Avatar billede freegeg Nybegynder
30. august 2005 - 18:48 Der er 5 kommentarer

2D/3D grafik bibloteker

hvad grafik bibloteker, fendes der ellers.. ud over:
OpenGL
DirectX

og hvad kan anbefales for en nybegynder til Grafik Objekter?
Avatar billede lars314 Nybegynder
30. august 2005 - 22:12 #1
Glide (3dfx) (men den er vist død)

Men der findes mange "indpakninger" af OpenGL. Jeg kan dog ikke anbefale nogen, da jeg ikke ved hvad jeg snakker om.
Avatar billede bertelbrander Novice
30. august 2005 - 22:49 #2
Jeg har set denne brugt:
http://www.libsdl.org/index.php
Avatar billede krismort Nybegynder
31. august 2005 - 18:53 #3
Det kommer an på hvad du skal lave, opengl og dx bruges til realtime rendering og kan ikke så meget i sig selv med mindre du har lyst til at dedikerer ½ år på at lave en gfx engine. For at kunne tegne lidt mere advancerede "Grafik Objekter" eller meshes og modeller som er genereret i et værktøj som fx. 3dsmax er du nød til at lave ret meget arbejde først.
Du skal som det først vælge et filformat som 3dsmax undersøtter enten direkte eller indirekte og hvis der er tale om meget store meshes så skal du benytte dig af algoritmer og metoder til at optimerer hvad der er synligt af dit mesh så dit program ikke prøver at tegne mere end det som skal vises på skærmen.

Hvis du derimod bare skal tegne simple objekter som en cone, sphere en trekant som roterer og sådan så kan du let lære dig det i hhv. opengl eller d3dx. Dette er udgangspunktet for at lære noget om hvordan 3d engine's fungerer.

Af andre gfx biblioteker kan osse nævnes : ClanLib som er udviklet på DTU og som kan mere end bare tegne grafikken for dig.

Hvis du er interesseret i en engine kan du feks download koden til quake 1,2,3 og se hvordan det kan laves. Så har du osse den fordel at der allerede eksisterer en masse information omkring hvordan tingene fungerer samt. en hel masse værktøjer og media filer.
Avatar billede freegeg Nybegynder
06. september 2005 - 09:21 #4
mit tegning med 3D, er så dårlig, at frasortering af noget, vil få det til at ligne punktummer :)

men ved nu godt lidt med "engines", har også en bog i hvordan man lave D3D engines, men skulle lige høre, hvad system der var godt til at begynde på, for at lærer 3D programmering at kende...

jeg har arbejde meget i DirectDraw, hvor jeg har lavet nogen små "arcade" spil, der ikke kunne det mest advanceret.

har dog aldrig kigget på openGL, men fungere det på samme måde som DirectX?
Avatar billede krismort Nybegynder
07. september 2005 - 22:35 #5
D3d og opengl er det samme så om du lærer dig det ene eller det andet ligger der ingen forskel i. Det er allgevel meget normalt at man wrapper dem ind i et libery som kan bruge dem begge hvis man er interesseret i at lave et spil som kan afvikles på flere platformer.
d3d og ogl er stort set blot et interface til dit grafikkort som kommunikerer gennem en skærmdriver ( med mindre man tæller d3d utils ).

Det er vigtigerer at forstå hvordan principperne omkring buffers, shaders, polygoner, lys/skygger, texturer, videoram osvosv fungerer end det er at lægge sig fast på en bestemt api. Som professionel kommer du ud for at skulle sætte dig ind i nye api'er til fx. xbox eller ps2 og de fungerer stort set osse på samme måde som opengl og d3d.
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
Kurser inden for grundlæggende programmering

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester