Avatar billede diddl2400 Nybegynder
16. november 2006 - 22:48 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

dns iis internt domæne

Jeg er ved at sætte en 2003 server R2 op som DC'er med IIS 6.0

Jeg vil gerne have mulighed for at kunne kalde intranet siden som "http://intranet" i stedet for "http://intranet.local"

IIS'en er sat op til bl.a. at reagere på "intranet" og det virker også når jeg kalder siden fra serveren, men ikke når jeg er på en klint.

Klienterne er sat op til at bruge DNS'en fra serveren, men jeg er ikke helt sikker på hvordan det sættes op i DNS'en.

Jeg er lidt ny i det her, så please ikke grin for højt hvis det er alt for simpelt.
Avatar billede karser Nybegynder
16. november 2006 - 23:16 #1
Du skal ind i DNS consollen på din DNS server.

Der inde kan du finde "Forward Lookup Zone" og derunder dit domæne.

Herunder skal du tilføje en af følgende:

A (Host) Record som pejer på serverens IP adresse.

CNAME (Alias) Record som pejer på serverens A (Host) Record.
Avatar billede karser Nybegynder
16. november 2006 - 23:17 #2
Du skal naturligvis kalde recorden (uanset hvilken typer du vælger) for "INTRANET", som er det navn du vil benytte i din browser...
Avatar billede diddl2400 Nybegynder
16. november 2006 - 23:23 #3
I "Forward Lookup Zone" har jeg nogle zoner bl.a. local (og serverens eget domæne webserver.int)
I zonen "local" skal jeg der oprette en A Host der hedder intranet som pejer på serverens IP ?? og er det samme sted jeg skal oprette en CNAME der pejer på A Host'en samme sted ??
Avatar billede karser Nybegynder
16. november 2006 - 23:49 #4
Du skal ENTEN oprette en A eller en CNAME record... Ikke begge!

A record skal peje på serverens IP adresse

CNAME skal peje på en eksisterende A record som allerede pejer på serveren (eks. servernavn.int eller servernavn.local)
Avatar billede diddl2400 Nybegynder
17. november 2006 - 00:21 #5
Well, jeg kan ikke få det til virke...

1) i zonen "local" opretter jeg en A(host) (intranet) og pejer den til 192.168.2.2
Opdater DNS og prøver først fra serveren og derefter fra klienten at kalde "http://intranet".
Hverken Serveren eller klienten kan se siden.
Skriver jeg derimod "http://intranet.local" ser såvel serveren som klienten siden.

2) jeg sletter A (host) recorden og derefter opretter jeg en CNAME (alias) (intranet) i zonen "local" og pejer den til (blank) A(host) i zonen "webserver.int"

Opdater DNS og prøver først fra serveren og derefter fra klienten at kalde "http://intranet".
Hverken Serveren eller klienten kan se siden.
Skriver jeg derimod "http://intranet.local" ser såvel serveren som klienten siden.

3) Jeg opretter en zone "intranet" og opretter en A(host) (blank) og pejer den til 192.168.2.2 og siden kan slet ikke ses, ligeledes hvis det er en CNAME jeg opretter i stedet for en A. Opretter derimod en A(host) "intranet" i zonen kan jeg kalde siden frem ved at skrive "http://intranet.intranet". Det samme gælder for CNAME.

Er der et punkt jeg overser ??
Avatar billede karser Nybegynder
17. november 2006 - 08:22 #6
Jeg tror måske at din klient har noget med problemet at gøre.

Det er selvfølgelig svært at sige for mig, uden at sidde foran systemet, men mit gæt er at din klient ikke har noget DNS Suffix i sin netværks konfiguration?

Hvis din server hedder "Intranet" (Hostnavn) så bude du under normale omstændigheder kunne nøjes med at skrive "Intranet" i din browser.

Du kan prøve at tilføje et DNS suffix på din klient, som skal hedde det samme som klientens og serverens domain!
Avatar billede arnholst Nybegynder
17. november 2006 - 11:40 #7
Se der er karser jo inde på noget af det rigtige.
du skal sætte et search suffix op, som indeholder .local, dette vil gøre at hvis klienten ikke kan finde intranet, så forsøger den også med intranet.local
Avatar billede arnholst Nybegynder
17. november 2006 - 11:40 #8
og det var selvfølgelig på klienten
Avatar billede diddl2400 Nybegynder
17. november 2006 - 12:13 #9
aahh !!! Ja, selvfølgelig. Det havde jeg ikke lige tænkt på. Jeg tester det senere, men det lyder logisk.
Avatar billede diddl2400 Nybegynder
18. november 2006 - 10:48 #10
Karser, det virkede, så lægger du et svar, så er der velfortjente point til dig.
Avatar billede karser Nybegynder
18. november 2006 - 23:29 #11
;o) Glad for at jeg kunne hjælpe!