Avatar billede helpwantedfast Nybegynder
03. januar 2008 - 22:22 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Prisafsætningsfunktion og gevinstoptimal pris

Hej,
jeg sidder lige med en afleveringsopgave, hvor jeg er kørt fast, så om nogle kan hjælpe mig?

Bereg via Excel den gevinst optimale pris og mængde, samt tilhørende db og gevinst.

for fået følg info:
P=1000 - 1,5X

de første 159 stk er de variable omk. 250 kr/ stk
derefter 310 stk, indtil loft på 450 stk.
faste omk. 40.000 - nogen der kan hjælpe, eller give fifs?

takker
Avatar billede finnish Nybegynder
06. januar 2008 - 23:25 #1
Jeg synes du er lidt kortfattet :) Er det excel eller matematikken du skal bruge lidt fif til? Og skal opgaven løses grafisk, ved beregning eller begge dele?

Matematisk handler det jo blot om at finde skæringspunktet - din omkostningsfunktion er en sammensat funktion med 3 intervaller (0-159, 160-450 og 451-) og når du har fundet skæringspunktet kan du aflæse optimal pris og mængde på dine akser. At løse den grafisk uanset hvad kan hjælpe dig til at se, hvilket omkostningsinterval skæringspunktet ligger i.

Du må lige skrive om det er matematikken eller excel der driller...
Avatar billede helpwantedfast Nybegynder
08. januar 2008 - 22:12 #2
tak Finnish, fandt selv løsningen.. men tak fordi du tog dig tid