Avatar billede dosdesign Juniormester
05. januar 2006 - 08:19 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Regler Moms-Skat-momsreg.-fortjeneste

Hej

Jeg har tænkt mig at starte en webshop (har den dog allerede på nettet) og evt. leve af det hvis den kan vokse sig stor og stærk :-)

a) Skal man betale moms og skat af fortjenesten eller er moms af hele omsætningen kun og man betaler ikke skat ? ex. jeg indkøber en trøje til 100,-, sælger den for 200,- på min shop. Dvs. sige jeg har tjent 100,-. MEN skal man så af med 25% af de 100,- af fortjenesten og derefter ca. 50% i skat af fortjenesten efter moms ELLER skal man betale moms af omsætning dvs 25% af de 200,- = 50,- og ingen skat overhovedet (fordi det har man betalt da man købte trøjen)

b) Hvordan bliver man momsregisteret ?
c) koster det noget?
d) Hvad så hvis man bliver registeret og ikke tjener noget det første år eller evt. bare lidt?
e) Må man gerne arbejde ved siden af (alm. arbejde med månedsløn) og samtidig være momsreg. og tjene lidt ved siden af på nettet?

f) Hvordan får man fat i vare til indkøbspriser, for man kan jo ikke købe de vare man vil sælge på nettet og så ligge sin egen fortjeneste oveni og dermed regne med nogen vil gi den pris man ender på ?
g) er der noget steder man kan sælge vare for andre webshop og tjene en anddel af salget og dermed undgå at have et varelager men bare sælge vare og få en anden til at sende det ud fra deres lager og så evt dele fortjenesten, dvs. man tjener penge for andre shops og tjener til sig selv for det
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. januar 2006 - 08:32 #1
a moms har noget med det du køber og sælger og intet med fortjeneste. du skal indkræve moms af det du sælger og betale moms af det du køber. Da de fleste virksomheder sælger mere end de køber (i længden i hvert tilfælde) betyder dette at du når du afregner med skat (der jo også håndterer momsen) så får du din moms tilbage (læs du skal kun afleverer diferencen mellem hvad du har opkrævet og havd du har betalt)

b man kontakter skat og udfylder nogle papirer
c det er gratis
d skat accepterer normalt at du kører med underskud de første år, men du il blive afkrævet en forklaring på din plan, så skat kan se at det ikke eret fup firma der aldrig skal give overskud
e ja det er du ofte nødt til for at have indkomst så du kan leve. hvis du ikke har arbejde og intet tjener vil skat tage det som et udtryk for at du tjener sort og beskatte dig ud fra et skønd, du skal jo leve
f du må godt købe vare og ligge ejen fortjeneste oven i om folk so vil betale er en anden snak. Ellers kontakter du fabrikanter og leverandører og får en aftale
g det hedder affiliated programmer og derer masser af dem, søg på nettet
Avatar billede bamzen Nybegynder
05. januar 2006 - 08:55 #2
lidt uddybbende...

du har købt en vare til 80 kr + moms
du sælger den til 200 kr inkl moms

Man lægger 25% oveni når man skal beregne moms af et ikke momsindeholdt beløb, og beregnet 80% af et beløb med moms, for at regne ud hvad beløbet uden moms var.

altså, din vare til 200kr,, koster reelt 160kr + moms momsen er altså 40 kr
differencen på din købsmoms og salgsmoms er så 40-20kr = 20 kr,, som du skal betale i moms...

så lad os kigge på regnestykket

du køber en vare til 80 kr + moms,, og skal derfor betale 100 kr for den inkl moms
du sælger den for 200 kr inkl moms, hvorfor momsen udgør 20%,, dvs 40kr...
Din fortjeneste er derfor 80 kr,, hvoraf du typisk skal svare ca 50% til skat,, altså er din fortjeneste efter skat nede på 40kr og din afregning af moms (som kører ved siden af), er i + med 20 kr i told og skats favør (de 40 momskroner du har modtaget da du solge varen minus de 20 du betalte da du købte den, altså penge du skal afregne.

generelt kan man sige du skal betale moms af alt hvad du tjener, fratrukket momsen af alt hvad du køber.

Hvis du køber mere end du sælger det første stykke tid, så har du betalt mere moms end du har fået ind,, og får derfor differencen af skattefar.

Bemærk at hvis du laver en webshop der handler med forbruger elektronik,, kan du kun i sjældne tilfælde reelt trække momsen fra hvis du køber eksempelvis blomster... Det vil skattefar undre sig over, og du skal så dokumentere hvilken relevans det har til dit firma,, før det er tilladt at du trækker det fra.

Der kan også komme tilfælde hvor du har købt en ting du skal bruge i dit firma, hvor skattefar er en pestilens og mener at du skal bruge tingen mindst ligeså meget privat... i det tilfælde kan de finde på at sætte en sats,, hvor stor en del af varen de mener er til privat brug, og som du derfor skal betale moms af (og ikke kan trække udgiften fra i skat).

Mit bedste råd er at finde en revisor fra starten,,, specielt hvis de er statsautoriserede er det lettere at få godkendt dine regnskaber uden for meget brok.
Men igen - sådanne koster jo penge,, og der er kun et sted at hente dem,,, i din fortjeneste....
Avatar billede perj Nybegynder
05. januar 2006 - 09:07 #3
Avatar billede dosdesign Juniormester
05. januar 2006 - 09:40 #4
Uanset hvad vil jeg gerne indtil videre sige tak for tiden i har brugt på de gode svar, sådan en råkold torsdag morgen. Det lyder selvfølgelig meget besværlig at komme igang især det med revisor m.m og det med at kunne genneskue fortjenesten når alt er gjort + at man skal være i uvisheden om det går eller ej !

Men alle er velkomne til at skrive mere/flere svar ...... jeg vil nu begynde at søge på de der affiliated programmer (jeg mente bare om der ikke var webshops man kunne sælge varer for og dermed undgå at skulle opbevare varer og ikke at de var de der affiliated programmer??)
Avatar billede triple-x Nybegynder
05. januar 2006 - 10:06 #5
Jeg vil ikke anbefale en statsautoriseret revisor fra start af, slet ikke hvis det kun er en webshop, da det ville bruge rigtig meget af dine penge.

Der findes masser af revisorer der er langt billigere, og at få godkendt et regnskab er nu ikke noget problem, med mindre du har lavet en helt masse fusk.

Jeg vil anbefale dig du opretter en bruger på www.amino.dk hvor der sidder et hav af dygtige ( nogen også kendte) iværksættere som vil kunne besvare dine spørgsmål.

Men i første omgang har de fleste lokale erhvervscentre/kommuner, et gratis rådgivningsmøde til firmaer der vil starte op og prøve lykken som selvstændige, her for du fortalt lidt omkring moms og skat og den slags.
Avatar billede japping Nybegynder
05. januar 2006 - 13:13 #6
Lav dog regnskabet selv. Først år tog det mig 8 timer, nu tager det mig kun 2-4 timer. Hvis man sammenligner med reviseren der skal have kr. 5-10.000,-, så har jeg en god timeløn. Ydermere giver det også en indsigt og forståelse for økonomien i firmaet.

Mit forslag er at du starter op med en håndsrækning fra anden erhvervsdrivende, således at du ikke skal bruge en masse penge på regnskab i starten. Det kan simpelthen gøres for kr. 0,00.