Avatar billede janvogt Praktikant
08. juli 2008 - 09:28 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

VBA - indsæt/kopiér rækker

Jeg har et budget liggende i et regnark med kunder i kolonne A og omsætning i kolonne B.
Jeg ønsker nu at opdele omsætningen pr. kunde på måneder, så jeg efterfølgende kan trække budgettet ind i en pivot-tabel.

Jeg skal derfor bruge en makro, som laver 12 ens rækker ud af hver enkelt række - altså indsætter 11 nye rækker og kopierer den øverste ned til de 11 nye.
Efterfølgende skal der så sættes månedsangivelse på i kolonne C, men det finder jeg selv ud af.

Nogen, som kan lave den kodestump?
Avatar billede excelent Ekspert
08. juli 2008 - 13:31 #1
Marker kunder i kolonne A og kør makro

Sub TST()
r = Selection.Row: r2 = Selection.Rows.Count
For t = r2 + 1 To r + 1 Step -1
Cells(t, 1).Resize(11, 1).EntireRow.Insert
Next
r2 = Cells(65500, 1).End(xlUp).Row
For t = r To r2 Step 12
Range("A" & t & ":B" & t).AutoFill Destination:=Range("A" & t & ":B" & t + 11), Type:=xlFillCopy
Next
End Sub
Avatar billede janvogt Praktikant
09. juli 2008 - 22:52 #2
Det var ikke til at vide, for det fremgår ikke af eksemplet, men:
Hele rækken skal kopieres.

Det var for eksemplets skyld jeg standsede ved kolonne B. I virkeligheden er det nærmere 30 kolonner, som skal kopieres.

Prøvede: "Range("A" & t & ":BA" & t).AutoFill Destination:=Range("A" & t & ":BA" & t + 11), Type:=xlFillCopy", men uden held.
Avatar billede excelent Ekspert
12. juli 2008 - 16:28 #3
Din udvidelse af koden fejler nu ellers ikke noget, så der må være andre forhold som driller
Har du selv en ide om hvad det kan være ?

Går ud fra at koden virker ok på A og B i det mindste eller hur ?
Avatar billede janvogt Praktikant
12. juli 2008 - 22:51 #4
Det virker fint nu. Jeg fik nok ikke markeret området korrekt.
Tak for hjælpen og læg lige et svar.
Avatar billede excelent Ekspert
13. juli 2008 - 13:34 #5
velbekom