Avatar billede sondermark Nybegynder
02. august 2005 - 17:46 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Trådløs netværk

Hej

Jeg har lige købt en trådløs router Belkin G Router, hvor jeg gerne vil have min bærbare til at køre på. I forvejen har jeg en stationær og en ADSL forbindelse med en router og modem.

Problemet er, at jeg ikke rigtigt ved hvordan jeg skal sætte det op med 2 routere og et modem. Den stationære skal ikke køre trådløs.

Er der nogen der kan skære det ud i pap for mig? :-)

På forhånd tak

SS
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. august 2005 - 17:51 #1
Kan du slutte den stationære til din nye Router?
Eller skal du køre et system med 2 Routere?
Avatar billede jumario Nybegynder
02. august 2005 - 17:58 #2
du behøver jo ikke at bruge router funktionen i din belkin router. Men kan nøjes med at bruge den som access point, og sætte den til din eksisterende switch hvis du har sådan en
Avatar billede sondermark Nybegynder
02. august 2005 - 18:21 #3
Kan jeg nøjes med kun at anende den trådløse router og så koble den stationære direkte til den???. Jeg har netop prøvet med "easy install" og så kun den trådløse router samt modemet. Den kan ikke finde nogen forbindelse til interettet??

Det var ham fisteren i Fona der sagde jeg skulle have 2 routere. Den eksisterende samt den trådløse, hvis jeg ville have fast forbindelse til den stationære og trådløs til den bærbare.
Avatar billede sondermark Nybegynder
02. august 2005 - 18:24 #4
Lige en tanke ---- Kan det være, at det er fordi TDC ikke genkender den nye router??? Hvis jeg nu forbandt den trådløse router mellem modemet og den eksisterende router, kunne det være en løsning. Så er der bare lige det der med ledningerne :)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. august 2005 - 20:05 #5
Hvilken Belkin er det, den må have et model nummer.
Avatar billede kenp Novice
02. august 2005 - 21:23 #6
hvsi du har tdc så kan du koble den router fra du har fra dem.. også nøjes med at monter din nye..

DU betaler sikkert leje af din nuværende router.. så opsig det abodement.
Avatar billede sondermark Nybegynder
03. august 2005 - 09:38 #7
Det er en Belkin G 54 router - modelnummer F5D7230-4

Jeg har prøvet at køre den der install wizard, hvor det kun skulle tage 3 min ;-), men den kan ikke få forbindelse til internettet.en eksisterende router har jeg koblet fra, men uden held.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. august 2005 - 10:55 #8
Fra dit modem føre du kablet ind i Router porten (der hedder to modem) her efter slutter du den stationære til Routeren.

Kan du nu komme på nettet fra den stationære?
Kan du komme på nettet fra den stationære, efter en genstart?

Hvis ikke: Hold resetknappen inde i 10 sekunder reset to factory default)!
Kan du efterfølgende komme på nettet?

TDC ADSL (ikke kabel TV) er ikke kritisk over hvor hvilket udstyr du slutter til. TDC via kabel modem (Webspeed) er kritisk over for dette og her skal du have dem til at resette din MAC adresse.
Avatar billede sondermark Nybegynder
03. august 2005 - 11:11 #9
OK. jeg er nu inde at prøve at konfigurere routeren via WEB, ved at taste ip adressen 192.168.2.1.

Status er: No connection

Jeg får en oversigt over følgende settings:
Version info
LAN settings
Internet settings
Features

Under internet settings er kun to følgende felter udfyldt - nemlig:
WAN MAC address: 00:00:24:27:26:ca
Connection type: Dynamic
Subnet mask: BLANK
Wan IP: BLANK
Default gateway: BLANK
DNS Address: BLANK

Er det noget der siger dig noget???
Avatar billede vaco Nybegynder
03. august 2005 - 11:14 #10
Husk at du ikke må bruge det blå kabel der følger med din Belkin router mellem adsl modem og router
Avatar billede sondermark Nybegynder
03. august 2005 - 11:36 #11
OK hvorfor må jeg ikke det??? Der står det skal sidde mellem computer og modem - er det OK??

Tror du der er noget i opsætningen der mangler ifølge ovenstående settings??
Avatar billede vaco Nybegynder
03. august 2005 - 13:07 #12
Det blå label skal sidde mellem din Belkin router og din egen PC... Og så skal du bruge dit gamle net kabel (som du før havde mellem pc og adsl modem) mellem adsl modemet og Uplink porten på din belkin router.

Jeg tror grunden må være om det blå kabel er krydset eller ej...

Når kablerne er sat rigtigt til skulle du gerne få status: Connected når du logger på routeren, og resten af felterne skulle gerne blive automatisk udfyldt.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. august 2005 - 13:24 #13
Du skal slet ikke bruge et krydset (blå) kabel.
Det gjorde jeg ikke i mit set up da jeg havde TDC, lutter standart kabler.
Avatar billede vaco Nybegynder
03. august 2005 - 13:30 #14
Det er fint nok, men hvis han bruger det blå kabel de følger med Belkin routeren, skal det sidde som beskrevet, ellers kan den ikke finde forbindelse til nettet...
Avatar billede sondermark Nybegynder
03. august 2005 - 15:29 #15
Nu har jeg prøvet med et standard kabel og det blå kabel, men ingenting virker. Det ser ud til at den checker og konfigurerer checker routeren uden fejl, men i det sidste step hvor den skal checke internet forbindelsen går det galt - Ingen forbindelse. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.

Når jeg går ind på 192.168.2.1 skal alle felterne så ikke være udfyldt?? hvilket de ikke er, som beskrevet ovenfor??
Avatar billede sondermark Nybegynder
03. august 2005 - 16:13 #16
Kablerne er forbundet som beskrevet i vejledningen. Når jeg chekker det trådløse netværk på den bærbare ser det ok ud. Tilsluttet med bedste signal og den finder netværket og det hele, bare ikke netværket. Så det må være et eller konfigurering af routeren. Connection lampen blinker også, hvilket den ikke skal gøre. Men hvad kan der være galt er så det store spørgsmål :-)
Avatar billede vaco Nybegynder
03. august 2005 - 17:14 #17
Det burde virke hvis kablerne er sat rigtigt i, kan det være at du har en statisk IP?

Hvis du har en dynamisk ip, så vil felterne blive udfyldt når routeren opnår forbindelse til internettet
Avatar billede kenp Novice
03. august 2005 - 17:22 #18
eller en PPPoE forbindelse... eller måske en af de helt gamle ATM forbindlser.
Avatar billede sondermark Nybegynder
03. august 2005 - 18:22 #19
Hvordan chekker jeg om jeg har en statisk ip?? Er det connection type på routeren?? Den står til dynamisk, men det virker altså ikke :-(
Kablerne er 100 % rigtigt sat i :-)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. august 2005 - 18:27 #20
Prøv lige at resette den. Hold reset knappen inde i 10 sekunder.
Avatar billede vaco Nybegynder
03. august 2005 - 23:03 #21
spøg din internet udbyderm du evt. har en statisk ip, hvis du har så husk og få alle oplysninger: ip, subnet mask, dns og standart gateway.

Herefter skal du så selv indtaste oplysningerne i din router, når du har valgt statisk ip som connection type
Avatar billede sondermark Nybegynder
05. august 2005 - 07:49 #22
Hej

Nu har jeg endelig fået ip adresserne hos TDC og den stationære PC virker nu med den trådløse routere. Så ville jeg lige oprette trådløs forbindelse med den bærbare. Der er ingen forbindelse - den skriver den ikke får tildelt nogen ip adresse? Hvilken adresse skal det være??
Avatar billede vaco Nybegynder
05. august 2005 - 09:07 #23
Det lyder godt...

For at din bærbare kan få en ip, skal du først checke om routeren er opsat som DHCP server ( det er den som standart), jeg tror nok det er under LAN settings.

Herefter skal du opsætte den bærbare til at automatisk hente en IP, når den finde forbindelse.

For at finde forbindelse skal finde dit netværk vha. et program der søger efter trådløse netværk og oprette forbindelse der igennem.

Husk at opsætte sikkerheden, lav en 128 bit krypteret key i routerns menu, og brug den når du opretter forbindelse med den bærbare.
Avatar billede sondermark Nybegynder
05. august 2005 - 09:17 #24
Hej Vaco

Det virker det hele nu - bare SSSÅÅÅÅ dejligt, men hvorfor kan jeg ikke få lov til at gi dig pointene - jeg kommer altid ind i Karma??
Avatar billede vaco Nybegynder
05. august 2005 - 09:26 #25
Jeg skal lige smide et svar :-)
Avatar billede vaco Nybegynder
05. august 2005 - 09:30 #26
PS. husk at hvis du bruger nogen fil delings programmer så kan din Belkin router kun håndtere 253 forbindleser, så set max connections til ca 180.
Avatar billede mhuus Nybegynder
06. august 2005 - 09:20 #27
Hej sondermark, jeg har samme router som dig, og samme probelmer, men syntes ikke at jeg kan få dem løst med jeres svar, er det fast eller dynamisk ip du har, hvis der er nogen der har lyst til at hjælpe mig også så ligger jeg lige et link til mit spørgsmål...http://www.eksperten.dk/spm/637261, og håber at nogen vil kigge forbi mit spg....
Avatar billede cod3x Nybegynder
30. januar 2006 - 14:15 #28
sondermark
Hvor fik du fat i ip adresserne???