Avatar billede jeanette18 Nybegynder
12. januar 2007 - 12:07 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

cloning af diske

Heysa. Jeg ville høre jer af hvad cloning af en disk betyder? Er kommet i tvivl fordi:

Jeg vil lave et image via acronis af min nyinstallerede windows incl. aktivering. Harddisken er således delt op i 5 partitioner incl. C-drevet hvorpå windows ligger. Hele harddisken alså samtlige partitioner ønsker jeg at "sikkerhedskopiere" over på en 3. harddiske jeg har. Der er over 300GB på den 3. disk så der skulle være plads nok.

Spørgsmålet er så egentlig om jeg skal clone eller om jeg skal benytte mig af den almindelige backup funktion som findes i acronis programmet.

På forhånd tak for svar.
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. januar 2007 - 12:13 #1
En clon er en totalt identisk kopi. Hvis du cloner en 100 Gb disk over på en 300 Disk, så vil den stor disk bagefter fremstå som en 100 Gb disk (under forudsætning af at du cloner rigtigt)

Om du vælger den ene eller den anden løsning afhænger af hvor hurtigt du vil kunne komme op igen
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. januar 2007 - 12:15 #2
Hvis du har diske til det kunne du jo overveje at spejle via RAID. Her sker "cloningen" dynamisk, så du altid har kopi af dit drev. Går den ene disk ned, kan den anden overtage og ændringer lavet lige inden den gik ned, vil være på den anden disk
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
12. januar 2007 - 12:34 #3
Med Aronis ville jeg tage image af de forskellige drev og lægge over på den nye hd. :)
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
12. januar 2007 - 13:54 #4
Uha, så går det ikke at jeg cloner min 160GB harddisk over på min disk 3 som er på de 300 GB, så mister jeg jo snart halvdelen af de vigtige GB. Så tak for den oplysning bufferzone, men som du skriver i din anden bemærkning, en identisk spjelning lige indtil et evt. nedbrud kommer, er simpelthen den løsning jeg savner. Men hvordan pokker får jeg mine harddiske til at spejle hinanden?

Dèn løsning vil jeg heller fremfor hele tiden at skulle tage backup.
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
12. januar 2007 - 14:05 #5
Søger lidt på nettet omkring RAID emnet. Har bl.a. fundet den her: http://www.praestkjaer.dk/dk/emner/harddiske/raid.htm

Som jeg kan vurdere bliver det helt klart RAID 1 jeg skal benytte mig af, men hvordan indstiller jeg bios og harddiskene rent praktisk?
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. januar 2007 - 14:41 #6
Det kan godt være at dut bundkort supporterer RAIS, ellers skal du have et RAID kort. Sådan et kan du få til et par hundrede kr.

Samme forhold omkring midstelse af plads gør sig gældende ved RAID, hvis du sætter en 160 Gb disk op til at spejle på en 300 Gb disk, så udnytter du kun de 160 Gb af 300 Gb disken
Avatar billede parasitfighter Nybegynder
12. januar 2007 - 21:03 #7
Du mister ikke noget plads, du har stadig 300 gb. efter cloning - Download og brænd INSERT http://www.inside-security.de/insert_en.html og gør det med kommandoen "dd" hastigheden er kun 12 mb/sek. men resultatet 100% i orden