Avatar billede martin181 Nybegynder
11. november 2008 - 09:32 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvad skal jeg bruge for at opsætte wireless til ca. 30 brugere

Hejsa,

jeg skal have opsat wireless, således at 30 brugere kan være på samtidig, med en "fornuftig" internet hastighed - så hvad skal jeg bruge til det?

- Hvor stor en linie skal jeg bestille fra TDC eller andre?

- Og er der specielle wireless routere jeg skal overveje at bruge? Og hvorfor?

- Og hvis mine brugere pludselig finder på at fordele sig i 2 rum, med ca. 20 meter imellem - men hele tre murstensvæge imellem - er der så noget jeg skal have med i overvejelserne? skal jeg have en ekstra sender på? eller kan jeg få en wireless router, som sender så kraftigt et signal, at det ikke bliver forstyrret, nævneværdigt, af de tre mure?

Håber at der er nogle af jer derude, som kan hjælpe mig videre - på forhånd tak :-)
Avatar billede hartnet.dk Nybegynder
11. november 2008 - 10:27 #1
Du kan bruge noget Zyxel.
ZyWall 2WG
eller en
NXC 8160 til det trådløse.
og en router fra ZyWall serien
Avatar billede martin181 Nybegynder
11. november 2008 - 10:40 #2
Nu har jeg været ved at undersøge lidt nærmere - og vi har ikke brug for router delen - kun wireless - så det skal vel bare være et acces point - så hvad med denne?

http://compuland.dk/netvaerk_traad_traadloes/netvaerk_traadloes/traadloes_accesspoint/3com_accesspoint_7760_enet_wless_a_b_g_poe_34803_da.html
Avatar billede innercitydk Nybegynder
11. november 2008 - 12:54 #3
Et accesspoint tager et eksisterende trådløst signal og sender det videre. Du kan ikke nøjes med et accesspoint. Et AP er nytteløst uden en trådløs router. Du skal bruge et accesspoint hvis du som sagt vil videreføre signalet. Hvad sikkerheden angår så køb en router der understøtter WPA-PSK2. Jeg er selv stor fan af Netgear eller Cisco.
Avatar billede innercitydk Nybegynder
11. november 2008 - 12:58 #4
En standard router kan sagtens håndtere 30 brugere, uden at du kan mærke nogen som helst forringelse. Har tidligere arrangeret lans for op mod 50 personer og her havde vi ikke brug for andet end staandard routere. Du skal selvfølgelig ikke købe NoName produkter, f.eks som det hø de sælger i bla. Aldi. Hvad signalstyrken angår kan du gøre flere ting. 1) Opsæt et access point ca. midt imellem de to rum. 2) Køb en signalforstærker.
Avatar billede innercitydk Nybegynder
11. november 2008 - 13:04 #5
Med hensyn til inet opkoblingen er det helt afhængig af hvor i landet du befinder dig, og hvad nettet skal bruges til. Skal der spilles onlinespil, downloades og strames af mange på een gang skal du holde dig langt væk fra alle gængse forbruger løsninger. Er det standard brug som surfen og mail henting osv kan du nok godt klare dig med en standard løsning. Hvis standard er hvad du går efter kan jeg varmt anbefale Telia. 1)De er MEGET billigere end TDC med deres adsl løsning. 2)Du får 100% samme oppetid som hos tdc da alt trafik foregår på tdc's net. 3)Oprettelse tdc = 950,-. Oprettelse Telia 199.

Hvis du skal lave alt det sjove på nettet, og helst alle 30 på een gang skal du have en professionel linie. Hvis du er i et område hvor profiber/danskfiber tilbyder linier er det en sådan du skal have. Her er din upload nemlig den samme som din dl. Dette er meget vigtigt hvis du har mange brugere der spiller og den slags samtidig. TDC har også pro linier, men de er ret dyre og i de fleste tilfælde varierer prisen afhængig af datatrafikken.
Avatar billede martin181 Nybegynder
12. november 2008 - 14:28 #6
Altså hvis jeg læser rigtig her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_access_point

Så kan et acces point godt bruges alene - det skal bare have et eksisterende netværk at koble sig på...

Og hvad skal det bruges til:
primært mail hentning og surferi - ikke spil osv.
- men har fået at vide at det er TDC der skal bruges som leverandør af linie - pga. nogle sponsoirater osv.
Avatar billede innercitydk Nybegynder
13. november 2008 - 07:48 #7
Ahh ja det kan jeg godt se. Jeg håber da at sponsoratet får prisen ned omkring 299,- det er prisen hos Telia for 10mbit (og her er ingen tillæg for leje af modem, bærelinie afgift, krav at telefon linie eksisterer osv.) ;) Held og lykke med det.
Avatar billede martin181 Nybegynder
17. november 2008 - 15:00 #8
Så er det hele sat i søen her - er der nogen af jer, som vil have nogen point?
Avatar billede martin181 Nybegynder
24. november 2008 - 14:00 #9
ingen respons vedr. point efter en uge - jeg lukker spørgsmålet.

Mange tak for inout og hjælp :D