Avatar billede dennism Nybegynder
01. oktober 2008 - 20:51 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

C#: Windows Mobile develop

Jeg sidder i Visual Studio 2008 og forsøger at lave et lille halloworld-program til min mobil, HTC Touch Diamond. Jeg har to problemer:

1) Når jeg vælger "Proporties" for mit projekt, kan jeg kun vælge følgende devices at køre programmet på:
- USA Windows Mobile 5.0 Pocket PC R2 Emulator
- USA Windows Mobile 5.0 Pocket PC R2 Square Emulator
- Windows Mobile 5.0 Pocket PC Device R2

I nogle samlpe-projekt jeg har fundet, kan man vælge bl.a. at køre i Windows Mobile 6.0. Hvordan får jeg lov til at vælge den?

2) Når jeg har skrevet et program, hvordan får jeg så lavet en CAB-fil, så jeg kan installere mit program på min mobil?

På forhånd tak for svaret.
Avatar billede bulgroz Nybegynder
02. oktober 2008 - 06:57 #1
Du skal stadig installere Windows Mobile 6 SDK. Du kan finde den på microsoft site.
For CAB filer skal du vælge at lave en for "Smart Devices" (ja det er et dårligt navn men det er den samme template, hvilket du kan se i besprivelsen for project templaten).
Avatar billede bulgroz Nybegynder
02. oktober 2008 - 07:10 #2
Der er endnu ikke en 6.1 SDK men du kan downloade ekstra emulator images herfra:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=3d6f581e-c093-4b15-ab0c-a2ce5bffdb47&displaylang=en&tm
Du kan downloade WM 6 SDK herfra:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=06111A3A-A651-4745-88EF-3D48091A390B&displaylang=en
CAB projectet laves under File / New Project / Other Project Types / Setup And Deployment / Smart Device CAB Project
Avatar billede dennism Nybegynder
02. oktober 2008 - 08:19 #3
Jeg har i forvejen installeret Standard og Professional SDK. Hvis jeg tager et af de eksempler som ligger i program C:\Program Files\Windows Mobile 6 SDK kan jeg bl.a. køre dem med en Windows Mobile 6.0 Emulator. Så tror de er installeret - men prøver lige.

Når man skriver programmer til Windows Mobile, skal man så lave et "C# -> Smart Device -> Smart Device Projekt" eller som du siger "Setup and Deployment -> CAB Projekt"?

Kan du anbefale en god bog til at køre om programmering til Windows Mobile? Mangler bl.a. en masse viden om hvordan jeg tilgår mange af de indbyggede ting i mobilen..f.eks. SMS, GPS, email m.m..

På forhånd tak for svaret.
Avatar billede dennism Nybegynder
02. oktober 2008 - 08:21 #4
Kan se at CAB Project fungerer lidt anderledes. Hvilke filer skal man tilføje til det?
Avatar billede bulgroz Nybegynder
02. oktober 2008 - 08:45 #5
Til selve programmet lavet du et project under Smart device project. Til din solution fører du så et install project som beskrevet ovenover.
God bog, ja der er flere, men jeg vil umiddelbart anbefale "Mobile Development Handbook" (Andy Wigley, Daniel Moth & Peter Foot) ISBN 978-0-7356-2358-3.
Du kan også vælge .NET Compact Framework (Andy Wigley, Stephen Wheelwright) ISBN 0-7356-1725-2. Denne er dog kun CF 1.0 men indeholder alligevel en del grundlæggende beskrivelser som er udemærkede.
Avatar billede bulgroz Nybegynder
02. oktober 2008 - 08:46 #6
Husk at du naturligvis også kan deploye direkte til dit device, så du slipper for emulatren. Det er en smagssag om man vil det ene eler det andet
Avatar billede bulgroz Nybegynder
02. oktober 2008 - 08:51 #7
Husk derudover at hvis du ikek kan vælge din WM 6 emulator i VS, så skal du blot skifte Target Platform (Højreklik projectnoden, Change Target Platform)
Avatar billede bulgroz Nybegynder
02. oktober 2008 - 08:54 #8
Bemærk at dit CAB projekt udelukkende er til install, så du behøver det ikke før du gerne vil distribuere din applikation.
Avatar billede dennism Nybegynder
02. oktober 2008 - 09:19 #9
Hvordan emulerer jeg direkte på min mobil fra Visual Studio? Den er koblet til via USB.

Ved du, om der findes noget godt materiale på nettet - måske skulle jeg starte der i setdet?
Avatar billede bulgroz Nybegynder
02. oktober 2008 - 10:29 #10
I såfald emulerer du ikke :-)
Du connecter med Mobile Device Center (hvs du kører Vista, ellers er det Active Sync.).
I VS skifter du blot til Windows Mobile 6 Device som target for deployment. Hvis du starter op med debug (F5) kan du bruge breakpoints etc.
Fra Windows Mobile Development Center kan du finde et hav af links og eksempler:
http://msdn.microsoft.com/da-dk/windowsmobile/default(en-us).aspx
Avatar billede bulgroz Nybegynder
02. oktober 2008 - 10:57 #11
Der kan du bla.a. finde gratis undervisning som denne:
http://msdn.microsoft.com/da-dk/windowsmobile/bb975138(en-us).aspx
Avatar billede dennism Nybegynder
02. oktober 2008 - 14:38 #12
Så fik jeg det til at virke - havde valgt en forkert target platform da jeg lavede projektet.

Bør jeg vælge Windows Mobile 6 SDK Professional eller Standard?
Avatar billede bulgroz Nybegynder
02. oktober 2008 - 14:59 #13
Hvis det er til din Diamond, så vælg Professional.
Avatar billede dennism Nybegynder
08. december 2008 - 23:08 #14
Vil du smide et svar?
Avatar billede bulgroz Nybegynder
08. december 2008 - 23:25 #15
lige meget. jeg samler ikke points...
Avatar billede dennism Nybegynder
08. december 2008 - 23:47 #16
.lukker
Avatar billede dennism Nybegynder
08. december 2008 - 23:47 #17
Tak for hjælpen