Avatar billede hjalte81 Nybegynder
03. oktober 2007 - 10:05 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Hvordan finder jeg (plus) og (minus)

Jeg har en oplader til en bærbar, hvor ledningen er klippet over, og jeg har så "hovedet".

Mit problem er, at jeg ikke ved hvad der er plus og minus, på de to.
Hvordan finder man ud af det, og er det noget I evt. kan se?

Der er billeder her:
http://hjalte81.50webs.com/other/1.jpg
http://hjalte81.50webs.com/other/2.jpg
Avatar billede hjalte81 Nybegynder
03. oktober 2007 - 10:07 #1
Hvis linksne ikke virker, så prøv at kopier teksten og indsæt den i browseren.. Linksne kan godt drille lidt
Avatar billede ladyhawke Novice
03. oktober 2007 - 10:07 #2
er det en jævnstrømsoplader?
Avatar billede webmasterdk Praktikant
03. oktober 2007 - 10:08 #3
Kan desværre ikke se dine billeder.
Den bedste løsning er nok at tage i jem og fix og købe deres multi meter til 20kr.
Avatar billede peet-49 Novice
03. oktober 2007 - 10:09 #4
Inderleder er plus og skærm minus
Avatar billede hjalte81 Nybegynder
03. oktober 2007 - 10:09 #5
Avatar billede hjalte81 Nybegynder
03. oktober 2007 - 10:10 #6
peet>> Det du siger er, at den med isolering rundt om er plus?

Hvordan finder jeg den på den anden ledning
Avatar billede peet-49 Novice
03. oktober 2007 - 10:14 #7
Med isolering er plus, "strømpen" er minus
Avatar billede webmasterdk Praktikant
03. oktober 2007 - 10:14 #8
Nej, peet siger at den i midten indeni er plus. som hovedregel ihvertfald.
Avatar billede webmasterdk Praktikant
03. oktober 2007 - 10:14 #9
gelm det :)
Avatar billede hjalte81 Nybegynder
03. oktober 2007 - 10:31 #10
Jeg har et multimeter.. men har ikke specielt meget styr på strøm. Hvad skal jeg måle efter
Avatar billede kfz Nybegynder
03. oktober 2007 - 15:29 #11
du skal måle spænding, sørg for at sikre dig hvor høj spænding adapteren leverer, og om det er jævn- eller vekselstrøm.

går kraftigt ud fra at det er jævnstrøm, i det tilfælde, vil multimeteret, hvis + proben er på adapterens + ledning, vise en positiv spænding, ellers vil den vise negativ spænding.

håber det er forståeligt.
Avatar billede hjalte81 Nybegynder
03. oktober 2007 - 17:11 #12
Det jeg har, er en lille skruetrækker, hvor der er et display på.

Og som jeg fårstår det, skal jeg sætte noget strøm på adapteren, og så skulle der gerne stå enten + eller - (volt).

Er det rigtigt. Adapteren kan indstilles fra 9-18 volt. Og det er jævnstrøm den spytter ud
Avatar billede kfz Nybegynder
03. oktober 2007 - 17:46 #13
er det muligt du kan tage et billede af den skruetrækker? for det siger mig ikke lige noget.
Avatar billede hjalte81 Nybegynder
03. oktober 2007 - 19:50 #14
Har lagt et billede på af skruetrækkeren: http://hjalte81.50webs.com/other/
Avatar billede hjalte81 Nybegynder
03. oktober 2007 - 20:36 #15
Nu har jeg prøvet med mit ""multimeter", men den viste ikke plus / minus, kun hvor meget spændingen er på...

Kunne man evt. tage en bilpære og teste med?
Avatar billede kfz Nybegynder
03. oktober 2007 - 22:01 #16
ja, det ville være en udmærket ide, hvis du har en til at ligge.
Avatar billede hjalte81 Nybegynder
03. oktober 2007 - 22:38 #17
Det prøvede jeg så, det med pæren.. men det gjorde ingen forskel... Pæren lyste ligemeget hvordan jeg tilsluttede ledningerne
Avatar billede kfz Nybegynder
03. oktober 2007 - 23:29 #18
det burde jeg have sagt mig selv, en glødepære, kan lyse, lige meget hvor den positive spænding kommer ind, hvis du har en lysdiode, og en 470 Ohm modstand, så prøv med det, eller lån et multimeter med 2 prøveledninger af en bekendt.
Avatar billede peet-49 Novice
04. oktober 2007 - 08:50 #19
Viser den eks. 12 volt, skal den vise minus 12 volt, når du bytter ledningerne.
Avatar billede hjalte81 Nybegynder
04. oktober 2007 - 10:02 #20
Jeg må i silvan og få fat på et multimeter så. Hvad er en 470 Ohm modstand?
Avatar billede kfz Nybegynder
04. oktober 2007 - 15:59 #21
hvis du ikke har styr på modstanden, så er det heller ikke lige til at teste med en lysdiode.

Lyder som en god ide at få fat i et multimeter, hvis du har brug for det, kan jeg godt lave en tegning til hvordan du forbinder det, og hvordan du ud fra displayets visning, bedømmer hvad der er + og hvad der er -
Avatar billede hjalte81 Nybegynder
04. oktober 2007 - 23:08 #22
Nu har jeg fundet ud af, at den røde er plus, og kobber er minus.
Men på den anden (hovedet) er vi så enige om at den der er isoleret er plus?
Avatar billede hjalte81 Nybegynder
04. oktober 2007 - 23:10 #23
Jeg brugte en batterimåler.. den begyndte godt nok at ryge lidt, hehe... men den gav udslag når jeg forbandt den røde ledning til plus, og intet (eller meget lidt) udslag når jeg gjorde omvendt
Avatar billede hjalte81 Nybegynder
24. februar 2008 - 16:20 #24
svar