Avatar billede ram Nybegynder
29. januar 2007 - 22:12 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Opsumering af data fra andre regneark (lønberegningsprogram)

Jeg har et Excel regneark med 40 ark på (1 for hver ansat).

Hvert ark består af 12 sider... et for hver måned. De enkelte måneder opsamler alle tal i en opsumering forneden på arket og gør dette succesivt, så den sidste lønseddel indeholder en total for alle de foregående måneders løntal..... bruttoløn, nettoløn, atp, ambi osv.

Denne opsumering vil jeg gerne have til at figurere på et selvstændigt ark, som jeg kalder "Årsoversigt", hvor så samtlige 40 ansattes samlede løndatatal kan ses.

Hvordan pokker gør man det?? Der må være en nemmere måde end at sidde og håndskrive hver eneste måneds tal for de forskellige poster. En formel, som bare kopieres ind, og så er den klaret. Hvordan pokker gør man det??

Mvh
Ram
Avatar billede excelent Ekspert
29. januar 2007 - 22:35 #1
En makro kunne klare det hvis det har interesse
Avatar billede ram Nybegynder
29. januar 2007 - 22:51 #2
Hej excelent.

Øhhh jeg har ikke meget forstand på det, så jeg ved faktisk ikke hvad en makro er og hvordan man håndterer sådan en svend. Men jeg er klar til at forsøge hvad som helst.... det skal bare være pålideligt
Avatar billede excelent Ekspert
29. januar 2007 - 22:58 #3
Det finder vi nok ud af

Jeg går ud fra at dine årssum-data er placeret i samme celler i alle ark ?
Vil også gerne vide hvor i Årsoversigt-arket de skal placeres ?
Avatar billede ram Nybegynder
29. januar 2007 - 23:13 #4
Ja års tallene er placeret i samme celler på alle 40 x 12 ark

Jeg har lavet et årsoversigtark, med 12 måneder i vertikal og de forskellige data i horisontal....Sammentællingen af alle mdr kommer frem forneden. Januar f.eks... skal så samle Bruttoløn, Bruttoferiepenge,ATP,AMBI,A-skat,Sygedagpenge og således osse de andre måneder, for derefter at given en totalsum forneden.

Det der er problemet er, at den formel som styrer disse data over til årsoversigten jo skal ændre medarbejdernummer, så det passer med reference til den medarbejder i den rigtige måned. Medarbejdernavnene er fortløbende tal fra 1 til 40. Det er det jeg gerne vil slippe for at gøre manuelt... Pu ha det er svært at forklare. Fatter du en brik af hvad jeg mener :-)
Avatar billede ram Nybegynder
29. januar 2007 - 23:17 #5
Blir nødt til at smutte for i dag, men vender tilbage i morgen
Avatar billede excelent Ekspert
29. januar 2007 - 23:20 #6
ok ja det er snart sengetid, vi kan fortsætte efter arb.tid i morgen
Avatar billede halifax Nybegynder
30. januar 2007 - 03:36 #7
Som du selv er inde på er det vigtigt, at hver medarbejder identificeres via et unikt nr. For at eliminere risiko for kludder i rækkefølgen - på gr.a. den måde Windows sorterer på - anbefales at have samme antal cifre i alle numre, altså 01, 02, 03 op til 38, 39, 40.
Det giver mulighed for op til 99 medarbejdere gennem nyansættelser/udskiftninger.
Vurderer du muligheden over tid kan blive større laver du allerede nu medarbj. nr. med tre cifre, 001, 002, 003 op til 038, 039, 040 osv.

Resten afstår jeg fra, men der skal nok komme Excel-hajer på banen.  :-)
Avatar billede ram Nybegynder
30. januar 2007 - 08:36 #8
Tak halifax. Det er jeg opmærksom på, og det var bare sjusk, da jeg tidligere skrev fra 1 - 40. Filerne er angivet til at hedde 01 - 40
Avatar billede excelent Ekspert
30. januar 2007 - 10:05 #9
gætter på du mener Arkene er 01 til 40 !

men i hvilke celler er de data du vil hente til Årsoversigten ?
jeg kan forstå du vil hente fra alle 12 måneder i hver ark !
Avatar billede ram Nybegynder
30. januar 2007 - 11:24 #10
ARk, sider, filer.....kan være jeg lider af begrebbsforvirring, men faktum er, at hver medarbejder er pårettet i en fil som er navngivet med tallene fra 01 til 40. I hver fil er der et regneark, med ialt 13 "faneblade" med månedsnavne og et til feriepenge.  Det til feriepenge skal vi bare glemme. Det blir udfyldt manuelt. På hvert faneblad i hver fil ialt 480 faneblade er en lønseddel, hvori medarbejderens løn er beregnet.

Disse nøgletal (ikke selve beregningen) skal overføres til en fil der hedder Årsoversigt som indeholder et regneark, hvor alle løndatatal skal opsamles, således at man når året er omme, direkte kan aflæse hvad der er udbetalt/tilbageholdt i form af bruttoløn, nettoløn, Ambi, Atp, bruttoferiepenge, sygedagpenge.

Er det lidt klarere formuleret nu?? :-)
Avatar billede excelent Ekspert
30. januar 2007 - 13:06 #11
ja nu tror jeg vi har det på plads :-)
så mangler vi blot cellerne

prøv i mellemtiden følgende :

Åben filen Årsoversigt.xls
Åben filen 01.xls
i projektmappen Årsoversigt tast = i en celle
hop til projektmappe 01 og marker den celle du vil kopiere og tast Enter

nu har du fået en værdi fra en fil overført, men der er jo mange filer og celler
så det var denne proses jeg havde tænkt mig at makroen skulle udføre.
Avatar billede ram Nybegynder
30. januar 2007 - 16:41 #12
Hej exelent.... igen. Det arbejde tar altså meget af ens tid :-)

Men tilbage til Excel. Er det muligt at sende dig et par filer... 01 og årsoversigten. Så vil det være tusinde gange nemmere at snakke sammen bagefter... Jeg er ikke sikker på, at jeg har forklaret det rigtigt, og er som sagt noget utrænet i dette... specielt makroer. Min patner i projektet siger, at du har fat i det rigtig med makroer, men han ved heller ikke så meget om det.

Hvad sir du til det??
Avatar billede excelent Ekspert
30. januar 2007 - 16:55 #13
ja det er nok det nemmeste
pm@madsen.tdcadsl.dk

obs. hvor har du placeret dine filer ?
stien findes evt. med =celle("filnavn")
så kan du bare paste den her, eller sende den med filen
Avatar billede ram Nybegynder
30. januar 2007 - 17:27 #14
Det kan jeg da ikke finde ud af LOOL Jeg mailer dem til dig som vedhæftet.

Øjeblik
Avatar billede excelent Ekspert
30. januar 2007 - 17:38 #15
ja du skal bare sende filerne som vedhæftet

det jeg mente var at i makroen jeg laver, skal jeg bruge
stien hvor du har filerne placeret

så indtast formlen =celle("filnavn")
herefter tast F2 i cellen
indsæt et ' i starten af linien (helt til venstre)
så kan du kopiere stien og indsætte den her.
Avatar billede ram Nybegynder
30. januar 2007 - 17:41 #16
Okay..... moment
Avatar billede excelent Ekspert
30. januar 2007 - 18:00 #17
ok modtaget

skal der i årsoversigten laves 40 rammer med løndata som den i B18:K32
eller skal samtlige 40 filers tal være i en og samme ramme ?
Avatar billede ram Nybegynder
30. januar 2007 - 18:08 #18
Det er vist noget "Designmæssigt"..... og ikke så afgørende. Det skal bare fungere og se overskueligt ud
Avatar billede excelent Ekspert
30. januar 2007 - 18:13 #19
jeg mener skal celle D19 i Årsoversigten indeholde tal for J65 i filen 01.xls
eller skal den indeholde tal for J65 i filerne 01.xls + 02.xls + 03.xls osv. ?
Avatar billede ram Nybegynder
30. januar 2007 - 18:14 #20
Glemte at sige, at det er bevidst at der er 2 poster på et lønark som hedder "Diverse"...

Egentlig skulle der stå sygedagpenge i feltet E37, men det ønsker ejeren ikke at der skal stå. Det gir vel ikke nogen problemer at der står det samme i feltet E52?

Hvis feltet E52 skal omdøbes skal det hedde "Andet"
Avatar billede ram Nybegynder
30. januar 2007 - 18:23 #21
Ja det skal den...... altså i J65, fra 01.xls 02.xls osv osv  tom 40.xls
Avatar billede ram Nybegynder
30. januar 2007 - 18:27 #22
Hold op hvor jeg vrøvler.... :-(

Jeg mener...

celle D19 i Årsoversigten skal indeholde tal for filerne 01.xls + 02.xls + 03.xls osv
Avatar billede ram Nybegynder
30. januar 2007 - 18:29 #23
Har du overhovedet tid til al det her?? Jeg er meget taknemmelig....
Avatar billede excelent Ekspert
30. januar 2007 - 18:35 #24
ja ja det går fint :-)  ind til der kommer hådbold - lol

jeg sender en mail hvis jeg er i tvivl om noget, så hold lidt øje med posten
Avatar billede ram Nybegynder
30. januar 2007 - 18:40 #25
Ok..... Tak. Vil indtage lidt føde, men kigger ind i mellem..
Avatar billede ram Nybegynder
01. februar 2007 - 19:59 #26
Tusind tak for hjælpen Excelent. Det havde jeg ALDRIG fundt ud af uden din hjælp. Desværre kan jeg ikke engang fortælle her på Experten hvordan du gjorde, da det er enormt indviklet...... for mig :-)
Avatar billede ram Nybegynder
01. februar 2007 - 20:02 #27
Og mit næste problem......... Hvordan hulen lukker man spørgsmålet??? :-(
Avatar billede excelent Ekspert
01. februar 2007 - 21:10 #28
Jeg svarer, så markerer du box med mit navn og klikke accepter

Sub Total()
Dim t, sti, m
sti = "='x:\xxxxxx\xxxxxx\xxxxxxxxx\xxxxxxxxx\xxx\["
Sheets("2007").Activate
For m = 1 To 12: Cells(1, 40 + (7 * m)) = Cells(m + 18, 3): Next
For t = 1 To 40: Cells(t + 2, 46) = Format(t, "00") & ".xls": Next
For m = 1 To 12
For t = 1 To 40
Cells(t + 2, 40 + (7 * m)) = sti & Cells(t + 2, 46) & "]" & Cells(1, 40 + (7 * m)) & "'!$J$29"
Cells(t + 2, 41 + (7 * m)) = sti & Cells(t + 2, 46) & "]" & Cells(1, 40 + (7 * m)) & "'!$J$31"
Cells(t + 2, 42 + (7 * m)) = sti & Cells(t + 2, 46) & "]" & Cells(1, 40 + (7 * m)) & "'!$J$70"
Cells(t + 2, 43 + (7 * m)) = sti & Cells(t + 2, 46) & "]" & Cells(1, 40 + (7 * m)) & "'!$J$33"
Cells(t + 2, 44 + (7 * m)) = sti & Cells(t + 2, 46) & "]" & Cells(1, 40 + (7 * m)) & "'!$J$35"
Cells(t + 2, 45 + (7 * m)) = sti & Cells(t + 2, 46) & "]" & Cells(1, 40 + (7 * m)) & "'!$J$40"
Cells(t + 2, 46 + (7 * m)) = sti & Cells(t + 2, 46) & "]" & Cells(1, 40 + (7 * m)) & "'!$J$37"
Next
Range("au43").Formula = "=Sum(AU3:AU42)": Range("AU43").Copy Range("AV43:DZ43")
Range("D19").Formula = "=AU43": Range("D19").Copy Range("E19:J19")
Range("D20").Formula = "=BB43": Range("D20").Copy Range("E20:J20")
Range("D21").Formula = "=BI43": Range("D21").Copy Range("E21:J21")
Range("D22").Formula = "=BP43": Range("D22").Copy Range("E22:J22")
Range("D23").Formula = "=BW43": Range("D23").Copy Range("E23:J23")
Range("D24").Formula = "=CD43": Range("D24").Copy Range("E24:J24")
Range("D25").Formula = "=CK43": Range("D25").Copy Range("E25:J25")
Range("D26").Formula = "=CR43": Range("D26").Copy Range("E26:J26")
Range("D27").Formula = "=CY43": Range("D27").Copy Range("E27:J27")
Range("D28").Formula = "=DF43": Range("D28").Copy Range("E28:J28")
Range("D29").Formula = "=DM43": Range("D29").Copy Range("E29:J29")
Range("D30").Formula = "=DT43": Range("D30").Copy Range("E30:J30")
End Sub