Avatar billede nogetfx Nybegynder
21. januar 2006 - 23:49 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Valg af LaserPrinter

hej

jeg er på jgat efter en S/H laserprinter, hovedsaligt til at udskrive manualer/dokumentationer og lign. Kravene er bla fuld understøttelse af Mac og Linux, så det udelukker Canon.
Jeg har søgt lidt rundt på edbpriser, for finde nogen til max 1200. Og der kom et par stykker op.
Først et par Brothere, den ene til 700 kr. Men de har vist begge en tendens med at bøje papiret. Jeg ved det ikke helt. De er billige, men hvis kvaliteten er der efter, vil jeg hellere give lidt mere. Tonerprisen virker dog fin...
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=121937
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=122161

Så er der HP LaserJet 1020. Den har en opløsning på kun 600x600, hvor meget det har at sige ved txt aner jeg ikke. Jeg kender ikke rigtigt HP i den billige ende og tonerprisen er ikke lige til at finde...
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=167821

Epson EPL 6200L ikke specielt spændende, er meget strømslugende. Men fin tonerpris også kun 600x600.

Den sidste er Samsung ml-2010, den er den jeg hælder mest til pt. Fin tonerpris, 1200x600 dpi, den eneste med 8Mb RAM (det samme som min trendnet printserver). Lav strømforbrug men desværre kun en papirbakke med plads til 150...
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=157428

Nu har jeg nævnt lidt af hvad jeg har kigget på, men kom endelig med andre bud eller erfaringer osv... Bare husk mac og Linux understøttelse!

Og hvor meget har den opløsning at sige?

/Lars
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. januar 2006 - 22:44 #1
Du har allerede undersøgt en masse, og er allerede godt inde i de forskellige forskelle. Det er bestemt et fornuftigt udgangspunkt :-)

De to Brother printere er også 600x600dpi printere. De "snyder" bare lidt på måden at skrive det på.

Kigger du nærmere under HP printeren, står der at den kører "HP FastRes 1200" - hvilket også kunne skrives som 1200x600dpi. Altså det samme som Samsung printeren. Det er blot et udtryk for, at printeren i bund og grund er en 600dpi printer, men at man kunstigt forøger opløsningen ved at "glatte kanter ud", så den har et antal punkter svarende til 1200 (eller 2400) dpi. Kanter vil på den måde stå mere fine og bløde på Brother printerne, end på HP og Samsung. Men vil omvendt også kunne opfattes sløret. Hvad du vælger er i praksis ligegyldigt - så stor forskel er der ikke.

Det næste er hukommelsestypen.
En 600dpi printer plejer jeg at sige bør have 8MB ram, men helst 16MB. En ren 1200dpi printer (uden kunstig optimering) bør have mindst 32MB, men kan dog klare sig med 16MB.

Men du skriver at Samsung printeren er den eneste med 8MB ram?. Brother printerne har da så vidt jeg kan se også....

Grunden til at HP printeren kun har 2MB er, at den er af en type der "snylter" på PC´ens processor og hukommelse. Med de pc´ere vi har i dag, kan det stort set ikke mærkes, men har man behov for at helel bearbejdningen af printet foretages i printeren, er det ikke sådan en model man skal vælge.
Så vidt jeg kan vurdere er både Samsung og Brother printerne dog af nøjagtig samme type. Og her kommer nok dit problem - for drivermæssigt følger disse ikke rigtigt nogen af de gamle standarder (PCL og/eller PostScript), og så vidt jeg kan vurdere, er det kun Brother printerne der kan bruges på MAC - og ingen af dem på Linux.

Så du er faktisk ligevidt, hvis dit grundkrav er at den skal kunne køre på Linux...

Så vil jeg vende den om og endnu engang (som jeg gør i de fleste tråde) anbefale Lexmark, der i øjeblikket er kraftigt i front på laserprinter markedet. (de leverer printerindmad til mange af de andre producenter).

Et kig på: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=90864 giver endnu en 600dpi printer - med 2400 IQ - eller en 2400x600dpi printer om du vil.
Hukommelsen er på hele 16MB. Og kigger man nærmere, kan man se at den kan udvides til hele 80MB. Bare det at det nævnes, er en garanti for at printeren er sin egen arbejdshest, og ikke lader PC´en om at klare arbejdet.

Og endelig et kig på understøttede operativsystemer: Microsoft Windows NT 4.0, Microsoft Windows NT Server 4.0, SuSE Linux 8.2, Red Hat Linux 9, Microsoft Windows 98 Second Edition, Microsoft Windows 2000 Server, Microsoft Windows 2000 Advanced Server, Microsoft Windows 2000 Professional, Microsoft Windows Millennium Edition, Apple MacOS X, Microsoft Windows XP, Red Hat Linux 7.3, SuSE Linux 8.0, SuSE Linux 8.1, Red Hat Linux 8.0, Microsoft Windows Server 2003 Enterprise Edition, Microsoft Windows Server 2003 Standard Edition, Microsoft Windows Server 2003, Apple MacOS 8.6 - 9.x

Så skulle du vist være dækket ind...

Du nævner også pris på toner. Der tror jeg ikke du behøver at bekymre dig så forfærdelig meget. Min erfaring siger mig at private brugere slet ikke printer særlig meget - så der kan meget vel gå 2 år før du skal ud og købe den første. Med det forbrug er prisforskellen på tonerpatroner til at overse. Og skulle du have et større printbehov, så kigger du på printere i den helt forkerte prisklasse - så er det nemlig billigere i det lange løb at købe en større printer, der har mere toner i patronen, og derfor er billigere.
Avatar billede nogetfx Nybegynder
24. januar 2006 - 10:01 #2
Okay, jeg vidste ikke dette ang. de kunstige opløsninger. Hvor er det typisk, så er vi ikke længere en med AMD som kalder deres CPU for FX 1800+.
Generelt er jeg ikke "bekymret" om ram, kvalitet osv, mit behov ligger mest til print af "rå" tekst, ikke noget er skal se så pænt ud.
Min mangelende viden ligger mest på mærker og det med opløsninger, fandt jeg ud af. hehe Der kunne du heldigvis træde til... Smid et svar.

Brother har en glimrende linux-understøttelse:
http://www.linuxprinting.org/printer_list.cgi
http://solutions.brother.com/linux/en_us/index.html
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. januar 2006 - 10:34 #3
Der kommer svar her.

Jeg kan se at HL-2030 og 2040 ikke optræder direkte i listerne, men ved at kigge lidt rundt er der da lavet drivere til disse også - så ja, det er en mulighed.

Den med opløsningen er iøvrigt en gammel sag. En blækprinter med opløsning på f.eks. 5760dpi, er i virkeligheden typisk en 1440dpi printer, mens en 2880dpi printer er helt ned på 720dpi ren opløsning.

Men her snakker vi også farver, og det er netop den kunstige opløsning der gør fotos så flotte på en blækprinter. Så i visse situationer er det godt nok.

Tekst står rimelig pænt og flot i ren 600dpi. Der er altså ikke noget at frygte.
Avatar billede nogetfx Nybegynder
24. januar 2006 - 11:24 #4
> Den med opløsningen er iøvrigt en gammel sag
Mig og printere...

Der er en CUPS wrapper driver til hver model, både i rpm og deb. (hvis andre nu skulle komme forbi)
http://solutions.brother.com/linux/sol/printer/linux/cups_drivers.html
Avatar billede nogetfx Nybegynder
24. januar 2006 - 11:25 #5
Nå ja, tak for hjælpen/dit input...

/Lars
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. januar 2006 - 11:35 #6
Det var så lidt, og tak for points.