Avatar billede skolhedkaffe Nybegynder
18. februar 2006 - 22:15 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

køre linux partitioner i windows

Jeg vil gerne høre om nogen ved hvordan jeg kan køre linux partitioner i windows. Min plan er at jeg på et tidspunkt vil køre med reactos på min stationær maskine og da den køre med linux partitioner og jeg har en bærbar med windows xp som jeg helst ikke vil formatere om foreløbelig vil jeg gerne høre om nogen kan hjælpe mig med dette problem. Hvis nogen kan svare på dette må I meget gerne fortælle hvordan problemet kan løses i flere forskellige windows udgaver. Hvis der findes et program der kan løse dette fortrækkes dette.
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. februar 2006 - 22:18 #1
VMWare kunne være et bud hvis jeg forstår dit spørgsmål korrektog den er lige kommet i en gratis udgave. VMWare er dog ikke sådan bare lige at sætte op og det kræver også at du har ram nok i maskinen, da den kører med begge OS samtidig (Hvilket er fordelen)
Avatar billede strych9 Praktikant
18. februar 2006 - 23:03 #2
Det korte svar er: Det kan man ikke.

Det lidt længere svar er, at selv om Linux er open source og man i teorien har source koden og en helt åben standard som gør det muligt at lave en filsystem driver til de forskellige filsystemer til Windows, så er der ingen der gider. Og hvorfor skulle de? Der findes allerede en række gode operativsystemer, Linux inkluderet, som har drivere til filsystemerne.

Der findes så vidt jeg husker en driver som kan læse ext2 samt en der kan læse de ældre versioner af ReiserFS direkte fra Windows. De er besværlige at installere og bruge, og man kan ikke skrive til mediet fra Windows med dem.

bufferzones bud bliver det tætteste du kommer på. Installer vmware, lav en virtuel maskine og giv den rå adgang til diskene. Installer dernæst Linux som gæste OS inde i vmware.. vmware gør ikke noget for problemet i sig selv, men gør det bare muligt at installere en ordentlig kernel som kan benytte filsystemerne.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
19. februar 2006 - 02:15 #3
jeg er ikke helt med - måske fordi jeg ikke kender kravene til at køre reactos. drejer det sig om at få r/w-adgang til et en disk så bruger jeg selv, og er glad for, ext2ifs http://www.fs-driver.org/ men det kræver at du kun benytter ext2 ...
explore2fs http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/linux/explore2fs.htm kan læse ext3
Avatar billede pidgeot Nybegynder
19. februar 2006 - 02:23 #4
Der findes faktisk en udemærket driver til både læsning of skrivning af Ext2/Ext3 hvis man bruger NT, 2000 eller XP - http://ext2fsd.sourceforge.net/projects/projects.htm#ext2fsd

Som jeg lige forstår spørgsmålet er Linux-partitionen dog på en helt anden computer end den Windows-installation den skal læses fra, i hvilket tilfælde man skal bruge en eller anden server for en protokol som Windows understøtter.

Det bedste ville nok være at bruge netværksdrev - det vil jeg tro ReactOS har understøttelse for, ellers kommer det utvivlsomt senere hen - men ellers kunne du også installere en FTP-server, omend det ikke er lige så praktisk.
Avatar billede viciodk Praktikant
19. februar 2006 - 02:31 #5
Der findes et program til at hente filer fra en "Linux-partition". Det er ikke helt hvad du efterspørger, men jeg syntes lige jeg ville nævne det.

http://www.sysdevsoftware.com/soft/ufsexplorer.php
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2006 - 08:34 #6
Jeg ville blive kisteglad hvis der bare var en der gad forklare mig hvad det her spørgsmål går ud på, helst på "synderjysk" for jeg fatter ikke en brik
Avatar billede james_t_dk Juniormester
19. februar 2006 - 09:46 #7
Tror heller ikke at jeg har forstået det.
Drejer det sig bare om adgang til en linux disk (samba) eller at få linux og XP til at køre på samme maskine (dual boot) eller at få XP og linux til at køre på samme tid på samme maskine (virtual machine)?
Avatar billede strych9 Praktikant
19. februar 2006 - 15:17 #8
hmm jeg har tolket det som om han vil have at lokale diske, muligvis endda inklusive Windows system partitionen, skal være med et ikke nærmere specificeret Linux filsystem.
Var ikke klar over at der nu findes en windows ext2 driver der kan skrive. Men på den anden side hvis man har valget mellem ext2 og NTFS, så ser jeg flest fordele i NTFS blandt andet fordi det er journaling (under windows selvfølgelig)..
Avatar billede skolhedkaffe Nybegynder
20. februar 2006 - 14:01 #9
Undskyld tiden.
Meningen med at jeg vil køre linux partitioner under windows er på grund af at jeg har 2 usb harddiske på 250 GB hver. Når jeg skifter til react OS vil jeg gerne have at både react OS og windows skal kunne læse fra og skrive til disse harddiske.
Det er grunden til mit spørgsmål.
:-)
Avatar billede skolhedkaffe Nybegynder
21. februar 2006 - 09:37 #10
mrmox2 og pidgeot.
Så vidt jeg kan se så har i svaret på mit spørgsmål så hvis i lægger et svar.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
21. februar 2006 - 10:36 #11
gerne, svar
Avatar billede pidgeot Nybegynder
21. februar 2006 - 12:34 #12
Det gør jeg gerne :)