Avatar billede marx Nybegynder
13. december 2006 - 01:35 Der er 11 kommentarer

feedback på ansøgning

Hej,

Jeg har lavet en elektronisk ansøgning, som i gerne må vurdere designet på. tak!

http://www.mortenmarx.com

mvh.
Marx

points bliver fordelt efter bedste evne.
Avatar billede strych9 Praktikant
13. december 2006 - 20:58 #1
Må man sige noget om andre ting end designet?
Avatar billede marx Nybegynder
13. december 2006 - 22:50 #2
skyd..
Avatar billede strych9 Praktikant
13. december 2006 - 23:21 #3
På mediagrafiker uddannelsen lærer i vel om AIDA modellen. Når jeg sidder og læser den som en der forsøger at tage en beslutning om du skal have plads eller ej, så når du ikke langt videre end I.
Der må gerne stå lidt mere om hvad du medbringer af tyngde, om det så bare er klichéer som godt humør, energi osv.

Lidt mere konkrete kommentarer:
"Virksomheden skal være villig til at lære mig noget som en elev. Dvs. ikke se på mig som billig arbejdskraft, men rent faktisk uddanne mig, samt vise mig de af fagets facetter jeg ikke mestrer, og lære mig til at blive bedre til de ting jeg kan finde ud af."
-- Her vil jeg som virksomhedsejer sidder og tænke av det bliver dyrt. For hver medarbejdertime der skal bruges på dig, koster det jo virksomheden de der 225 dkk eller hvad de nu får i løn samt al den tabte produktivitet i det tidsinterval.

"Der starter et 15 ugers grundforløb på Københavns Tekniske Skole, d. 8/1-2007. D. 3/5-2007 starter et 25 ugers grundforløb for dem der har lavet en uddannelsesaftale. Derefter skal jeg starte i en virksomhed."
-- Du har ca 30 sekunders attention tid til at levere facts. Jeg må indrømme at efter at have læst det er jeg lidt i tvivl om hvor mange uger det drejer sig om at du skal være på arbejdspladsen. Det kan formuleres mere præcist.

"AER (Arbejdsgivernes Elevrefusion) betaler ca. 5/6 af lønnen under skoleophold. Resten betales af virksomheden."
-- Det er rigtigt godt at du har det med, for det skærper interessen fra især mindre virksomheder. Den der skal sidde og tage stilling til dit opslag er typisk også den der skal få virksomhedens økonomi til at hænge sammen, eller som minimum bliver vedkommende kaldt fra på gulvet når der er noget der ikke harmonerer. Hvor meget bliver det egentlig pr time eller måned som virksomheden skal betale? Det må du egentlig godt skrive.

Overall skal du huske at verden derude er meget simpel. Du er der for at være produktiv og tjene flere penge end du koster. Det er op til dig at overbevise ejeren om at det vil du gøre. Hvis du ikke kan overbevise om det, så bliver der ingen læreplads. Målret det 100% efter det.
Avatar billede marx Nybegynder
13. december 2006 - 23:42 #4
Hej strych9, meget fint svar! omend det mere er rettet mod min ansøgning.

Kommenterer lige:

"På mediagrafiker uddannelsen lærer i vel om AIDA modellen."
-- Starter først til januar, så jeg har ikke helt styr på AIDA.

Når jeg sidder og læser den som en der forsøger at tage en beslutning om du skal have plads eller ej, så når du ikke langt videre end I.
-- forstår dig ikke helt.

"Her vil jeg som virksomhedsejer sidder og tænke av det bliver dyrt. For hver medarbejdertime der skal bruges på dig, koster det jo virksomheden de der 225 dkk eller hvad de nu får i løn samt al den tabte produktivitet i det tidsinterval."
-- Hvad er pointen i en elevplads, hvis jeg ikke skal lære noget? Hvorfor skal det være sådan, at man skal være grafiker, for at få en læreplads som grafiker...?

Ellers tak for feedback, kan sikkert bruge noget af det! Svært i forvejen når jeg aldrig skriver ansøgninger.
Avatar billede strych9 Praktikant
14. december 2006 - 00:55 #5
AIDA: http://www.kommunikationsforum.dk/default.asp?articleid=5010

Selvfølgelig er formålet at du skal lære noget. Det ved de godt når det er en læreplads du søger. =)
Måske du kan skrive noget om at du forventer/håber at lære hurtigt i stedet, og 'at være et værdifuldt aktiv' osv. Action-ord. Undlad at nævne det her med billig arbejdskraft, for der er ingen der gider at have en rebel. Du afslører fordomme, og det er skidt.

Indstil dig også på at du ikke kommer til at sidde med top3 porteføljerne og prestigeprojekterne i din læretid. Der er intet arbejde som ikke indeholder nogle skod-opgaver, og dem må du bare tage med et smil, ligesom de gamle. =)
Avatar billede marx Nybegynder
14. december 2006 - 11:40 #6
action ord er vejen´frem, jeg kan følge dig :-)

Er du selv boss i et firma, siden du har styr på det med ansøgninger?
hvis man må spørge..
Avatar billede strych9 Praktikant
14. december 2006 - 13:36 #7
Nej, bare erfaring. =)
Avatar billede marx Nybegynder
14. december 2006 - 17:46 #8
nice.. vil revidere min ansøgning her snarrest. Du må gerne læse igen om et par dage, hvis du har lyst.
Avatar billede marx Nybegynder
18. december 2006 - 00:28 #9
strych9, du må gerne læse min ansøgning igen, og vurdere om den er blevet bedre.

tak.
Avatar billede strych9 Praktikant
18. december 2006 - 03:25 #10
Jeps, meget bedre. Hvad synes du selv?

Jeg har lige omskrevet det her en lille smule:
Jeg forventer at virksomheden uddanner mig, samt viser mig de af fagets facetter jeg endnu ikke mestrer, så jeg hurtigt bliver bedre. Jeg ønsker så hurtig som muligt at blive en del af den produktive medarbejderstab.

Der manglede et "ikke", men sætningen var for lang.

Angående designet (dit oprindelige spørgsmål), er jeg ikke en haj til design selv, men det slår mig at du kunne smide nogle javascript knapper på så man feks kunne skifte mellem forskellige "skins" på ansøgningen. Bare en ide.
Avatar billede imp Nybegynder
30. december 2006 - 10:23 #11
Hejsa

Jeg tror du skal lade være at være så "techno" i dit design-udtryk mht. sitet... det med den meget hårde kontrast er ikke godt... Prøv at gøre det hele en del blødere... Ved ikke om du forstår hvad jeg mener, men det er bare at det er meget... '90's... heh... Giver nok ingen mening at skrive, men sort/tuurquis/blå er bare ikke en god sammensætning... Det du skal ramme er noget stilrent/stille-og-roligt... Sorry jeg siger det... Det er heller ikke mig det med det stille og rolige, men boss'er har det med at være oppe i alderen og de kan godt lide den type design der ikke skiller sig ALT for meget ud...

Hvis du har tænkt dig at søge hos et nyt ungt/friskt firma så lav noget innovativt i stedet for det ... kedelige ... design du har gang i nu ;)

Undskyld hvis jeg måske virker lidt hård, men synes virkelig du skal gøre noget mere ud af det og tilrette designet til netop den type firma du søger hos...

Jeg har også lige noget til teksten:
"Fordi jeg brænder for faget! En af mine interesser er at lave hjemmesider, men jeg kunne også tænke mig at lære mere om det trykte medie, herunder billedbehandling, samt mere interaktive medier som Flash."

^^ Det giver ingen mening at skrive at du godt kunne tænke dig at lære mere om det trykte medie, herunder billedbehandling, samt mere interaktive medier som Flash... Det med Flash burde være for sig selv og før det om det trykte medie... Derudover synes jeg at du skal lade være at skrive det med billedbehandling... Hellere noget med InDesign eller Quark... Billedbehandling er en ofte meget lille del af det trykte medie (hvis billederne er taget på den rigtige måde - arbejder selv på en avis og der er det mest fritlægning og en meget lille del retouchering/farvekorrektion..)
Du skal som sagt hellere skrive at du virkelig gerne vil lære InDesign/Quark og noget med typografi - er temmelig sikker på du vil få mere ud af det...

Forresten så hvis du vil fokusere på web på din uddannelse så gå allerede nu i gang med at lære dig selv ASP/PHP og Flash... Man skal kunne noget dynamisk web når man går til eksamen (fik vi at vide 1 måned før eksamen så der blev intenst studeret  ASP)

Ved ikke om du kunne bruge mine kommentarer til noget som helst, men det håber jeg da! Og så vil jeg ønske dig alt held med at finde en praktikplads og også godt nytår selvfølgelig :-D

Mvh. imp