Avatar billede hells Nybegynder
11. september 2007 - 18:08 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

C- og Java-programmering med MinGW

Jeg er ved hjælp af MinGW efter noget tid igen kommet igang med C++-programmering, og det virker fint. Men da vi bliver undervist i Java på universitetet, ville jeg lige prøve at lave et simpelt program på samme måde.

Jeg prøvede så med:
gcj simple.java -o simple
men fik følgende fejlmeddelelse:
gcj: installation problem, cannot exec 'cj1': No such file or directory

Jeg fandt det pudsigt, eftersom jeg havde sat flueben ved Java under installationen af MinGW. Mere pudsigt fandt jeg det, at gcc-kommandoen gav mig samme resultat.

Når jeg så skriver:
gcj --version
giver den mig et fornuftigt resultat, hvor der ikke ser ud til at være noget galt.

Til installation af MinGW har jeg brugt den installer, der ligger inde på sourceforge.net/mingw og jeg har sat flueben ved alle sprog og som version valgt current. Jeg har også prøvet at geninstallere med previous i stedet for current, men det har kun resulteret i, at g++-kommandoen heller ikke virker.

Jeg ved, at der er en del af jer herinde, der bruge MinGW, så jeg håber, at I kan hjælpe mig her. Jeg synes nemlig bedst om at kode i Notepad, og jeg finder søgeresultaterne ved søgning på gcc-compileren forvirrende.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. september 2007 - 18:14 #1
gcj er ikke noget godt valg til Java programmering.

Det er saa vidt jeg ved en delvis implementerting af Java 1.4.2 som er ca. 5 aar gammel.

gcj bruges mest paa Linux.

Da jeg ville have gcj til at virke paa Windows maatte jeg opgive mingw32 og i.s.f.
hente cygwin og ved foerst at installere alt current og saa alt eksperimental
oveni fik jeg gcj til at fungere.

Hvorfor ikke bare bruge en almindelig SUN Java ?
Avatar billede hells Nybegynder
11. september 2007 - 18:25 #2
Ja, så er det nok ikke så god en ide at bruge det alligevel. Min glæde for MinGW's C++-compiling og tanken, at det som Java-redskab var lige ved hånden, gjorde, at jeg gerne ville have MinGW til at kunne gøre det.

Den egentlige grund til dit spørgsmål er dog, at jeg ikke ved hvordan. Hvis du kunne lede mig på vej eller blot pege mig i retning, nu jeg alligevel har oprettet et spørgsmål med nogenlunde samme hensigt, vil jeg være taknemmelig.
Avatar billede hells Nybegynder
11. september 2007 - 19:12 #3
Okay, det har jeg så fundet svar på: Notepad, Java Development Kit og javac/java i kommandoprompt.

Men kommandoprompten vil ikke genkende nogen javac-kommando.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. september 2007 - 19:37 #4
Du skal bare saette PATH til at inkludere JDK bin dir.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. september 2007 - 19:38 #5
Overvej en mere avanceret editor end notepad.

Hvis du kan lide make til C/C++ saa kig paa ant til Java.
Avatar billede hells Nybegynder
11. september 2007 - 20:07 #6
Ja, jeg regner med at jeg kommer til at stifte bekendtskab med NetBeans, og den har jeg også adgang til andetsteds.

Og arne v, nu må jeg lige bede dig være nænsom mod mig - hvad mener du med make og ant?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. september 2007 - 01:11 #7
make er en anden måde at bygge bl.a. C/C++ programmer på end simple scripts

ant er en tilsvarende funktionalitet for bl.a. Java som bygger på XML filer

http://en.wikipedia.org/wiki/Make_%28software%29

http://en.wikipedia.org/wiki/Apache_Ant
Avatar billede hells Nybegynder
12. september 2007 - 20:42 #8
Nu har jeg installeret ant, og jeg vil lige prøve at få tingene til at virke med det, og ellers må jeg øve mig lidt i NetBeans. Du kan nok høre på, at vi ikke er gået i gang med selve programmeringen i udnervisningen, og jeg vil nemlig gerne være lidt foran.

Du må hellere lægge et svar arne v, og så siger jeg tak for rådgivning og alternativ.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. september 2007 - 20:49 #9
svar