Avatar billede djblues Nybegynder
29. november 2007 - 23:22 Der er 6 kommentarer

Database export til Txt fil (SILENT)

Hej

Jeg har en Access database, som bliver opdateret fra et andet program kontinueligt.
Jeg vil gerne have lavet et lille stykke vb-kode som åbner databasen, eksporterer data til en txt-fil og markerer de data der er eksporteret med et ja. ( data skal kun kunne eksporteres en gang, derfor skal eksporten tage højde for om "eksporteret" er sat til Ja eller Nej.. )
Avatar billede djblues Nybegynder
29. november 2007 - 23:28 #1
Et eksempel på hvad jeg gerne vil bare i VBA (access) :

Function Go()
  Dim strSQL As String

  'DoCmd.SetWarnings False

  ' Sæt mærke
  DoCmd.RunSQL "UPDATE Tabel SET Medtag=True WHERE Eksporteret=False"
  ' DoCmd.RunSQL "UPDATE Tbl 1 SET Medtag=True WHERE EtEllerAndet=EtEllerAndet AND Eksporteret=False"
  ' Eksporter
  strSQL = "SELECT Tabel.* FROM Tabel WHERE Medtag=True"
  DoCmd.TransferText acExportDelim, , strSQL, "Filnavn.Txt", True
  ' Marker eksporterede poster
  DoCmd.RunSQL "UPDATE Tabel SET Eksporteret=True WHERE Medtag=True"
  ' Slet mærke igen (måske lidt overfødigt)
  DoCmd.RunSQL "UPDATE Tabel SET Medtag=False WHERE Medtag=True"

  DoCmd.SetWarnings True

  Application.Quit
End Function
Avatar billede neoman Novice
29. november 2007 - 23:42 #2
Hvis jeg skulel gøre det så ville jeg læse hele tabellen ind i et dataset i første omgang, for at se om det virker - det er beskrevet her:http://www.vbdotnetheaven.com/UploadFile/mahesh/DBControlsVBNET04232005024802AM/DBControlsVBNET.aspx

Derpå, ændre SQL
en (du kan genbruge den du har i dit eksempel) og få de "rigtige" data ind

Derpå lave en Update metode for adapteren, så du kan opdatere i access

når alt det funket

så kan du spytte tabellen ud i en textfil rimeligt simpelt :
ger har jeg en stump i C#  den kan du omskrive eller konvertere til VB.

string[] rowString = new string[dataSet11.Tables["Customers"].Rows.Count];
int i=0;
foreach (DataRow dr in dataSet11.Tables["Customers"].Rows)
{
    rowString[i] = dr.ItemArray.GetValue(0).ToString() + ",";
    rowString[i] += dr.ItemArray.GetValue(1).ToString() + ",";
    rowString[i] += dr.ItemArray.GetValue(2).ToString();
    i++;
}
File.WriteAllLines(@"C:\customer.txt", rowString);
MessageBox.Show("Data Exported to text file");

konverteringen kan ske automatisk her:

http://labs.developerfusion.co.uk/convert/csharp-to-vb.aspx
Avatar billede neoman Novice
29. november 2007 - 23:55 #3
hvis noget er sort snak så sig hvad:)
Avatar billede djblues Nybegynder
06. december 2007 - 09:57 #4
Hej neoman
Det virker fint, MEN det med update, kan du give mig et HINT. TAK
Avatar billede djblues Nybegynder
09. december 2007 - 23:40 #5
Hej Neoman... sendt et svar og du får points...
Avatar billede arne_v Ekspert
26. december 2007 - 04:04 #6
Nu er dette spørgsmål jo længe overstået.

Men man kan faktisk godt lave en DoCmd.TransferText i .NET !

Eksempel:

Imports System
Imports System.IO
Imports System.Data.OleDb
Imports System.Runtime.InteropServices

Imports Access

Namespace E
    Public Class Program
        Public Shared Sub ExportOldWay(db As String, tbl As String, fnm As String)
            Dim ac As Application = New ApplicationClass()
            ac.OpenCurrentDatabase(db, False, "")
            Try
                ac.DoCmd.TransferText(AcTextTransferType.acExportDelim, Nothing, tbl, fnm, False, Nothing, 1252)
            Finally
                ac.CloseCurrentDatabase()
                ac.DoCmd.Quit(AcQuitOption.acQuitSaveNone)
                Marshal.ReleaseComObject(ac)
            End Try
        End Sub
        Public Shared Sub ExportNewWay(db As String, tbl As String, fnm As String)
            Using con As New OleDbConnection("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & db)
                con.Open()
                Dim sw As New StreamWriter(fnm)
                Dim cmd As New OleDbCommand("SELECT * FROM " & tbl, con)
                Dim rdr As OleDbDataReader = cmd.ExecuteReader()
                While rdr.Read()
                    For i As Integer = 0 To rdr.FieldCount - 1
                        If i > 0 Then
                            sw.Write(";")
                        End If
                        If TypeOf rdr(i) Is String Then
                            sw.Write("""" & Convert.ToString(rdr(i)) & """")
                        Else
                            sw.Write(rdr(i))
                        End If
                    Next
                    sw.WriteLine()
                End While
                rdr.Close()
                sw.Close()
            End Using
        End Sub
        Public Shared Sub Main(args As String())
            ExportOldWay("C:\Databases\MSAccess\Test.mdb", "T1", "C:\z1.txt")
            ExportNewWay("C:\Databases\MSAccess\Test.mdb", "T1", "C:\z2.txt")
            Console.ReadKey()
        End Sub
    End Class
End Namespace