Avatar billede torotune Nybegynder
19. januar 2009 - 10:25 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

XP udnytte alle 4GB RAM

Hej,

Jeg har lige proppet yderligere 2GB ram i min maskine, så der i alt ligger 4 GB. Men under 'System' i kontrolpanelet viser den at der kun er 3.00 GB. Hvordan får man XP til at udnytte alle 4, kan det lade sig gøre?

Mvh.
Avatar billede a_s0meone Nybegynder
19. januar 2009 - 10:29 #1
Windows xp vil altid, selv med 4gb eller flere ram i, vise at der kun er 3.25gb ram i system information.

Men bruger du næsten et hvilket som helst andet program, vil det vise alle 4gb, det er noget windows xp gør af unødige årsager. (ikke helt inde i grunden, men er noget med at den vil være sikker på at have ram nok til sig selv. XP er meget egoistisk)
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. januar 2009 - 10:37 #2
32 bit XP kan kun adressere 4GB, og det som sådan ikke XP, men 32 bit der gør det.

Nu har din maskine enheder, som under boot reservere ram adresser, og dermed er der mindre end 4 GB tilbage at adressere i et 4 GB RAM system.

System ROM
APIC
Integrated PCI devices, such as network connectors and SCSI controllers
PCI cards
Graphics card
PCI Express cards

Derfor kan et 32 bit system md 4 GB RAM ikke adressere alle 4 GB RAM.

http://h20331.www2.hp.com/Hpsub/downloads/RAM_Allocation_w-WinXP_HP_MWP_x64.pdf
Avatar billede torotune Nybegynder
19. januar 2009 - 10:37 #3
Okay - så den har simpelthen bare hamstret alt over 3.25 til sig selv, selvom den umiddelbart ikke har behov for det hele? Pænt arrogant..
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. januar 2009 - 10:39 #4
Det har altså intet med at XP er egoistisk, men 32 bit operativ systemer kan ikke adressere mere end 4GB.
Avatar billede locke Nybegynder
19. januar 2009 - 10:47 #5
Microsoft har bl.a. af kompatibilitet sat en øvre grænse på 4GB. Rent teknisk kan man godt gå over 4
Avatar billede torotune Nybegynder
19. januar 2009 - 10:48 #6
dragonknight -> Ok, min kommentar blev skrevet før jeg så din :-) Men der er så intet at gøre for at få mere hukommelse til sine programmer? - hvordan ligger det med Vista og Windows 7 hvis man vil udvide sin hukommelse?
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. januar 2009 - 10:50 #7
Samme problem ved 32 bit
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. januar 2009 - 10:56 #8
Vista har dog efter SP1 ændret opgivelsen fra at være tilgængelig hukommelse, til at være installeret hukommelse.

Det ændrer dog ikke på hvordan Vista SP1 adresserer RAM.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
19. januar 2009 - 11:21 #9
Et 64 bit system kan adressere langt flere RAM, det gælder også 64 bit Windows XP. De 4 GB er en fundamental begrænsning i et 32 bit system.
Det kan ikke overskrides, men man kan i visse tilfælde hakke større RAM-mængder over i stykker á 4GB, men det virker meget dårligt på grund af for mange dårlige Windows-drivere.
Avatar billede locke Nybegynder
19. januar 2009 - 11:22 #10
Det behøver nu ikke være i stykker a 4. 5GB virker lige så fint (hvis Microsoft altså understøttede mere end 4).
Avatar billede torotune Nybegynder
19. januar 2009 - 11:31 #11
Det vil sige at det er et 64 bit Windows styresystem man skal investere i næste gang, hvis man vil optimere sit arbejde med grafik/video/lyd uden for store vente- og renderingstider? - Eller har det ulemper?
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
19. januar 2009 - 12:13 #12
locke: Det skal være stykker á 4 GB fordi det er den maksimale størrelse man kan adressere med et 32 bit tal. 2^32 bytes = 4 GB. Hvis man har 5 GB kan man dele det i 4 GB + 1 GB, og have en segmentpointer der fortæller hvilket af de to hukommelsessegmenter man bruger. Det giver _ikke_ mulighed for at de enkelte programmer kan bruge mere end 4 GB, men det giver mulighed for at køre ét program som bruger 4 GB samtidig med et andet program der bruger 1 GB så de tilsammen udnytter hukommelsen. Alle kernel-mode drivere (for eksempel grafikkortsdrivere) som bruges skal være kodet korrekt for at dette virker, og det er sjældent tilfældet da producenterne er gået efter ydelse i stedet for. Derfor har Microsoft valgt at slå segmentering af RAM fra i Windows XP.

torotune: Ja, det er 64 bit, du skal gå efter. 64 bit Windows XP var ikke den store sællert på grund af mangel på drivere, men 64 bit Vista er der ganske mange der bruger.
Avatar billede locke Nybegynder
19. januar 2009 - 12:29 #13
Nej, når du skifter til PAE, så får du flere end 32 bits at adressere med. Så om du har 2,4,5,8,16 så virker det lige fint.

Programmer bruger virtuelle adresser, så det er noget andet.
Avatar billede locke Nybegynder
19. januar 2009 - 12:42 #14
Den fysiske adressestruktur går fra 32 til 64 bit i pae. Et af problemerne med nogle drivere er så, at de glemmer de øverste 32 bit, og så går det jo galt, hvis de indeholder andet end nuller.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
19. januar 2009 - 13:59 #15
PAE giver en segmentpointer til segmenter á 4 GB. Segmentpointeren er kun på 4 bit, så man har i alt 36 bit at adressere med. Det har ikke rigtig så meget at gøre med virtuel hukommelse ud over at man normalt ikke stiller sådan en segmentpointer til rådighed med virtuel hukommelse. Kernel-drivere bruger ikke virtuel hukommelse og derfor opstår problemet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension
Avatar billede locke Nybegynder
19. januar 2009 - 14:05 #16
Nej, du har ikke nogen segmentpointer, det er forkert.
Avatar billede locke Nybegynder
19. januar 2009 - 14:07 #17
Antallet af pae afhænger desuden af implementeringen. Man kan sagtens have flere end 36. PTE'en bliver jo udvidet fra 32 til 64 bit, så der er nok at tage af.
Avatar billede locke Nybegynder
19. januar 2009 - 14:16 #18
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. januar 2009 - 17:34 #19
Helt korrekt, men mon ikke windows 7 bliver endnu bedre til 64 bit (læs bedre tilpasset drivere).

Problemet med driver skrivere er, at de indtil XP 64 har boltret sig i de første 4 GB adresse rum, og dovne hunde som de også er, så genbruger de fra OS til OS, men den går ikke med 64 bit. Er driveren ikke skrevet til at kunne ligge over 4GB grænsen, så opstår problemerne, og derfor skal drivere skrevet til 64 bit tage højde for dette.
Avatar billede torotune Nybegynder
20. januar 2009 - 08:43 #20
Okay, en masse tekniske detaljer :-) Skulle man vente og så erhverve sig en 64 bit Windows 7 for at få et optimalt styresystem + optimalt udnyttelse af ens dyrt indkøbte hardware? Eller bliver samme problem at der i starten ikke vil være tilgængelige ordentlige 64 bit drivere til Windows 7?
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. januar 2009 - 15:19 #21
Som jeg inddirekte skrev, så er 64 bit drivere til XP til at grine af. 64 bit Vista er meget bedre, og man kan forvente at 64 bit Windows 7 bliver rigtig god.

Personlig venter jeg selv til Windows 7 før jeg hopper på 64 bit.
Avatar billede steffen_albjerg Nybegynder
20. januar 2009 - 22:32 #22
ja og vi venter stadig på en 64bit photoshop
Avatar billede torotune Nybegynder
21. januar 2009 - 17:43 #23
steffen_albjerg -> Okay, det vil sige at vi oven i hatten skal vente på 64bit Adobe-programmer og investere i dem, før vi får en optimal ydelse?
Avatar billede steffen_albjerg Nybegynder
21. januar 2009 - 21:19 #24
desværre
Avatar billede torotune Nybegynder
28. januar 2009 - 14:32 #25
Okay - så det er derfor man skal anvende Mac hvis man skal arbejde med resursekrævende grafik og filmredigering - simpelthen fordi man ikke kan få eksempeltvis Adobe's programmer til at arbejde med mere end 3 GB RAM?
Avatar billede torotune Nybegynder
17. marts 2009 - 22:53 #26
Lukker her - takker for indlæggene.