Avatar billede korsg_ Nybegynder
12. september 2008 - 20:59 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Windows-defrag af SQL2005 - hvad skal man passe på?

Hej,

I følge windows standard defrag utility, trænger vores SQL server 2005 ekstremt meget til defragmentering.

Jeg har søgt lidt på nettet og nogle skriver at man skal passe meget på.
Hvis jeg tager backup af hver database, og stopper SQL-serveren - burde jeg så ikke være på den sikre side, eller er der mere til det?
Avatar billede kalp Novice
13. september 2008 - 00:07 #1
Hvis du laver backup og har disse på evt. et andet drev så er du på den sikre side - og ja det er en god ide og stoppe for SQL serveren imens der defragmenteres.

og så tror jeg desuden ikke det skaber problemer.
Avatar billede HenrikSjang Nybegynder
13. september 2008 - 12:56 #2
Jeg er enig med kalp.

Det der gør, at MSSQL database-filer kan blive meget fragmenterede er hvis man har slået autogrowth til, og sat growth-værdien forholdsvis lav. Hvis filen automatisk vokser med 1-10 MB fx, så vil en voksende database medføre mange fil-vækst'er, og det giver en meget fragmenteret fil. Hvis man derimod sørger for at lave data-filen tilpas stor, så slipper sql serveren for at skulle gøre filen større - og man undgår filfragmentering af db-filerne.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. september 2008 - 17:29 #3
Formentligt vil defragmenterings programmet slet ikke roere ved MDF/LDF hvis
databasen er aaben.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. september 2008 - 17:30 #4
Husk ioevrigt at man for databaser kan baade have fil system fragmentering og
intern fragmentering.
Avatar billede korsg_ Nybegynder
14. september 2008 - 14:03 #5
Tak for kommentarene alle tre :-)

Læg gerne svar kalp og sjang
Avatar billede HenrikSjang Nybegynder
14. september 2008 - 15:22 #6
.
Avatar billede kalp Novice
15. september 2008 - 11:52 #7
:)