Avatar billede bjarke-b Nybegynder
08. november 2007 - 13:07 Der er 3 kommentarer

Forskel på 15, og 5 i løkke

Vi har en række kategorier der hver har et tal og gemmes i et felt i formatet "1,9,14,17" problemet er at når vores system udskriver og skal vise hvilke kategorier der er valgt vises 4 også fordi 14 er valgt.

Vores funktion ser således ud

while ($kategoriout = mysql_fetch_array($kategorisql)){
        echo '<div style="float:left;  width:130px; white-space: nowrap; text-align:left; margin:1px;">';
        $mystring = $row['gavetype'];
        $findme  = $kategoriout['id'];
        $pos = strpos($mystring, $findme);

    echo $findme.' --- '.$mystring.'<br>';
        if($pos === false) {
          echo '<input type="checkbox" name="gavetyper'.$kategoriout['id'].'" value="1">'.$kategoriout['navn'].'<br>';

        } else {
            echo '<input checked type="checkbox" name="gavetyper'.$kategoriout['id'].'" value="1">'.$kategoriout['navn'].'<br>';
        }

        echo '</div>';

}

Er der nogen der kan løse den så vi ikke får dobbelt konfekt i kategori afkrydsningen?

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. november 2007 - 13:32 #1
Man gemmer ikke oplysninger på den måde i en tabel i en database. Det medfører nemlig at den eneste måde der kan udtrækkes oplysninger på, er ved et "table-scan", hvor hele tabellen løbes igennem. Det dur ikke for større databaser (ja, jeg ved Oracle er en undtagelse). Kig på 1-n relationer mellem tabeller.

Skal du absolut gøre det sådan som du gør, så put "|1|4|9|14|17|"  og led efter "|4|"
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. november 2007 - 13:43 #2
(glemte)...men hvis du aldrig leder efter tallene i en SQL-sætning, så er det i orden. Pas på med længden på feltet.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. november 2007 - 13:45 #3
(Doh...) Ellers brug http://php.net/explode (evt. split) til at lave din streng "1,9,14,17" om til et array.