Avatar billede keodk Nybegynder
11. januar 2009 - 23:27 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

LAN ip og WLAN ip

Hejsa

Mit netværk består af:
1 x (CyberCity) Zyxel P-660R-D1 adsl model og router
1 x Linksys WRT54GS router med DD-WRT firmware
1 x Linksys WRVS4400N router (fungerer som N-draft AP og 1GB switch)

Jeg ville rydde lidt op i IP adresserne i dag, da de forskellige enheder på nettet ikke længere har nogle logisk fordelte IP adresser.

P-660R-D1 er forbundet til WAN (alle portene er forwarded til WRT54GS pånær 2033 til web-management).

WRT54GS (LAN IP: 192.168.1.1) fungerer som router og som DHCP server.

WRVS4400 (LAN IP: 192.168.1.1) fungerer som Wifi AP og som 1GB switch.

Det der undrede mig lidt, er at i WRVS4400N skal der defineres en WLAN ip adresse (jeg satte den til 192.168.1.15) - det samme må da gøre sig gældende for WRT54GS, men jeg kan ikke se der skal defineres nogen WLAN ip noget sted i den. Den har umiddelbart kun en "router ip" og den er sat til 192.168.1.2.

Er der nogen god forklaring på hvorfor WLAN ip'en ses i den ene router, mens den ikke ses i den anden?

Begge er router med indbygget switch og wifi ap.

Jeg er blank.

Håber i kan hjælpe...
Avatar billede keodk Nybegynder
11. januar 2009 - 23:33 #1
i kan se et billede fra WRVS4400S web-interfacet:
http://rec.dk/wlan.png
loader billedet ikke første gang, så prøv at reload efter 10 sek.
Avatar billede welcor Nybegynder
11. januar 2009 - 23:36 #2
Din WRVS4400 er sat op som Access point. Det vil sige at den ikke i udgangspunktet har en IP-adresse, sådan som din router og DHCP server jo har.

For at kunne konfigurere den, bliver man nødt til at tildele en adresse - i dit tilfælde 192.168.1.15.

Uden denne adresse ville den være "usynlig" på dit netværk, da den ikke automatisk henter en dhcp adresse - noget du heller ikke egentlig vil have den til, da den bør have en fast IP, som du kan finde igen.
Avatar billede keodk Nybegynder
11. januar 2009 - 23:37 #3
Der er sneget en fejl ind i ovenstående IPer:

Det skulle have været:
---
P-660R-D1 er forbundet til WAN (alle portene er forwarded til WRT54GS pånær 2033 til web-management).

WRT54GS (LAN IP: 192.168.1.1) fungerer som router og som DHCP server.

WRVS4400 (LAN IP: 192.168.1.2) fungerer som Wifi AP og som 1GB switch.
---

Håber stadig i kan hjælpe :)
Avatar billede keodk Nybegynder
11. januar 2009 - 23:39 #4
hej Welcor tak for kommentar. Dvs. det er pga. af konfigurationen at jeg kan definere LAN og WLAN i WRVS4400, men ikke i WRT54GS'eren?
Avatar billede keodk Nybegynder
11. januar 2009 - 23:40 #5
WRT54GS har også wireless enabled skal det siges.
Avatar billede welcor Nybegynder
11. januar 2009 - 23:43 #6
Jeg ser at den er sat op med adressen 192.168.1.2..

Denne side:
http://forums.linksys.com/linksys/board/message?board.id=Wireless_Routers&thread.id=85703&view=by_date_ascending&page=1

foreslår at grunden er at man kan sætte sin router op til at håndtere to subnets. En løsning med 192.168.1.15 virker fornuftig.
Avatar billede welcor Nybegynder
11. januar 2009 - 23:46 #7
Det er ikke en setting, man ser på ret mange routere. "Trådløs IP" er, i alle de andre tilfælde jeg har set, den samme som LAN IP.

Jeg ville ikke være bekymret over det - det er et interface i routeren, som bliver tildelt en adresse - i daglig brug vil det ikke have nogen indflydelse.
Avatar billede keodk Nybegynder
11. januar 2009 - 23:49 #8
ok, jeg siger tak hjælpen! læg gerne et "svar" :)
Avatar billede keodk Nybegynder
12. januar 2009 - 00:08 #9
lige et tillægsspørgsmål.

if fx. WRT54GS har WLAN har jo en unik MAC adr og ligeledes har LAN har en anden unik MAC... Og har de så stadig samme ip?
Avatar billede welcor Nybegynder
12. januar 2009 - 15:02 #10
Ja - Når en client sender ARP-requesten "Who has 192.168.1.1?", sender den jo kun på det ene net. Så den får svaret med den rigtige MAC.

Hvis den sender på både kabel og trådløst, kan den i hvert fald skelne mellem om svaret kommer via luften eller et kabel.
Avatar billede keodk Nybegynder
12. januar 2009 - 17:27 #11
danke :)