Avatar billede funstuff.dk Nybegynder
01. marts 2007 - 20:56 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

opsætning af sql 2005 express

Hej.

skal for første gang sætte en sql 2005 express server op. Kunne godt bruge nogle links til hvordan dette gøres. Gerne på dansk. den skal køre på en xp pro maskine, og skal bruges til en intern side på min iis.

på forhånd tak
Avatar billede r.hegaard Nybegynder
01. marts 2007 - 21:13 #1
Det kræver faktisk ikke nogen særlig opsætning, hvis du bare vil have det sat op med en standard installation.
Du kan downloade det her: http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/sql/download/
Jeg vil anbefale, at du vælger "Install Microsoft SQL Server 2005 Express Edition with Advanced Services".
Når du har downloaded programmet, så kører du bare installationen og følger vejledningen på skærmen, så har du det hurtigt oppe at køre.
Avatar billede funstuff.dk Nybegynder
02. marts 2007 - 18:36 #2
Så har jeg fået det op og køre. Hvordan laver man så en conn via asp? Er det som en normal sql conn eller?
Avatar billede r.hegaard Nybegynder
02. marts 2007 - 20:19 #3
Det kommer nok an på, hvad du mener med en normal connection?
Jeg har ikke nogen erfaring med, hvordan man gør fra ASP.
Bruger du ASP eller ASP.NET?
Avatar billede funstuff.dk Nybegynder
03. marts 2007 - 10:32 #4
jeg bruger asp..

Hr fået oprettet en databasen. men hvor sætter man brugere op til at conn til databasen og hvad hedder databasen når man skal conn??

Har tidligere lavet en conn til et webhotel sådan her. men det var en sql 2000

SQLServer = "mssql.ditdomæne.dk"
SQLUser = "brugerID"
SQLPass = "password"
SQLDatabase = "database"

Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
ConStr = "PROVIDER=SQLOLEDB; DATA SOURCE="& SQLServer
ConStr = ConStr &";UID="& SQLUser &";PWD="& SQLPass
ConStr = ConStr &";DATABASE="& SQLDatabase &";network=DBMSSOCN"
Conn.Open ConStr
Avatar billede r.hegaard Nybegynder
03. marts 2007 - 16:07 #5
Hvis du åbner "SQL Server Management Studio Express", så kan du under "Security" og "Logins" administrere dine brugere.
Umiddelbart ser din connection string meget fornuftig ud. Virker den ikke?
Avatar billede dantrold Nybegynder
03. marts 2007 - 21:17 #6
Du kan også hente Enterprise Manager det er et godt program til at styre sine databaser og logins til sin sql server.

Men som r.hegaard skriver, så skal du ind under Security og logins oprette et login til den database du vil connecte til

Og så din kode

SQLServer = "mssql.ditdomæne.dk" ' Denne her kender du. din adresse til sqlserveren
SQLUser = "brugerID" ' Brugernavn du har valgt
SQLPass = "password" ' Det password til den bruger
SQLDatabase = "database" ' Navnet på den database du vil connecte til
Avatar billede hclarsen Nybegynder
04. marts 2007 - 15:51 #7
Du kan også bruge denne connstr.:

fx.

SERVER=<SERVERNAVN ELLER IP>;DATABASE=<DB_NAVN>;TRUSTED_CONNECTION=NO;UID=<BRUGERNAVN>;PW=<PASSWORD>
Avatar billede funstuff.dk Nybegynder
05. marts 2007 - 15:24 #8
hmm får denne fejl:

Error Type:
Microsoft OLE DB Provider for SQL Server (0x80004005)
[DBNETLIB][ConnectionOpen (Connect()).]SQL Server does not exist or access denied.
/Default.asp, line 15

kode:

SQLServer = "server" 'navnet på min computer
SQLUser = "test" ' brugernavn
SQLPass = "test" ' kodeord
SQLDatabase = "test" ' navnet på databasen

Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
ConStr = "PROVIDER=SQLOLEDB; DATA SOURCE="& SQLServer
ConStr = ConStr &";UID="& SQLUser &";PWD="& SQLPass
ConStr = ConStr &";DATABASE="& SQLDatabase &";network=DBMSSOCN"
Conn.Open ConStr
Avatar billede funstuff.dk Nybegynder
05. marts 2007 - 20:26 #9
Ser vist ud til at brugeren jeg har oprettet ikke har adgang til databasen. Er der nogle spicielle indstillinger man skal sætte til under brugeren. har aldrig prøvet og sætte en sql op, der er lidt mange indstillinger man ka vælge.