Avatar billede nu_igen Professor
23. oktober 2008 - 20:32 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Opstart Win XP - hvorfor vælge styresystem - har kun 1

Hej
Når min pc (Compaq S/4100) starter op, bliver jeg bedt om at vælge hvilket styresystem jeg vil logge mig på.
Jeg har i går formateret HD og der ligger kun 1 styresystem - Win XP professionel Sp3 på maskinen.
Kan jeg ikke blive fri for at skulle vælge - alternativt vente 30 sekunder inden det starter op på første valgmulighed. Jeg har det samme problem med min Frontwave Technologie pc. Samme styresystem
Det er træls at skulle vente de 30 sekunder.
Glad for nogle gode råd hertil
nu_igen
Avatar billede vejmand Juniormester
23. oktober 2008 - 20:35 #1
Avatar billede gokciim Nybegynder
23. oktober 2008 - 21:05 #2
du kan downloade easyBCD og gå ind og slette så den starter direkte fra booten og spare tid :)
Avatar billede nu_igen Professor
23. oktober 2008 - 21:09 #3
Hej vejmand
Det dur desværre ikke - for jeg har jo kun et eneste styresystem jeg har formatteret min HD i går og kun indlæst 1 styresystem. Jeg ved ikke, hvorfor den giver mig mulighed for at vælge mellem 2. Der sker i hvert tilfælde ikke en disse når jeg vælger nr. 2 - som jeg jo heller ikke har. Måske er det en rest fra det gamle recovery - ja, jeg er ikke klogere!  I dit link står der(hvis du har 2 styresystemer på din pc)

Hilsen nu_igen_
Avatar billede vejmand Juniormester
23. oktober 2008 - 21:12 #4
Lige nøjagtig derfor skal du gøre som der står i linket:
Start -> Kør ->  og skriv  msconfig  -  vælg så fanebladet: BOOT.INI og klik på 'Kontroller alle startstier'. Windows vil nu selv slette den/de ugyldige startstier i boot.ini

Det vil løse dit problem....
Avatar billede gokciim Nybegynder
23. oktober 2008 - 21:21 #5
altså du kan også bruge mit program som jeg har skrevet og fjerne det?
Avatar billede nu_igen Professor
23. oktober 2008 - 21:42 #6
@vejmand
Det vil jeg prøve. Jeg har lige prøvet at starte det styresystem, som jeg ikke har og får besked om at jeg mangler den berømte hall.dll fil - eller noget i den retning.
nu_igen

@gokciim
Beklager, men jeg er for ny i dette forum til at jeg kan tyde hvad du mener med
"altså du kan også bruge mit program som jeg har skrevet og fjerne det?" Især ? i slutningen af sætningen forstår jeg ikke.
nu_igen
Avatar billede gokciim Nybegynder
23. oktober 2008 - 21:45 #7
download EasyBCD find det på google.dk.

efter at have installeret programmet, går du ind i change settings. og finder boot manager og sletter det du nu ikke vil have.
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. oktober 2008 - 22:17 #8
Der er ingen grund til at downloade noget - vbæktøjet til at fixe det med er på pc´en :)
Avatar billede nu_igen Professor
23. oktober 2008 - 23:01 #9
Hej john stigers
Du taler også i gåder - hvilket værktøj og hvor? Hvis man skal gætte sig til det, er det ingen hjælp.
nu_igen
Avatar billede vejmand Juniormester
23. oktober 2008 - 23:04 #10
Jamen vi prøver da bare igen:
Start -> Kør ->  og skriv  msconfig  -  vælg så fanebladet: BOOT.INI og klik på 'Kontroller alle startstier'. Windows vil nu selv slette den/de ugyldige startstier i boot.ini

Hvorfor vil du ikke gøre det? Som sagt, det vil løse dit problem.....
Avatar billede nu_igen Professor
23. oktober 2008 - 23:33 #11
Hej
Jeg har ikke haft tid til at læse på lektion om hvordan man lukker en tråd, troede at det var sket, når jeg havde accepteret et svar? Eller kan tråden køre videre efter at jeg har accepteret?
Jeg gør som vejmand siger og håber at det løser mit problem - er midt i en længere installation.
nu_igen
Avatar billede vejmand Juniormester
23. oktober 2008 - 23:35 #12
Tråden kan sagtens køre videre, men jeg er sikker på det løser dit problem.
Ellers skriver du bare igen.

Tak for point.  :-)
Avatar billede nu_igen Professor
24. oktober 2008 - 00:24 #13
Hej vejmand
Se, det fungerede jo fint - men jeg kom i tvivl om hvad jeg skulle krydse af, da boksen med fanevinduerne poppede op igen efter genstart og ok til det allerførste pop-up vindue.
Jeg svarede normal opstart - og vupti var der igen to styresystemer at vælge imellem, selvom jeg havde sagt ja til at at det skulle forsvinde.
Hm...??? nu_igen
Avatar billede vejmand Juniormester
24. oktober 2008 - 00:32 #14
Jeg kan ikke helt følge dig, men prøv én af de andre forslag på siden: http://www.hcma.dk/tips21to30.htm#no29
Avatar billede nu_igen Professor
24. oktober 2008 - 00:36 #15
Jeg har følgende muligheder:
Normal start - indlæs alle enhedsdrivere og tjenester - den valgte jeg og kom ikke af med det andet styrestystems opstart

2. Diagnostisk start

3. valgfri start
a - behandling af system ini.fil
b - behandling af Win ini fil
c Indlæs systemtjeneste
d Indlæs startelementer
Brug oprindelig Boot ini. fil          Brug redigeret Boot ini fil

Start systemgendannelse                    Udpak fil

Hvad skal jeg vælge?
nu_igen
Avatar billede vejmand Juniormester
24. oktober 2008 - 00:50 #16
Prøv lige det første forslag i linket:
Højreklik på denne computer ->  egenskaber -> avanceret -> klik på indstillinger under start og genoprettelse, her vælger du hvilket, du vil starte.
Klik på Rediger for at fjerne den, der er fejl ved.
Avatar billede nu_igen Professor
24. oktober 2008 - 19:15 #17
Hej igen vejmand
Jeg "turde" nu prøve at sætte hak i 3. valgfri start, hak i de følgende fire, ingen hak i Brug oprindelig ini.fil men hak i Brug redigeret Boot ini fil.

Fejlen var at jeg havde sagt hak i normal start.
Hvilken betydning har det at man ved normal start får indlæst alle enhedsdrivere og tjenester?
Når jeg har valgt valgfri start, betyder det at de øvrige enhedsdrivere først bliver indlæst når jeg starter enheden/programmet op?

Mange hilsner nu_igen - parat med det næste spørgsmål.
Avatar billede vejmand Juniormester
24. oktober 2008 - 20:02 #18
Jeg er desværre ikke i stand til at svare på dine spørgsmål, håber det funker tilfredsstillende.
Avatar billede nu_igen Professor
24. oktober 2008 - 20:19 #19
Vejmand
Ja tak, nu funker det på begge maskiner.
Tak nu_igen
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. oktober 2008 - 20:26 #20
Hvis man følger guiden slavisk som vejmand linker til, og man aldrig har pillet ved msconfig før, vil den stå til normal start. I det øjeblik man så går ind og ændrer noget, så skifter den selv om til valgfri start.

Kort forklaring men håber den var god nok?
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. oktober 2008 - 20:27 #21
Hvis man følger guiden slavisk som vejmand linker til, og man aldrig har pillet ved msconfig før, vil den stå til normal start
Kan misforståes...

Ret til:
Hvis man følger guiden slavisk som vejmand linker til, så vil msconfig ved 1. start så som normal start.
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. oktober 2008 - 20:29 #22
LOL det kører...

Msconfig vil ved 1. start så som normal start, forudsat man aldrig har været inde og rette i denne. Når man så følger vejmands guide, så skifter den selv til valgfri start.
Avatar billede nu_igen Professor
24. oktober 2008 - 21:25 #23
Hej - det funker jo nu, men jeg ville da meget gerne have svar på

Hvilken betydning har det at man ved normal start får indlæst alle enhedsdrivere og tjenester?
Når jeg har valgt valgfri start, betyder det at de øvrige enhedsdrivere først bliver indlæst når jeg starter enheden/programmet op?
Som absolut ukyndig kender jeg ikke noget til forskellen mellem normal start og valgfri start.
Hilsen nu_igen
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. oktober 2008 - 22:49 #24
Det er det jeg har prøvet at forklare ;)

I det øjeblik du retter en indstilling i msconfig skifter den til valgfri start.

"Hvilken betydning har det at man ved normal start får indlæst alle enhedsdrivere og tjenester?"
Det gør du også nu.

"Når jeg har valgt valgfri start, betyder det at de øvrige enhedsdrivere først bliver indlæst når jeg starter enheden/programmet op?"
Nej de indlæses som normalt.