Avatar billede locturian Nybegynder
20. marts 2008 - 10:43 Der er 4 kommentarer

Konverter DB fra ISO til utf-8

Hej

Jeg har en _stor_ database, med et par millioner rækker fordelt på 56 sprog. Det har længe været min ligtorn, og noget jeg gerne ville ændre, og nu er tiden så kommet hvor det _SKAL_ gøres.

Jeg skal have konverteret hele databasen til at benytte ET charset, nemlig utf-8.

Hvordan kan jeg konvertere hele min database, uden at ødelægge noget data?

Håber på SVARET :)
Avatar billede arne_v Ekspert
20. marts 2008 - 14:13 #1
Du bliver vel noedt til at lave et konverterings program som henter hver raekke
en af gangen, udfra "et eller andet" detecter hvilken encoding det er og saa konverterer
til UTF-8 og gemmer (hvorfor ikke Unicode og gemme i NVARCHAR ???? det er da meget smartere !).
Avatar billede locturian Nybegynder
21. marts 2008 - 05:57 #2
Hvordan skulle det indgå i konvertering, hvilket format det oprindeligt ligger i? Jo, det ville blive gemt i UNICODE i nvarchar felter i DB, men formateringen vil hedde utf-8 for at det bliver vist rigtigt over hele linien.

Var også bange for at man blev nød til at hente/gemme hver eneste række... Mon der findes programmer til det?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2008 - 02:42 #3
Jeg tror at du skal have lavet et program specielt til det, fordi dit kriterie for
at bestemme hvilke tegnsæt de gamle data er i er vel specifik for din database.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. august 2008 - 02:27 #4
locturian ?