Avatar billede kox Nybegynder
24. december 2008 - 02:54 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Bestemme hvilken IP der tildeles computeren af routeren

Hej,
Jeg har brug for at kunne bestemme hvilken IP der tildeles den enkelte computer så jeg er sikker på at samme computer har samme IP hver gang.
Jeg har ikke brug for en specielt detaljeret guide, blot en generel beskrivelse af hvordan det funker og hvad funktionen hedder.
Jeg har en Huawei router hvor 2 x iPhone, 1PC (kærestens), 1 MacBook, 1 MacMini som alle kører wifi samt en netværksprinter der er tilsluttet routeren med netværkskabel. Disse skal alle have den samme IP adresse af routeren hver gang. Deres IP adresser skal så at sige være reserveret af routeren, så de ikke tildeles evt. gæster på vores netværk. Samtidigt forestiller jeg et IP-range der tildeles af DHCP serveren til gæster.
Samtidigt skal alle de bærbare køre DHCP når de tilsluttes alle andre routere.
How-to-do?
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. december 2008 - 03:05 #1
På min netgear hedder det LAN IP setup, og der kan der reserveres IP adresser til de maskiner koblet op til routen.
Avatar billede dustie Mester
24. december 2008 - 04:22 #2
På de fleste routers kan du indtaste en MAC adresse og hvilke IP den skal tildeles. På min router hedder fanen bare DHCP.
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. december 2008 - 15:25 #3
Hvis du har brug for at samme pc har samme ip hver gang, så er det lettest (hvis ikke det er eneste mulighed) at køre med fast IP på maskinerne.

Du indtaster IP adressen, default gateway samt DNS servere under TCP/IP opsætningen på dit netkort.

Normalt køres med DHCP og det skal du så slå fra på dine maskiner. Hvis du også slår DHCP serveren fra i din router så giver det lidt extra sikkerhed da andre så ikke sådan uden vidre kan logge på dit netværk fordi de ikke får en IP adresse tildelt automatisk
Avatar billede dustie Mester
25. december 2008 - 05:34 #4
Som sagt så kan man på de fleste routers slå DHCP til og derefter sætte routeren til at tildele en bestemt IP til en bestemt MAC adresse. Derved kan man uden at ændre indstillinger koble på et andet netværk med DHCP uden problemer, som er det kox efterspørger, og alligevel altid have samme faste IP adresser på sit hjemmenetværk.
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
26. december 2008 - 22:31 #5
fast IP giver da ingen sikkerhed, lad endelig være med at tro på det.
Derudover er det da også bøvlet da man hvergang man skifter netværk skal ind og lave opsætning.
Som andre også har skrevet, lav en MAC adresse resevering i din DHCP
Avatar billede kox Nybegynder
30. december 2008 - 20:30 #6
Jeg kan sgu ikke hitte funktionen. Har en anden router der fandt jeg den straks.
Nogen der ved om en firmware opgradering kan afhjælpe? Routeren er en Huawei E960 med "3" abo.
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
30. december 2008 - 22:26 #7
måske, søg
Avatar billede kox Nybegynder
30. december 2008 - 23:33 #8
Jeg fristes til at sige: FÆ!
Jeg har søgt, en lille time, kan ikke finde det. Har prøvet. Huawei's side er mildest talt uoverskuelig.
Avatar billede kox Nybegynder
30. december 2008 - 23:34 #9
Er der nogen der vil have point, udover bufferzone?
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
30. december 2008 - 23:57 #10
fæ, siger en dygtigbæ ????
Jeg tror heller ikke der er noget i den box, det ligner noget billig BR skrammel
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
30. december 2008 - 23:58 #11
min Draytek kan man ikke lave det i GUI, men skal telnet til boxen
Avatar billede dragonknight Juniormester
31. december 2008 - 03:32 #12
Jeg afstår. Godt Nytår :-)
Avatar billede dustie Mester
31. december 2008 - 14:44 #13
Ellers tak. Godt nytår.
Avatar billede kox Nybegynder
07. januar 2009 - 09:44 #14
Tak for inputs (til nogle af jer:-)) Bufferzone stryger pointsene. Godt nytår.