Avatar billede sheva007 Nybegynder
21. april 2008 - 19:27 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

HVIS-funktionen

Hej,

Jeg kunne tænke mig at vide om HVIS-funktionen kan bruges til andre "værdier" end tal, altså tekst?

Eksempel:
Hvis vi har nogle rækker:
(C1) Sony DVD
(C2) Sony Mobil
(C3) Samsung TV
(C4) Samsung Mobil

Kan man bruge HVIS-funktionen til kun at se på eks. "Sony" selvom cellen (eks. C1) indeholder flere ord end blot Sony?

Hvis man skal lave en række (eks. D1:D4) hvor en celle (i denne række) angiver om celle ved siden af (eks. C1) er sand eller falsk, hvordan gør man så?
Eks.: celler hvor ordet "Sony" indgår skal være sand, og dermed vil celle D3 og D4 være falsk.

Håber i forstår hvad jeg mener. På forhånd tak.
21. april 2008 - 19:36 #1
=IF(COUNTIF(C1;"*sony*")=1;TRUE;FALSE)
Avatar billede vejmand Juniormester
21. april 2008 - 19:41 #2
Og på dansk:
=HVIS(TÆL.HVIS(C1;"*Sony*")=1;SAND;FALSK)
Avatar billede sheva007 Nybegynder
21. april 2008 - 19:41 #3
På dansk?
Avatar billede sheva007 Nybegynder
21. april 2008 - 19:44 #4
vejmand: den virker ikke for alle "Sony'er". Nogle der kan forklare formlen?
Avatar billede sheva007 Nybegynder
21. april 2008 - 19:46 #5
vejmand: den virker, en fejl fra min side! Men du må gerne forklare formlen: Hvorfor =1 efter parantes?
Avatar billede vejmand Juniormester
21. april 2008 - 19:52 #6
Det ved jeg faktisk ikke, jeg oversatte bare formlen.
Her virker det også uden =1
=HVIS(TÆL.HVIS(C1;"*Sony*");SAND;FALSK)
Avatar billede sheva007 Nybegynder
21. april 2008 - 19:54 #7
OK, tak. Læg svar for point.
Avatar billede vejmand Juniormester
21. april 2008 - 19:55 #8
Giv dem til smartoffice_dk, jeg oversatte bare.
Ellers tak.  :-)
Avatar billede jkrons Professor
21. april 2008 - 23:08 #9
Den er ikke så svær at forklare:

TÆL.HVIS(C1;"*Sony*") giver 1, hvis der står Sony i cellen ved siden af - ellers giver den 0.

HVIS(TÆL.HVIS(C1;"*Sony*");SAND;FALSK) tester på om TÆL.HVIS giver 1 eller 0. I Excel repræsenterer 1 værdien SAND og 0 Værdien FALSK. Hvis den inderste funktion derfor giver 1, skriver HVIS SAND, ellers skriver den falsk.

Og forklaringen blev måske mere kryptisk end løsningen er :-)