Avatar billede tentakkel Nybegynder
23. marts 2008 - 18:13 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

HD serienummer betydning

Hej

Vil super gerne rede data fra en HD på et videokamera. Er kommet frem til at den nuværende ikke virker mere pga et slag den fik da en tuktuk kom i vejen...

Jeg har tænkt mig at flytte disken over i en anden HD magen til. Jeg har fundet en megen til på http://www.rapidrepair.com/shop/1715-hard-drive-disk-mk4009gal.html

men det jeg spørger om er så: Er der nogen der har erfaring med Toshibas modelbetegnelse? Det er begge "MK4009GAL" modeller. Så det skulle jo være godt nok men min har påskrevet

"HDD1682 H ZM01"

mens den man kan købe er en

"HDD1682 S ZL01"

Spøgsmålet er om det er et serienummer der ikke betyder noget for indholdet, men kun er til for at kunne spore produktionen, eller om det også siger noget om controleren inden i/andet der er ændret?
Avatar billede tentakkel Nybegynder
23. marts 2008 - 18:14 #1
Argh... stavefejl er gratis idag, kan jeg se...
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2008 - 18:17 #2
Jeg tror ikke at din operation vil lykkes - hvor alvorlig er skaden, kan disken snurre
Avatar billede tentakkel Nybegynder
23. marts 2008 - 18:24 #3
Disken drejer fino fino

Hovedet på den gamle HD sad fast på disken. Det var som om slaget havde slået armen skæv så den kørte lidt på.

Den er forsigtigt vippet tilbage men kan så ikke køre fordi armen støder på skiven.

I et forsigtigt og lidt desperart forsøg har jeg prøvet nænsomt at bøje det yderste af armen så den ikke går mod disken. Det er lykkeds lidt.
Den kan nu bevæge sig over disken, men den rammer stadig en smule...

Jeg er fuldt ud klar over at det er en yderst vovet operation jeg har gang i...
Avatar billede tentakkel Nybegynder
23. marts 2008 - 18:25 #4
Så det den gør nu når den skal starte er at køre over disken flere gange "mffffglig - mffffglig - mffffglig" uden der sker noget...
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2008 - 20:24 #5
Jeg spørger frygtelig dumt nu for jeg aner ikke en disse om netop sådan en disk, jeg forstår på dig at det du ønsker er at hive nogle data ud af den havarerede disk, har du prøvet via din computer at hive data ud med en live-cd
Avatar billede tentakkel Nybegynder
23. marts 2008 - 21:18 #6
Disken kan ikke spytte data ud fordi den ikke kan læse de informationer den har lagret... så en "live-cd" (hvad er det?) eller andet vil ikke hjælpe...
Avatar billede justrace Novice
23. marts 2008 - 21:47 #7
Gad vide om du er klar over at vi her taler microskopisk eller mere nøjagtighed, og så sidder du og piller med dine fingre på det. De bliver samlet i totalt støvfri luft, nej lufttomt områder. Et lille støvkorn og det er slut. Læsehovedet på en hd kører så tæt og præcist over disken at man end ikke kan se afstanden med en lup. Hm, held og lykke med fumleriet som normalt kun, måske, kan reddes af specialister.
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2008 - 21:53 #8
Ja jeg lurede også lidt ved beskrivelsen, men tænkte at det var noget helt specielt ved de der minidiske
Nok om det når du skriver "Disken kan ikke spytte data ud fordi den ikke kan læse de informationer den har lagret... " er det så på computeren du tester og konstaterer dette manglende output
Avatar billede tentakkel Nybegynder
23. marts 2008 - 22:03 #9
nej... Ikke software problem.

Disken er beskadiet fysisk. Armen sad "fast" på skiven (der er kun én i denne model). HD er blevet åbnet for at løsne armen, men læsehovederne er derved skubbet lidt, så de ikke kan læse de data de en gang skrev...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
23. marts 2008 - 22:09 #10
Det kan være gemt på disken i et format du alligevel ikke kan redde. Det vil ikke være unormalt for hardware producenter at have deres eget properitære format. Dermed vil du kunne hente data (måske) men ikke kunne bruge dem da formatet er ukendt.
Avatar billede tentakkel Nybegynder
23. marts 2008 - 22:17 #11
Som svar til james_t_dk: kameraet fungerer fint... så jeg vil bare udskifte harddisken og derefter tilgå filerne igennem kameraet somom intet var sket... Desuden vil jeg have svært ved at tro at det er et totalt ukendt filformat den gemmer. Hvorfor bruge penge på at udvikle filcontroler selv, når man kan købe det billigt med et kendt filformat?

Er der nogen der ved hvad den sidste del af lablen indikerer i Toshiba haddisk navnet?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
23. marts 2008 - 22:47 #12
Hvordan kan du være sikker på at kameraet fungere fint? der er jo noget der ikke virker og det er næsten sikkert at det er disken og ikke controlleren på disken der er død, hvis det er som følge af et slag. Dermed vil du ikke kunne gøre noget, da du som nævnt tidligere ikke kan skifte selve skiverne ud, uden et rent rum.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
23. marts 2008 - 22:59 #13
Mit gæt er at ZL01 og ZM01 angiver firmware versionen der blev indlæst ved produktionen. Denne kan betyde alt men den kan også betyde intet. Det er umuligt at sige da producenten af dit kamera uden tvivl ikke vil af med informationerne.

Det kan også være hardware revisionen af controlleren, igen det kan være de to virker sammen, men det er helt sikkert at Toshiba ikke vil fortælle dig om de gør.
Avatar billede tentakkel Nybegynder
23. marts 2008 - 23:01 #14
At tænkte på udfordringerne der vil komme er godt, men synes dine kommentarer strejfer det sortsynede og ukonstruktuve...

Cameraet virker fint med pro duo kort og når harddisken blev sat til kunne man høre den spandt... så lidt hul er der igennem

Du har ret. Hvis det er noget elektronik i kameraet der er i stykker kan jeg intet gøre, men jeg har vurderes at det højest sansynligt er HDen der er i stykker.

Altså... man kan jo godt skifte disken uden renrum, men spørgsmålet er hvor meget støv der så kommer med over og ødelægger læsehovederne... Jeg har intet renrum, men prøver allirgevel...

konstruktive kommentarer savnes...
Avatar billede justrace Novice
23. marts 2008 - 23:15 #15
Det må s'gu være nogle flotte pa...., øh portrætter på den film med den ildhu. :)

Held og lykke. :)
Avatar billede tentakkel Nybegynder
23. marts 2008 - 23:27 #16
ingen patter eller potrætter... hel ferie til indien...
Avatar billede justrace Novice
23. marts 2008 - 23:49 #17
Ok, forstår bedre hvorfor. :) Men det er stadig et job for proffer. Der findes firmaer, hamrende dyre, der laver den slags. Når du allerede har pillet ved læsehovedet, som er tusind gange så følsomt som laseren på et cd-drev, så skal du enten have den store tegnebog op af lommen, eller tage den meget billigere løsning: Tag afsted igen. :)
Avatar billede justrace Novice
23. marts 2008 - 23:52 #18
Prøv her: http://www.ibas.dk/?psearch=Google_DK_Recovery_Ad2

Tag en firedobbelt wisky inden du får prisen. Så er du glad alligevel. :)
Avatar billede justrace Novice
23. marts 2008 - 23:56 #19
Avatar billede tentakkel Nybegynder
23. marts 2008 - 23:59 #20
tjah tjoh... har snuset til dem før en gang 500 Gb data smuttede... av... men 6k er mange penge...

så hellere ofre 700 på ny HD og få lidt sjov og erfaring ud af det... :)
Avatar billede justrace Novice
24. marts 2008 - 00:04 #21
>en gang 500 Gb data smuttede

Jeps, rigtige mænd tager ikke backup, de siger hovsa. :)
Avatar billede tentakkel Nybegynder
24. marts 2008 - 00:07 #22
præciiiiiiiiis :)
Avatar billede justrace Novice
24. marts 2008 - 00:25 #23
Jamen held og lykke. Skriv hvordan det gik når du kommer så langt. :)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
24. marts 2008 - 06:53 #24
Ikke sortsynet, realist, har set rigeligt med døde harddiske i min tid og oplevet mange forsøg på at redde dem. har for eksempel reddet 100GB data af en disk der kun virkede når den stod i en bestemt vinkel.
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2008 - 14:25 #25
min erfaring siger at HD serienumret ikke betyder noget, jeg har skrevet software så man kunne ændre det uden at det havde nogen betydning.
Avatar billede tentakkel Nybegynder
04. juni 2008 - 21:41 #26
jape44 -> smid svar
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2008 - 11:37 #27
ok :-)