Avatar billede bahne2000 Novice
24. september 2007 - 10:30 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

excell VBeditor gemme filnavn ved hjælp af variabler

Sti = ThisWorkbook.Path & "\"  ' definer sti hvor skabelon skal gemmes som anden fil
Navn = Range("A1").Value    ' sæt variablen NAVN lig værdien i cellen A1

Navn = Replace(Navn, "/", "_") 'Erstatter slash med underscore
Navn = Replace(Navn, ".", " ") 'Erstatter punktum med underscore
Navn = Replace(Navn, ",", " ") 'Erstatter komma med underscore

'gem fil ved hjælp af variabler.

ActiveWorkbook.SaveAs Filename:= _
Sti & Navn, FileFormat:=xlNormal _
, Password:="", WriteResPassword:="", ReadOnlyRecommended:=False, _
CreateBackup:=False

Denne kode fungerer fint. Men.. jeg vil gerne have at hvis koden skulle støde på samme navn mere end 1 gang skal den tilføje eksempelvis "2" til filnavnet. Nogen ide til hvordan det skal kodes?
Avatar billede tjacob Juniormester
24. september 2007 - 16:44 #1
Jeg ved ikke om der er nogle indbyggede funktioner til det i Excel, men du kan i hvert tilfælde gøre det med FileSystemObjectet:

Først skal du tilføje en reference til FileSystemObjectet: i VB editoren: Gå ind i menu 'Tools/References', og vælg her 'Microsoft Scripting Runtime'.

I din kode:

Dim FSO as FileSystemObject
If FSO.FileExists(Sti & Navn) Then Navn = Navn & "2"

-Du skal lige være opmærksom på at "2" skal tilføjes før extension.
Avatar billede kabbak Professor
24. september 2007 - 17:12 #2
Public Sub test()
    Dim Nr As Variant
    sti = ThisWorkbook.Path & "\"  ' definer sti hvor skabelon skal gemmes som anden fil
    Navn = Range("A1").Value    ' sæt variablen NAVN lig værdien i cellen A1
    Nr = Empty
    Navn = Replace(Navn, "/", "_")    'Erstatter slash med underscore
    Navn = Replace(Navn, ".", " ")    'Erstatter punktum med underscore
    Navn = Replace(Navn, ",", " ")    'Erstatter komma med underscore
    Do Until EksistererFil(sti & Navn & Nr) = False
        Nr = Nr + 1
    Loop
    EksistererFil (sti & Navn)
    'gem fil ved hjælp af variabler.

    ActiveWorkbook.SaveAs Filename:= _
                          sti & Navn & Nr, FileFormat:=xlNormal _
                        , Password:="", WriteResPassword:="", ReadOnlyRecommended:=False, _
                          CreateBackup:=False
End Sub

Public Function EksistererFil(FilOgSti) As Boolean

    If Dir(FilOgSti & ".xls") <> "" Then
        EksistererFil = True
    Else
        EksistererFil = False
    End If
End Function
Avatar billede kabbak Professor
24. september 2007 - 22:05 #3
der var en linje for meget

Public Sub test()
    Dim Nr As Variant
    sti = ThisWorkbook.Path & "\"  ' definer sti hvor skabelon skal gemmes som anden fil
    Navn = Range("A1").Value    ' sæt variablen NAVN lig værdien i cellen A1
    Nr = Empty
    Navn = Replace(Navn, "/", "_")    'Erstatter slash med underscore
    Navn = Replace(Navn, ".", " ")    'Erstatter punktum med underscore
    Navn = Replace(Navn, ",", " ")    'Erstatter komma med underscore
    Do Until EksistererFil(sti & Navn & Nr) = False
        Nr = Nr + 1
    Loop

    'gem fil ved hjælp af variabler.

    ActiveWorkbook.SaveAs Filename:= _
                          sti & Navn & Nr, FileFormat:=xlNormal _
                        , Password:="", WriteResPassword:="", ReadOnlyRecommended:=False, _
                          CreateBackup:=False
End Sub

Public Function EksistererFil(FilOgSti) As Boolean

    If Dir(FilOgSti & ".xls") <> "" Then
        EksistererFil = True
    Else
        EksistererFil = False
    End If
End Function
Avatar billede bahne2000 Novice
28. september 2007 - 09:36 #4
Smukt Kabbak :)
Virker uden problemer :)
Mange tak!
Avatar billede bahne2000 Novice
28. september 2007 - 09:49 #5
HMM er stødt på et nyt problem... nogle navne indeholder tegnet ' " ' og det kan jeg ik lige finde ud af at lave replace på, editoren brokker sig hvis jeg laver

Navn = Replace(Navn, " " ", " ")    'Erstatter gåseøjne med mellemrum
Avatar billede kabbak Professor
28. september 2007 - 10:58 #6
Navn = Replace(Navn, chr(34), " ")
Avatar billede kabbak Professor
28. september 2007 - 11:13 #7
Et svar ;-))
Avatar billede bahne2000 Novice
28. september 2007 - 15:59 #8
There ya go mate.
Det er blevet rigtig godt.
Makro'n henter nu et nr fra en liste, slår op i en database ud fra nr, returnerer resultatet af en sql forespørgelse til excell arket, gemmer arket med det tilsvarende navn, tjekker om filnavnet eksisterer (den kender du jo;) ), springer videre til næste nummer i listen på det andet excell ark og looper fint derud af. sparede mig lige for rigtig mange timers repetitions abe arb. :D