Avatar billede ztyxx Nybegynder
11. marts 2008 - 23:33 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

lave rand() udtræk hvor navn kun må forekomme een gang

Jeg vil lave et udtræk hvor feltet navn kan indeholde det samme navn flere gange, men i udtrækket må det kun forekomme een gang, men samtidig vil jeg også gerne have feltet email med i udtrækket, og her kan jeg så ikke bruge DISTINCT.
Der skal ialt vises 5 vilkårlige i udtrækket.

De 5 vilkårlige kommer med:
mysql_query("SELECT * FROM tabel ORDER BY rand() LIMIT 5")
men hvordan får jeg begrænset det således, at det samme navn kun forekommer een gang?
Avatar billede g0t Nybegynder
12. marts 2008 - 02:48 #1
Efter hva jeg har erfaret så kommer der ikke to ens med rand() funktionen. er ikke 100% sikker.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. marts 2008 - 02:52 #2
Hvis hvert navn kun er i en række, så kommer det kun en gang i det query output.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. marts 2008 - 02:54 #3
Men det lyder som at navn optræder flere gange.

Spørgsmålet kan imidlertid ikke besvares førend vi ved efter hvilket kriterie
man skal vælge en række ud af N rækker med samme navn.
Avatar billede cronaldo Nybegynder
12. marts 2008 - 16:20 #4
du indsætter bare så den ser sådan her ud:

mysql_query("SELECT * FROM tabel ORDER BY rand() GROUP BY navn_på_den_kolonne_der_kun_må_forekomme_een_gang LIMIT 5")
Avatar billede ztyxx Nybegynder
12. marts 2008 - 20:04 #5
g0t og arne_v med den query jeg postede kommer der samme navn flere gange i udtrækket.

cronaldos forslag virkede, dog skulle ORDER BY rand() stå efter GROUP BY, så læg et svar og få dine pint :-)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
12. maj 2008 - 01:59 #6
cronaldo læg lige et svar så du kan få dine point
Avatar billede ztyxx Nybegynder
16. juni 2008 - 22:59 #7
cronaldo jeg vil gerne lukke denne tråd
Avatar billede g0t Nybegynder
25. juni 2008 - 01:32 #8
svar
Avatar billede ztyxx Nybegynder
31. december 2011 - 10:15 #9
hmm, lukker nu, da cronaldo ikke har reageret