Avatar billede plexx Nybegynder
16. april 2005 - 17:48 Der er 18 kommentarer

Definitionsmængde af en funktion

Hej Eksperter...
Er det muligt i JavaScript at beregne definitionsmængden for følgende funktion:
kvrod((x - 2)^2 + (y - 4)^2)·2 = kvrod((x - 14)^2 + (y - 13)^2)

kvrod står selvfølgelig for kvadratrod :-)
Avatar billede skyggen2000 Nybegynder
16. april 2005 - 18:42 #1
skal du ikke have isoleret y først?

Herefter kan man vha. en funktion der tager parameteren X beregne Y.
Avatar billede plexx Nybegynder
16. april 2005 - 18:45 #2
Hvis jeg isolere y får jeg:
y = √(- x^2 - 4·(x - 24)) + 1
Hvad gør jeg så?
Avatar billede plexx Nybegynder
16. april 2005 - 18:45 #3
Hvis jeg isolere y får jeg:
y = kvrod(- x^2 - 4·(x - 24)) + 1
Hvad gør jeg så?
Avatar billede jpvj Nybegynder
16. april 2005 - 18:49 #4
kvrod er kun defineret for værdier større en null, så du skal løse uligheden

(- x^2 - 4·(x - 24)) + 1 > 0
Avatar billede jpvj Nybegynder
16. april 2005 - 18:49 #5
Med mindre du regner med komplekse tal :-)
Avatar billede jpvj Nybegynder
16. april 2005 - 18:50 #6
null skulle naturligvis have været nul (0).
Avatar billede skyggen2000 Nybegynder
16. april 2005 - 18:52 #7
er ved at lave en funktion. to sek
Avatar billede jpvj Nybegynder
16. april 2005 - 18:53 #8
-x^2 -4x + 97 > 0

Du løser så andengradsligningen.

Hvis du finder 2 løsninger er løsningen enten det åbne interval mellem nulpunkterne eller også er det foreningsmængden af de åbne intervaller ]-uendelig;p1[ V ]p2;uendelig[
Avatar billede plexx Nybegynder
16. april 2005 - 18:58 #9
Har selv fundet en løsning på det nu.
For en funktion af typen:
kvrod((x - a)^2 + (y - b)^2)·2 = kvrod((x - c)^2 + (y - d)^2)

Kan dm(f) findes ved:
x = - (2·kvrod(a^2 - 2·a·c + b^2 - 2·b·d + c^2 + d^2) - 4·a + c)/3
OG
x = (2·kvrod(a^2 - 2·a·c + b^2 - 2·b·d + c^2 + d^2) + 4·a - c)/3

Men jeg vil godt se dit svar skyggen2000
Avatar billede skyggen2000 Nybegynder
16. april 2005 - 19:01 #10
<script language="javascript" type="text/javascript">

//y = kvrod(- x^2 - 4·(x - 24)) + 1
function calculateDef(param)
{
    if(param > 0)
        temp = Math.sqrt( -1 * Math.pow(param,2) - 4 * (param * 24)) + 1 ;
}

var temp = calculateDef(2);

alert(temp);

</script>
Avatar billede skyggen2000 Nybegynder
16. april 2005 - 19:02 #11
Hehe, så er det jo noget helt andet, og lidt mere kompleks funktion, hvis den skal kunne løse andengradsligninger:)
Avatar billede skyggen2000 Nybegynder
16. april 2005 - 19:03 #12
Dog, kan den ikke beregne det, da man ikke kan tage sqrt af et negativt tal.
Avatar billede jpvj Nybegynder
16. april 2005 - 19:09 #13
OK - enten har jeg misforstået noget, eller også er der lidt rod i definitionerne:

En funktion f(x) = ... har en definitionsmængde og en værdimængde. Se evt. http://www.netleksikon.dk/f/fu/funktion__matematik_.html

plexx> Jeg har ikke lige regnet efter på dine x'er, men hvis det er nulpunkterne for 2. gradsligningen du bestemmer (det ligner det), så skal du lige afslutte din funktionsanalyse ved at differentiere  din funktion mht. x for at se hældningskoefficienten i nulpunkterne. Dermed kan du bestemme (korrekt) om det er intervallet mellem de 2 nulpunkter, der er dm(f) eller om det er de 2 intervaller udenfor nulpunkterne. (En snydemetode kunne være at tage midtpunktet og se om det er en løsning til uligheden...

skyggen2000> Jeg kan altså ikke lige se, hvordan du finder dm(f)
Avatar billede jpvj Nybegynder
16. april 2005 - 19:11 #14
skyggen2000> Du finder vist blot en enkelt værdi, hørende til parameteren x=2 (eller en anden vilkårlig). Det har intet med bestemmelse af definitionsmængden at gøre, og kun ganske lidt med bestemmelse af værdimængden.
Avatar billede skyggen2000 Nybegynder
16. april 2005 - 19:21 #15
han skrev

y = kvrod(- x^2 - 4·(x - 24)) + 1

det lavede jeg funktion til, resten aner jeg ikke noget om:)
Avatar billede jpvj Nybegynder
16. april 2005 - 19:28 #16
ok - det han spørger om er, hvordan man beregner definitionsmængden, dvs. "blandt hvilke værdier kan x vælges, sådan at y altid er defineret".

Ex. y = f(x) = kvrod(x).

dm(f) er så alle tal større en 0.
Avatar billede jpvj Nybegynder
16. april 2005 - 19:29 #17
plexx> Hvordan går det? :-)
Avatar billede plexx Nybegynder
16. april 2005 - 19:35 #18
jeg kikker lige på det imorgen