Avatar billede mc_goblen Praktikant
22. januar 2007 - 12:53 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Incremental og Differential backup

Hejsa,
er der nogen der kan prøve at forklare mig forskellen på disse to backup-typer?

Incremental backup: Only files which had been modified(have the archive flag set) are backed up since last backup operation. The archive flag is deleted after the backup.

Differential backup: Only files which had been modified(have the archive flag set) are backed up since last full backup. The archive flag is not deleted after the backup.

Jeg synes det er lidt kryptisk :-/
Avatar billede venturer Nybegynder
22. januar 2007 - 13:06 #1
Normal/Fuld (det er det samme) backup = Backup af alt hvad du har markeret i dit backupprogram.

Incremental = Backup af alt hvad der er NYT eller ÆNDRET siden sidste normale eller incrementale backup.

Differential = Ligeledes backup af alt hvad der er NYT eller ÆNDRET siden sidste normale eller incrementale backup (men IKKE siden sidst differentiale backup).

Det var det basale. Uddybning føler :)  (sidder lige på arbejdet)
Avatar billede venturer Nybegynder
22. januar 2007 - 13:20 #2
Måden maskinen kan se hvad der er ændret er ved at kigge på Arkiv Bit'en (archive flag).

Hvis du viser egenskaber for en hvilken som helst fil og derefter klikker "Avanceret" (I windows) kan du se et flueben hvor der står "File is ready for archiving" (filen er klar til arkivering).
Dette flueben sætter Windows automatisk når der:
1) Bliver lavet en ny fil.
2) Bliver ændret i en eksisterende fil.

Når du tager en normal backup bliver fluebenet fjernet af backupprogrammet.

Når du tager en incremental backup vil backup programmet kun tager backup af de markerde filer/mapper hvor der er et flueben (altså alle nye eller ændrede filer siden sidst) og vil desuden fjerne fluebenet.

Når du tager en differentiel backupe vil backup programmet stadig kun tage backup af filer/mappe hvor der er flueben men denne gang UDEN at fjerne fluebenet.

Eksempel:
Du laver en normal backup Søndag nat. (al din data).
Mandag laver du en incremental backup (backup af al nyt/ændret data siden søndag nat)
Tirsdag = incremental = al nyt/ændret siden mandag.
Onsdag = incremental = al nyt/ændret siden tirsdag
osv.

Hvis du i stedet tager en differentiel backup mandag vil den inkludere nøjagtigt det samme som den incrementale.
Men en diff tirsdag vil være anderledes, så:

mandag = differential = al nyt/ændret siden søndag nat
tirsdag = differential = al nyt/ændret siden SØNDAG nat
onsdag = differential = al nyt/ændret siden søndag nat

Håber du kan se systemet :) Ellers må du spørge videre.
Avatar billede mc_goblen Praktikant
22. januar 2007 - 13:53 #3
Hej Venturer!

Som det første:... - Hold da helt kæft, du har godt nok styr på sagerne :-D Jeg tror aldrig jeg har fået sådan et grundigt svar, og jeg ville vist heller aldrig selv ha' fundet ud af hvordan det hele hang sammen :-/ Backup er SLET IKKE min stærke side!

Men nu tror jeg dog at jeg er ved at få en ide om hvordan det hele hænger sammen. Og specielt det med Arkiv Bit'et gav mening. Jeg troede nemlig ikke at det var noget Windows styrede, men at det var hver backup-program der selv holdte styr på dette.

Men lad mig se om jeg har forstået bare lidt. -
Helt konkret har jeg følgende situation som jeg skal ha’ løst:
Jeg har ansvaret for nogle forskellige servere, og den jeg tester med håndterer ca. 800 brugeres data, dog er det ikke de store mængder (omkring 8 GB ”fordelt over” ca. 300.000 småfiler (Word, billeder og lignende).

Vi skal have lavet backup’en over til vores anden afdeling online via FTP/SSL. Internetforbindelsen er dog kun en 8192/1024 Kbps så derfor er det vigtigt at alle filerne IKKE bliver flyttet ved hver backup, men kun første gang samt ved ændringer.

Men efter din forklaring vil det bedste i min situation vel være:
Først at lave en Full Backup, også ellers schedule en incremental backup – f.eks.  hver fredag efter klokken 22 så den kan nå at uploade det hele over weekenden?

Kan det være korrekt?

Til slut vil jeg gerne have lov at sige TUSIND tak for din hjælp.

:-D
Avatar billede venturer Nybegynder
22. januar 2007 - 14:21 #4
Din beskrivelse lyder umiddelbart som løsningen. Men du har ret i at det også kan have noget at gøre med selve programmet. Nogle backup programmer holder nemlig ganske rigtigt selv øje med ændiger osv. Men så er der ofte tale om nogete dyere specialiserede løsninger.

"Ulempen" ved at løbende tage incrementale backups er hvis du skal gendanne data'en igen. Så skal du holde styr på hvonår den slettede data sidst var ændret, og så have fat i det respektive backup job.
Avatar billede mc_goblen Praktikant
22. januar 2007 - 14:32 #5
Hej igen,
du skal have tusind tak for dine svar! Endelig kan jeg få de ondsskabsfulde backup-programmer til at give mening! - og jeg er netop nu ved at lave backup af alt vores data! - det er en dejlig fornemmelse at det er sikret :-)

Endnu en gang mange tusind tak!
Avatar billede venturer Nybegynder
22. januar 2007 - 15:40 #6
Det hedder jo ikke Eksperten.dk for ingenting ;)
Avatar billede Kolvig Nybegynder
01. august 2009 - 13:13 #7
Også en tak herfra, for den gode forklaring omkring backup muligheder.

Jeg vil meget gerne lave incremental backup af en række mapper. Hvilket program vil være godt at bruge? - det behøver ikke at være et gratis program.

Hvis jeg har forstået det hele ret, så vil backup programmet scanne en mappe for ændringer og derefter ligge ændringerne over i backup mappen. Det vil vel sige at backup programmet kun nøjes med at lave backup af ændringerne og derved ikke tager en fuld backup af hele mappen....... Det vil nemlig være temmelig uoverskueligt i mit tilfælde, da det drejer sig om samlet backup af ca. 4TB.

Mvh.
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
01. august 2009 - 14:24 #8
backup exec
ntbackup
windows backup

backup programmet scanner IKKE ikke en mappe/fil for ændringer
den kikker hvordan archive bit står i forbindelse med incremental
Avatar billede Kolvig Nybegynder
01. august 2009 - 15:14 #9
Oki...

Så sagt på en anden måde, så laver backup programmet kun ændringer i backup'en, hvor der er sket ændringer i den pågældende mappe?

Når du skriver Windows backup. Vil det så sige den integrerede del af eksempelvis WinXP?

Mvh.
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
01. august 2009 - 15:56 #10
nå det er xp, er det ntbackup
windows backup er vista og w7
Avatar billede Kolvig Nybegynder
01. august 2009 - 16:05 #11
Øhh, forstår ikke helt??...

Det er XP jeg har...

Mvh.
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
02. august 2009 - 10:14 #12
ja så er det, som skrevet, ntbackup
Avatar billede stegemueller Novice
12. oktober 2014 - 15:50 #13
Supergod forklaring på de forskellige backup-typer, lige det jeg manglede! Tak.