Avatar billede moso Nybegynder
01. december 2008 - 10:22 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvordan fikses ActiveWorkbook.SaveAs så komma ikke bliver til .

Jeg bruger en eksport at faner til .txt-filer. Denne eksport kører som en makro, der løber alle faner igennem og gemmer hver af dem som text-filer med tabulatorsep. indhold.
Mit problem er:
Når feltet indeholder tal med kommaer, bliver de omdannet til punktum. Jeg kan ikke bare lave en generel søgt og erstat da jeg risikerer at ændre kommaer som ikke skal ændres...

Koden jeg bruger til export:
Dim ws As Worksheet

    Application.ScreenUpdating = False
    Application.DisplayAlerts = False
    For Each ws In ThisWorkbook.Worksheets

            Sheets(ws.Name).Select
            Sheets(ws.Name).Copy

            ActiveWorkbook.SaveAs Filename:=fname & "\" & ws.Name & ".txt", FileFormat:=xlNormal, CreateBackup:=False
            ActiveWorkbook.Close
            ThisWorkbook.Activate
    Next

    Shell "explorer.exe " & fname, vbMaximizedFocus

Hvis jeg ikke kører det som makro, men blot gemmer manuelt giver det ikke problemer, så jeg tror at fejlen opstår i den møde excel arbejder med FileFormat:=xlNormal. Er der nogen der kender til problemet og ved hvordan det løses?
Avatar billede moso Nybegynder
01. december 2008 - 10:47 #1
Måske en anden approach kan løse det:
Denne kode danner en linie i en textfil og ændrer IKKE ved komma mv.

Sub textfile()
    Dim fs As Object, a As Object, i As Integer, s As String, t As String
    Set fs = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
    Set a = fs.CreateTextFile("c:\file.txt", True)
    s = "" 'clear buffer
    c = 1 ' start in column "A"
    r = ActiveCell.Row ' set the active row to write

    While Not IsEmpty(Cells(r, c))  'start at column 1 and do until no more columns of data
        s = s & Cells(r, c) & " " 'write a cell of data and add a space
        c = c + 1 'incement to next column
    Wend

    a.writeline s 'write line to text file
    a.writeline vbCr 'Carridge Return

End Sub

Kan nogen byde ind på hvilken tilgang der er den "bedste"?
Avatar billede tjens Nybegynder
01. december 2008 - 11:02 #2
En ændret og en ny parameter på din SaveAS gjorde en forskel i min test:

FileFormat:=xlTextWindows, local:=True
Avatar billede moso Nybegynder
01. december 2008 - 11:05 #3
Jeg bukker mig i støvet! Tak. Smider du ikke lige et svar - en så simpel løsning på (for mig) et så irriterende problem fortjener lidt point!
Avatar billede tjens Nybegynder
01. december 2008 - 11:25 #4
Godt du kunne bruge det.
Avatar billede moso Nybegynder
01. december 2008 - 11:46 #5
Here goes.