
Vi har da router og der er sat 3 computere til...uafhængigt af hinanden...!

/zybe
Avatar billede vladimirr Nybegynder
30. marts 2001 - 13:19 #19
så er det vel en speedstream eller hvad den nu hedder med TDC ?
Avatar billede zybe Nybegynder
30. marts 2001 - 13:20 #20
Pro@ccess...
Avatar billede vladimirr Nybegynder
30. marts 2001 - 13:24 #21
ja ja der kan man sætte 4 på, men det hjælper jo ikke MLJ !
Avatar billede mlj Nybegynder
30. marts 2001 - 13:31 #22
Men der er da RJ45-stik i kabel-modemmet!
Avatar billede vladimirr Nybegynder
30. marts 2001 - 13:37 #23
ja, men skal det ikke ind i et specielt netkort ?
Du kan IKKE bare sætte det direkte i en hub/switch.
Avatar billede mlj Nybegynder
30. marts 2001 - 13:42 #24
Der går et alm. kabel fra modemmet til et alm. 10/100 netkort
Avatar billede vladimirr Nybegynder
30. marts 2001 - 13:54 #25
Det vil stadig kræve at der er en server, der kan route videre til det andet netkort, der så sidder med modemmet.
Det andet er umuligt !

//Anders
Avatar billede mlj Nybegynder
30. marts 2001 - 14:29 #26
Er det ikke muligt at få ram + switch/hub + kabel + netkort for ca 1kkr?
Avatar billede vladimirr Nybegynder
30. marts 2001 - 14:39 #27
Nej, det tror jeg ikke, men prøv at kigge på www.edbpriser.dk
Avatar billede mlj Nybegynder
30. marts 2001 - 14:41 #28
Tak for hjælpen!
Avatar billede tumlehund Nybegynder
09. april 2001 - 12:41 #29
Køb den Rubytech switch - du får meget for pengene! Derufover, så køb et gennemsnitlig netkort til et par hundrede.