Avatar billede tingna Nybegynder
24. juni 2006 - 23:50 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

webteknologi eller internetteknologi

Hej, er der nogen, der kan give en klar definition af forskellen mellem webteknologi, internetteknologi og informationsteknologi? Hvordan skal de forstås i forhold til hinanden. Skal webteknologi  udelukkende forståes som værende underordnet internetteknologi, eller kan begreberne sidestilles? Og er webteknologi naturligt indbefattet under begrebet internetteknologi? Og er begge disse begeber inbefattet under IT-begrebet?
Avatar billede Slettet bruger
25. juni 2006 - 07:32 #1
IMHO, bygger webteknologi på internetteknologi og begge kan kagetoriseres under informationsteknologi.

Internetteknologi er primært båret af TCP/IP som er den protokolstak, der sørger for at maskiner kan kommunikerer med hinanden i et samlet netværk (internettet). Ovenpå disse protokoller er der bygget en række højniveaus protokoller så som SMTP og HTTP, som er henholdsvis mail-protokol og den protokol som anvendes til at transmiterer hjemmesider (og for dan sagsskyld webservices).

Ikke så langt men forhåbentligt kan det bringe dig videre.
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. juni 2006 - 14:58 #2
Web eknologi køre via web tjenester og asltå primært over port 80 idet www og http jo er uløseligt forbundne
Internetteknologi køre over alle de andre porte
Avatar billede cpacan Nybegynder
26. juni 2006 - 16:20 #3
Korrekt hvad der står herover. For at sammenfatte hierarkiet: Informationsteknologi -> internetteknologi -> webteknologi.

I dag bruger nogle endda en endnu mere overordnet betegnelse end IT; IKT (Informations- og kommunikationsteknologi), fordi de er under sammensmeltning.

I øvrigt er det et problem, at mange mennesker bruger begreberne i flæng - det kan forvirre de fleste.
Avatar billede tingna Nybegynder
27. juni 2006 - 09:46 #4
Tak for forklaringerne, det var en god hjælp!