Avatar billede xane Nybegynder
23. februar 2008 - 23:34 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Dynamisk middelværdi af celler

Hejsa!

Jeg har en kolonne med en hel masse tal (f.eks. kolonne A). Jeg ønsker så i en kolonne ved siden af (f.eks. kolonne B) at der i den første række og 24-rækker frem skrives middelværdien af de første 24 tal fra kolonne A. Altså i B1:B24 skrives det samme tal som giver middel af A1:A24.
Efterfølgende skal det samme så ske i B25:B49 og videre ned ad.

Det skulle helst bare være Excel kode og altså helst ikke VB, hvis det kan lade sig gøre?

på forhånd mange tak...
Avatar billede kabbak Professor
24. februar 2008 - 00:29 #1
A1:A24 = 24 celler
B25:B49 = 25 celler
men det er vel 24 du mener;-))

Marker B1 til og med B24
skriv =MIDDEL(A1:A24), mens de er markeret, slut af med CTEL+SHIFT+ENTER

marker igen de 24 celler, og kopier dem neden under, bliv ved indtil du ikke skal bruge flere.
Avatar billede xane Nybegynder
24. februar 2008 - 00:49 #2
:-D jo du har nok re...mener 24 celler :)

Det virker desværre ikke efter hensigten!

I B1:B24 skal der stå den samme middelværdi af A1:A24 i alle cellerne. I B25:B48 skal der stå den middelværdien af A25:A48 i alle cellerne, osv, osv.

Det vil sige at der kommer et spring i middelværdierne efter hver 24'ende celle.

Håber det kunne hjælpe lidt? Har leget med =INDIREKTE, =ADDRESSE, =KOLONNE() etc. men kan ikke rigtig få det til at virke :-(

Har ydermere en kolonne hvor der står 1, 2, 3, ...24 og starter så forfra med 1, 2, 3, ...24 - dette gøres hele vejen ned. Kan det måske bruges til noget?
Avatar billede jkrons Professor
24. februar 2008 - 10:53 #3
Hos mig virker kabbaks køsning helt perfekt. Husker duat kopiere alle 24 celler på en gang, når du skal sætte ind for de næste 24 og så fremdeles+
Avatar billede xane Nybegynder
24. februar 2008 - 11:46 #4
Hos mig skriver den bare #DIVISION/0 når jeg gør det

Jeg markere cellerne B1:B24 og skriver =MIDDEL(A1:A24) og trykker CTRL+SHIFT+ENTER

Det kan jeg da næsten ikke gøre forkert...eller kan jeg :-)
Avatar billede xane Nybegynder
24. februar 2008 - 11:55 #5
Nu virker det også fint for mig, hvis jeg selv taster nogle tilfældige tal ind!

Men ikke når jeg bruger de tal jeg gerne vil regne på. Kan det være fordi excel ikke ser dem som tal? Og hvordan fortæller jeg den inde i formlen at det er tal, f.eks. lidt ligesom "CDbl"
Avatar billede jkrons Professor
24. februar 2008 - 13:09 #6
Hvis det ikke er tal, kan du selvfølgelig ikke regne på dem. Prøv at skrive 1 i en tilfældig celle. Kopier denne. Marker derefter alel dine tal og vælg Rediger - Indsæt speciel. Marker Multiplicer og klik OK. Ændrer det på noget?
Avatar billede xane Nybegynder
24. februar 2008 - 13:52 #7
sådan nu fik jeg det til at virke....har fået tallene til at opføre sig som tal istedet for tekst :-)

smid lige et svar....
Avatar billede jkrons Professor
24. februar 2008 - 22:25 #8
Dwet må være kabbak, der skal svare. Det var jo hans løsning.
Avatar billede kabbak Professor
25. februar 2008 - 08:19 #9
et svar ;-))