Avatar billede kjako Nybegynder
10. februar 2008 - 19:01 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kæder i excel

I regneark A har jeg haft en kæde til regneark B, således at en formel henter et tal fra regneark B til regneark A. Nu har jeg slettet regneark B, og i regneark A har jeg slettet den celle, hvor regnereglen var indsat.
Men hver gang jeg åbner regneark A, bliver jeg spurgt, om kæden skal opdateres. Svarer jeg ja til dette, kommer der naturligvis en fejlmeddelelse, da regneark B er slettet. Jeg har prøvet at erstatte henvisningen til regneark B til regneark A (altså det regneark, som kæden oprindelig var indsat i), men dette accepterer excel-programmet ikke.
Jeg har også i menuen funktioner – indstillinger – beregning fjernet hakket ud for ”opdater fjernreferencer” og ”gem værdier fra eksterne kæder”, men intet hjælper.
Hænger man på sådan en kæde resten af livet, hvis man én gang har indsat den?
Avatar billede word-hajen Nybegynder
10. februar 2008 - 19:04 #1
Prøv at gå via Rediger-Kæder og se, om din kæde "hænger" der. I så fald, slet den.
Avatar billede kjako Nybegynder
10. februar 2008 - 19:06 #2
Ja, kæden er vist i boksen, der kommer frem under rediger - kæder, og det er netop der, jeg ikke kan slette den. Der er ikke nogen "knap", der hedder "slet kæde" eller noget lignende.
Avatar billede be_nice Juniormester
10. februar 2008 - 19:09 #3
Nej, du hænger ikke på en kæde - det kan selvfølgelig rettes.
Fra Excel hjælp:
Ændre kilden til en kæde
Ændre kildeprojektmappen for alle kæder, der anvender kilden

Åbn den projektmappe, der indeholder kæden.
Klik på Kæder i menuen Rediger.
Klik på navnet på den kæde, som du vil skifte kilde for i boksen Kilde.
Klik på Skift kilde.
Klik på den kildeprojektmappe, du vil referere til i dialogboksen Skift kilde.
Ændre kilden til en kæde uden at påvirke andre kæder, der anvender kilden

Marker cellen med kæden.
Se efter en reference til en anden projektmappe, såsom C:\Rapporter\[Budget.xls] på formellinjen , og ret den til navnet på den nye projektmappe.
--
Bryde kæder
Bryde en kæde til en kilde

Vigtigt! Når du bryder en kæde til en kilde, konverteres alle formler, der bruger kilden, til den aktuelle værdi. Kæden =SUM([Budget.xls]Årligl!C10:C25) konverteres f.eks. til =45. Da denne handling ikke kan annulleres, kan det være nyttigt at gemme en kopi af filen, før du starter.

Klik på Kæder i menuen Rediger.
Klik på den kæde, du vil bryde, på listen Kilde.
Hvis du vil markere flere sammenkædede objekter, skal du holde CTRL nede og klikke på hvert sammenkædet objekt.

Hvis du vil markere alle kæder, skal du trykke på CTRL+A.

Klik på Bryd kæde.
Hvis kæden anvender et defineret navn, fjernes navnet ikke automatisk. Du skal muligvis slette navnet.
Sådan gør du

Peg på Navn i menuen Indsæt, og klik på Definer.
Klik på det navn, der skal ændres, på listen Navne i projektmappe.
Benyt en af følgende fremgangsmåder:
Ændre navnet
Skriv det nye navn til referencen, og klik på Tilføj.
Klik på det oprindelige navn, og klik derefter på Slet.
Ændre den celle, formel eller konstant, der er repræsenteret ved et navn
Ændre navn i boksen Referer til

Slette navnet
Klik på Slet.

Hvis du bruger et eksternt dataområde, bruger en forespørgselsparameter muligvis data fra et andet regneark. Du kan kontrollere dette, og fjerne disse typer kæder.
Kontrollere startprompten for opdatering af kæder

Spørg ikke for alle projektmapper, jeg åbner, og opdater kæder automatisk

Denne indstilling gælder kun for den aktuelle bruger, og den påvirker alle åbne projektmapper. Andre brugere af projektmappen påvirkes ikke.

Klik på Indstillinger i menuen Funktioner, og klik derefter på fanen Rediger.

Fjern markeringen i afkrydsningsfeltet Spørg, om kæder skal opdateres automatisk. Hvis markeringen er fjernet, opdateres kæderne automatisk, og der vises ingen advarsel.

Spørg på samme måde for alle brugere af projektmappen

Advarsel!  Denne indstilling påvirker alle brugere af projektmappen. Hvis du vælger ikke at opdatere kæder og ikke at spørge, om de skal opdateres, ved brugerne af projektmappen ikke, at dataene er forældede.

Klik på Kæder i menuen Rediger.

Klik på Startprompt.

Vælg den ønskede indstilling.

Bemærk!  Du får besked, hvis der er brudte kæder.

Erstatte en enkelt formel med den beregnede værdi

Advarsel!  Hvis du erstatter en formel med dens værdi, fjernes formlen permanent. Hvis du ved en fejltagelse kommer til at erstatte en formel med en værdi og vil gendanne formlen, skal du klikke på Fortryd  umiddelbart efter, at du har indtastet eller indsat værdien.

Marker den celle, der indeholder formlen.
Hvis formlen er en matrixformel, skal du markere det område, der indeholder matrixformlen.

Sådan gør du

Klik på en vilkårlig celle i matrixformlen.
Klikke på Gå til i menuen Rediger.
Klik på Speciel.
Klik på Aktuel matrix.
Klik på Kopier .
Klik på Sæt ind  på værktøjslinjen Standard.
Klik på pilen ved siden af Indsæt , og klik derefter på Værdier.
--
Håber at dette hjælper dig videre.
/Be_Nice
Avatar billede kjako Nybegynder
10. februar 2008 - 19:36 #4
Hej
Det hjalp desværre ikke. Det eneste, der har lidt effekt, er menuen funktioner -indstillinger - rediger - "Fjern markeringen i afkrydsningsfeltet Spørg, om kæder skal opdateres automatisk". Når denne markering fjernes, bliver jeg ikke længere spurgt, om kæden skal opdateres. Til gengæld fremkommer en boks med teksten "Filen blev ikke fundet" - og kæden er der stadig, når jeg går ind i menuen Rediger - kæder.
I din tekst står der et sted: Klik på kæder i menuen Rediger - Klik på startpromt.
Hvor er denne startpromt?
Mvh kjako
Avatar billede be_nice Juniormester
10. februar 2008 - 20:03 #5
Noget kunne tyde på at du ikke har fået slettet alle kæder til det andet regneark.
Fra Excel hjælp omkring at finde kæder i en projektmappe:
Finde kæder i en projektmappe
Der er ingen automatisk måde at finde anvendte kæder i projektmapper på. Men fordi der bruges kantede parenteser [ ] til at omslutte kildeprojektmappens navn, når den ikke er åbnet, kan du søge på dem. F.eks.=SUM([Budget.xls]Årligt!C10:C25).

Luk alle projektmapper undtagen den med de kæder, du ønsker at finde.
Klik på Søg i menuen Rediger.
Klik på Indstillinger.
Tast [ i boksen Søg.
Klik på Projektmappe i boksen Inden for.
Klik på Formler i boksen Søg i.
Klik på Find alle.
I boksen nedenfor skal du se i kolonnen Formel efter formler, der indeholder [.
Hvis du vil markere en celle med en kæde, skal du markere rækken i boksen.
Kæder bruges også ofte i navne, tekstbokse og diagramtitler.
--
Med hensyn til startprompt - så finde du denne ved at klikke på menuen "Rediger" i denne menu finder du "Kæder" - hvis denne er nedtonet, er der ingen kæder i din projektmappe - er den ikke nedtonet, kan du vælge denne og det billede der nu fremkommer indeholder startprompt.
Det er i øvrigt også i dette vindue du kan vælge at afbryde kæder m.m.
Håber at du kan få det fixet.
P.S. denne hjælp vedrører Excel 2003 - jeg er ikke klar over om du har samme version?
/Be_Nice
Avatar billede bak Seniormester
10. februar 2008 - 22:28 #6
Hent Bill Manvilles FindLink.xla her (Find and remove links)
http://www.accountingadvisors.com/exceldownloads.php

Åbn filen i excel.
Åbn dit eget regneark.
I menuen Funktioner er der nu kommet et extra punkt "Find Links"
Klik på den, og der finder alle links i det aktive regneark.

Den kan fjerne links i arkene, i graferne og i navnene.
Avatar billede kjako Nybegynder
12. februar 2008 - 19:24 #7
Hej Be-Nice og bak - undskyld at jeg først svarer nu, men jeg har været udrejst et par dage, men nu har jeg fået prøvet jeres forslag.
Til Be-Nice: jeg bruger excel 2000, så jeg har ikke helt de samme menuer, som du nævner. Jeg har dog brugt søgefunktionen og funder alle "[" og slettet dem, men kæderne er der stadig. Jeg tror det skyldes, at der i nogle celler ligger tekster, der har været hentet fra et andet regneark med formlen ="tekst"& Navn.
Men af formlen kan man ikke se, om teksten er hentet fra et andet regneark, og så er jeg nødt til at slette dem alle og så skrive dem igen (og der er mange).

Til bak: jeg har hentet filen FindLink, og den finder også nogle links, men selv om jeg svarer ja til, at de skal slettes, er der de der stadig, hvis jeg igen aktiverer FindLink. Så bliver jeg spurgt, om jeg vil slette kæden, selv om jeg lige har sagt ja til det (der er tale om nogle celler med indholdet "#REF").

Men problemet er jo også til at leve med, det er mere et irritationsmoment.
Avatar billede bak Seniormester
13. februar 2008 - 11:16 #8
du må gerne sende filen, så skal jeg undersøge, hvad det er, der driller.

tommybak snabela gmail.com
Avatar billede kjako Nybegynder
14. februar 2008 - 00:20 #9
Hej bak
Jeg sender filen til dig.
Avatar billede bak Seniormester
15. februar 2008 - 00:14 #10
ok, fejlen lå i en skjult celle, der havde reference til at ark der var blevet kopieret ind.